Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken intern hårddisk är "bäst"?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-01 08:15

Jag behöver köpa ett par nya diskar till min Drobo och funderar över vilken hårddisk jag skall köpa.

Eftersom överföringshastigheten inte är jättesnabb över Gbit Ethernet så kommer det räcka gott och väl med 5400 eller 5900 rpm:are... så rotationshastigheten och överföringshastigheten spelar ingen större roll. Det jag vill ha är vibrationsfria, tysta och hållbara diskar.

Vad har ni för erfarenheter av de nya "Eco green" diskarna?

Andra tips?

Seagate och WD är de som jag föredrar när det kommer till hårddiskar. Green-enheter när det kommer till datorer har jag aldrig riktigt känt förtroende för. Men jag har precis köpt 5 WD green diskar till min NAS. Återstår att se hur det fungerar, diskarna har iaf 5 års garanti så jag är ju inte helt körd om det visar sig att de håller sämre än vad "vanliga" WD-diskar jag har haft gjort.
Men jag skulle köra på valfri hårddisk från Seagate eller WD som har 64MB chache och helst 5400 eller 5900 rpm. Bara man har x antal garanti så är det lugnt i min mening.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-01 08:56

Personligen skulle jag köpt: SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB - Äntligen en grön disk med SATA 3.0 - Produktinformation. Du skriver inte vilken storlek du söker så jag länkade till den disken jag tänkte själv köpa till min snart beställda Drobo.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-01 10:30

Tack för svaren.

Glömde skriva att det var just 2TB diskar jag är ute efter.

Seagate är de diskar jag har i min MacPro för tillfället och har aldrig haft problem med dessa och det lutar åt Seagate Barracuda Green 2TB, jag kikade på den imorse faktiskt!

WD diskar har jag haft problem med tidigare men det var säkert 10 år sedan. Nu har jag bara kört Seagate.

Alltid bra att fråga efter erfarenheter innan man köper i varje fall, speciellt eftersom jag inte längre har järnkoll på hårdvarumarknaden sedan man gick över till den ljusa sidan för 7 år sedan (Tack 20hz)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-01 10:39

Inga problem IBM och deras Deathstar modell var värdelös. Tror jag hade sönder 4-5 diskar innan jag gick över till Seagate. Nu kör jag dock allt med SSD men lagringen kommer bli Seagate nu helt och hållet i och med Drobo'n!

Har endast hört positivt om Seagate Barracuda Green serien. Och framför allt då man håller sig borta från 7200 diskar så håller de oftast bättre (samt låter mycket mindre)

1
Bevaka tråden