Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta in SSD i en MBP 15" mid 2010

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-30 10:16

Hej!

Sitter och funderar på att byta ut min HDD till en SSD i min Macbook Pro 15" mid 2010.
Men jag har ett par frågor.

1. Jag antar att det är 2,5" storlek som ska användas?
2. Bryts garantin om man gör det själv?
3. Hur ligger det nu till med den där motion sensorn eller
vad det nu är för något som jag har hört man ska
"stänga av" när man sätter i SSD?
4. Finns det någon speciell SSD som är extra bra. Eller alla
dessa diskussioner kring olika SSDs handlar mest
om vad man känner för?. Har själv funderat på en Intel X25

Tack på förhand.

1. Stämmer bra.

2. Eftersom det står i manualen hur man gör tror jag inte det bryter nån garanti.
http://manuals.info.apple.com/en_US/MacBook_Pro_15inch_Mid2010.pdf

3. Det tror jag inte ska vara något problem.

4. X25 verkar vara riktmärket inom sin prisklass. X25-M(ainstream) och X25-E(xtreme) är riktigt snabba, sen finns X25-V(alue) som är billigt men långsamt. Sen finns det massor av SSDer baserade på Sandforce-controllern, som egentligen är snabbare än Intels X25 i throughput (skicka stora filer) men inte riktigt lika snabba i accesstid (många små filer).

Det väntas tredje generationens X25 rätt snart. Intel verkar ligga efter sin egen roadmap.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 14:44

Skaffa inte en SSD från Corsair (serien Nova), systemfrysningar och slutade i hårddisk krasch. Kort sagt, skräp.
Allt annat verkar vara bra, så länge det fungerar är det ju (oavsett märke och teknik) ca 4 ggr snabbare än en
vanlig mekanisk hårddisk. X25'an rekommenderas av många och är bra som Marcushedenström här ovan sa, men det finns
andra idag som är långt mycket bättre (OCZ m fl, främst de med Sandforce-kontrollern som tidigare sagt)

Vad motion sensorn innebär har jag faktiskt inte hört talas om, och jag har vart in i min dator 3 ggr för byte av både hårddisk och minne
(macbook pro mid2009) men kolla upp det mera för säkerhets skull. Blir orolig att jag gjort ngt fel nu Vill gärna ha svar från nån som kan mer om Motion Sensorn jag med!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-30 15:53

Tackar för svaren. Känner mig nog rätt säker på att göra ett eget försök att byta den.

Bra info om x25 med deras olika betäckningar. Ska kolla mer på vilka diskar som är bra. OCZ har jag också hört är bra.

Jag är lite osäker på att det heter Motion Sensor. Men jag har hört någon prata om att det finns någon form av sensor i macen som "lugnar" eller stannar den mekaniska HDDn när man lyfter eller vinklar sin dator just för att skydda hårddisken. Och vad jag har hört så är det ingen fara med detta på SSD dock så kan sensorn fortfarande vara igång så det kan göra att åtkomsttiden lite längre. Men detta är något jag är högst osäker på, så lite inte för mycket på mig.

Men hur är det med 2.5 SSD diskar nu då? Finns dem enbart med SATA connector eller finns det andra? bara så man inte köper fel.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-30 16:09

Finns IDE också. Kolla här. Jag köpte den här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-30 16:19

Såg först nu att det fanns 240 GBs också. Kommer nog fan ta en sån. Men hur ser jag om den är med det dära Sandforce chipset?

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 16:31
Ursprungligen av Kajan:

Såg först nu att det fanns 240 GBs också. Kommer nog fan ta en sån. Men hur ser jag om den är med det dära Sandforce chipset?

De med "jämna" GB, dvs just "240" har då inbyggt extra minne för att ta hand om "Garbage Collection" (motsv "TRIM" tekniken för att hålla hårddiskens performance i topp hela tiden) och är således mycket bättre än de som t ex har 128 GB (det är också ett jämnt "tal" men du förstår nog min poäng), den med 240 GB har då egentligen 256 GB men resten dedikerat för just underhåll av minneskretsarna. Såna är absolut bäst vad jag förstått.

Notera att det heter "controller" och inte chipset, det brukar stå under infon när du kollar på hårddisken, annars kolla hårddiskens tillverkares hemsida för där står det alltid, det är i intresse att berätta då det ses som "vad det är för motor i bilen" ungefär.

Vad jag vet har allt SATA eller för det mesta SATA II (2) idag, det brukar stå det med.

Har också tagit reda på det med "motion sensorn", den heter "Sudden Motion Sensor" och är en inbyggd funktion av apple för att höjja/avlägsna hårddiskens skrivhuvud från skivan och på så sätt undvika skador, när den känner av att datorn lutar/faller. Man kan stänga av den om man kan viss programmering verkar det som (många har utnyttjat dess funktion för andra saker, finns youtube videos på detta) men annars är det nog en helt onödig grej och det gör förmodligen inget alls om den är på (hårddisken är ändå avstängd så länge du inte tänker gå in i datorn påslagen, stark avstående rekommendation ;P)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-30 17:08
Ursprungligen av Jonait:

De med "jämna" GB, dvs just "240" har då inbyggt extra minne för att ta hand om "Garbage Collection" (motsv "TRIM" tekniken för att hålla hårddiskens performance i topp hela tiden) och är således mycket bättre än de som t ex har 128 GB (det är också ett jämnt "tal" men du förstår nog min poäng), den med 240 GB har då egentligen 256 GB men resten dedikerat för just underhåll av minneskretsarna. Såna är absolut bäst vad jag förstått.

Notera att det heter "controller" och inte chipset, det brukar stå under infon när du kollar på hårddisken, annars kolla hårddiskens tillverkares hemsida för där står det alltid, det är i intresse att berätta då det ses som "vad det är för motor i bilen" ungefär.

Vad jag vet har allt SATA eller för det mesta SATA II (2) idag, det brukar stå det med.

Har också tagit reda på det med "motion sensorn", den heter "Sudden Motion Sensor" och är en inbyggd funktion av apple för att höjja/avlägsna hårddiskens skrivhuvud från skivan och på så sätt undvika skador, när den känner av att datorn lutar/faller. Man kan stänga av den om man kan viss programmering verkar det som (många har utnyttjat dess funktion för andra saker, finns youtube videos på detta) men annars är det nog en helt onödig grej och det gör förmodligen inget alls om den är på (hårddisken är ändå avstängd så länge du inte tänker gå in i datorn påslagen, stark avstående rekommendation ;P)

Ja nu börjar det klarna här Om det är SATA eller SATA 2 kan väll egentligen kvitta för datorn i sig har väll bara SATA? så då kan det ändå inte gå snabbare?

Sen angående motion sensorn så har ju SSD diskar inget skrivhuvud så även om den är igång så händer det väll egentligen ingenting. Men det jag har förstått av det att dem riktiga "nördarna" tycker väll att det är en "dålig" sak att datorn försöker göra något som den inte kan. Men jag personligen kan nog skita i vilket.

Tack för alla svar.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 17:21
Ursprungligen av Kajan:

Ja nu börjar det klarna här Om det är SATA eller SATA 2 kan väll egentligen kvitta för datorn i sig har väll bara SATA? så då kan det ändå inte gå snabbare?

Sen angående motion sensorn så har ju SSD diskar inget skrivhuvud så även om den är igång så händer det väll egentligen ingenting. Men det jag har förstått av det att dem riktiga "nördarna" tycker väll att det är en "dålig" sak att datorn försöker göra något som den inte kan. Men jag personligen kan nog skita i vilket.

Tack för alla svar.

Hehe, ingen fara. Jag var själv ny på det här till för några månader sen när jag ville köpa mig egen och satte mig in. Det finns en del som är riktigt kunniga här på forumet, sök på det så hittar du.

Jag skulle rekommendera att du ser till att rätt SATA version används, jag vet inte ens om det är samma kontakt för SATA 1 (i min macbook pro mid2009 har jag SATA II) men din dator har alla gånger SATA II och jag känner inte till att moderna SSDs skulle ha annat än SATA II, många är ju till och med för snabba för det redan nu. Hursomhelst skulle en SATA 1 för det första finnas, och sen även passa i datorn är det bara helt onödigt att köpa eftersom du förlorar hela poängen med snabbheten i en SSD med det. Kolla Wikipedia.

Nej det händer inget med en SSD, rätt svar

Att datorn skickar ett anrop genom hårddiskens anslutningskabel, fram till den nya SSD hårddisken, som sen förmodligen inte alls kan tolka det överhuvudtaget (eftersom den inte har funktionen datorn ropar efter) gör förmodligen inget alls och påverkar nog inte stabilitet eller nånting det minsta alls. Det är lite kod som ska bort nånstans bara Du kan lugnt ignorera det

Din dator har SATA revision 2.0 med upp till 3,0 Gbit/s hastighet. Det är samma sak som vissa kallar SATA 2 eller SATA II.

Alla revisioner av SATA är kompatibla med varandra, men hastigheten blir givetvis efter den långsammaste enheten. Så alla kontakter är samma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-30 21:54

Ja jag har börjat förstå detta nu. Blir nog en sån OCZ 250 GB. Såg att den hade både Sandforce-controllern och SATA2 Såg att det fanns något som hette SLC och MLC. Men fick nog ut när jag läste om det att SLC är egentligen bättre, men när jag såg på priserna på SLC diskar så kan jag nog skippa det Så jag antar att det är MLC för en vanlig användare

Edit: Jag glömde fråga om en sak. Såg på ifixit att man behövde en sån "tri-wing" skruvmejsel samt att dem även rekommenderade att man plockade ut batteriet när man bytte hårddisk. Men i den manualen som marcushedenstrom postade till här innan så plockade dem INTE ut batteriet (och vilket även då skulle leda till att man bröt garantin) samt att där enbart stod att man behöver bara en PH skruvmejsel.

Jag litar ju mest på Apples egna manual, men hur har ni gjort?

Senast redigerat 2011-01-30 22:15
Ursprungligen av Kajan:

Men fick nog ut när jag läste om det att SLC är egentligen bättre, men när jag såg på priserna på SLC diskar så kan jag nog skippa det Så jag antar att det är MLC för en vanlig användare

Helt rätt, SLC är snabbare. Skillnaden är att single-level cell (SLC) lagrar en bit information per cell, men multi-level cell (MLC) lagrar två bitar, och måste jämföra med fyra spänningsnivåer istället för två när den läser. Så det går snabbare med SLC, men blir dyrare per gigabyte.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-31 01:17

samt att slitaget är högre på MLC pga det.

Följ apple-manualen, inget annat. Batteriet ska till inget pris plockas ut (då försvinner garantin ja) och behövs inte heller plockas ut för hårddiskbyte.

Ursprungligen av Kajan:

2. Bryts garantin om man gör det själv?

Du kan själv byta RAM-minne och hårddisk utan att bryta garantin.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-31 18:49

Ja tack för alla svar. Har rätt ut detta nu tror jag. Nu ska jag bara få tummarna loss och beställa en disk också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-07 19:03

Så nu har disken landat här hemma. Tänkte jag skulle försöka göra slag i saken ikväll. Håller just nu på att kopiera in lite grajer till min Time Capsule. Bl a iTunes, Iphoto, filmer, dokument och några program. Några andra saker man ska komma ihåg?

Några sista råd innan bytet?

Jag antar att jag ska formatera disken i Mac OS Extended (Journalförd) för det är min nuvarande disk formaterad i.

Ursprungligen av Kajan:

Jag antar att jag ska formatera disken i Mac OS Extended (Journalförd) för det är min nuvarande disk formaterad i.

Låter bra.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-02-07 20:05

Sudden motion sensorn går att stänga av, finns guide från Apple t.o.m. , se denna tråd för mer SSD tweaks:
http://www.99.se/macbook-pro/277304-ssd-tweaks-pa-macbook-pro.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-07 20:43

Nu har jag satt i disken men har problem nu vid installation får inte datorn att starta från skivan. Startar jag utan att hålla in C så kommer det en blå/grå bild och efter ett tag så kommer det en snabb bild på en mapp med ett frågetecken på för att sen övergå till äpplet och sen stanna med äpplet uppe

Håller jag inne C så verkar den gå direkt till äpplet alltså den visar inte mappen med frågetecken.

Några idéer?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 21:00

Såg du till att din disk fick GUID när du formaterade den?

Edit: Sorry, såg inte att du inte kom så långt.

Senast redigerat 2011-02-09 18:41
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-02-07 21:01

Kolla så att insallationsskivan inte har blivit skadad. Jag råkade ut för ditt fenomen. Om du håller upp skivan i motljus då syns det om ljus sipprar igenom. Iså fall betyder det ny skiva.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-07 21:05

Tackar för hjälpen.

Men jag sprang ner i källaren o rotade fram skivan som skickades med datorn så är nu igång med installationen. Dock konstigt att en retail Sniw Leopard skiva inte ville starta.

Ursprungligen av Kajan:

Dock konstigt att en retail Sniw Leopard skiva inte ville starta.

Om din dator är från 2010 har den 10.6.3 som originalsystem, inte 10.6.0 som ligger på de tidiga Snow Leopard-skivorna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-08 18:13

Ja jag kom och tänka på det också. Och min "retail" skiva är äldre än datorn så det var nog det som var problemet.

Har inte hunnit köra så mycket med datorn än. Uppstarten var nog ungefär halva tiden jämfört med innan. Får känna av det lite mer sen, men det känns iallafall bra.

Tack för all hjälp.

MVH Paul

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-22 20:06

Har nu efter ett tag kännt mer på SSDn och funkar bra. Känns snabbt o skönt.

Men en nackdel har uppenbarat sig. Batteritiden har försämrats avsevärt. Kan inte ge några exakta siffror på hur länge det håller nu jämfört med innan. Det enda jag vet är att innan så kunde jag sitta en helt vanlig vardagskväll framför TVn med datorn utan att behöva ladda. Men numera så behöver jag sätta i laddaren någon gång under kvällen.

Vet inte om andra som har bytt upplevt samma problematik?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-02-22 21:40
Ursprungligen av Kajan:

Har nu efter ett tag kännt mer på SSDn och funkar bra. Känns snabbt o skönt.

Men en nackdel har uppenbarat sig. Batteritiden har försämrats avsevärt. Kan inte ge några exakta siffror på hur länge det håller nu jämfört med innan. Det enda jag vet är att innan så kunde jag sitta en helt vanlig vardagskväll framför TVn med datorn utan att behöva ladda. Men numera så behöver jag sätta i laddaren någon gång under kvällen.

Vet inte om andra som har bytt upplevt samma problematik?

Tack på förhand.

vad är det för en SSD du har? pröva att sätta på batteri-indikatorn längst upp till höger i aktivitetsfältet till att visa hur lång tid du har kvar (ist för procent/laddning) kan ge dig lite mer handfasta indikationer på att det verkligen tar slut snabbare. Annars brukar SSD diskar bidra till att batteriet töms långsammare, jag trodde faktiskt inte att en enda SSD disk kunde göra tvärtom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-22 23:11

Jag köpte den som blev nämnd innan i tråden OCZ VERTEX 2 2,5" 240GB SSD SATA/300 MLC - Specifikationer

Jag har på "klockan" för batteriet. Men tycker det känns lite felsägande, och jag vet att allting jag gör påverkar detta. Därför ville jag mer berätta hur känslan är mot innan då jag gör samma saker som innan.

Men för att försöka ge någon bild av "klockan" så har jag innan ibland haft batteritid på upp till 7 - 8 timmar när den varit fulladdad. Men har sen den nya disken kom i inte sätt mer än upp till 5 timmar.

Dock så drog jag precis ur laddningsladden och stängde ner alla "onödiga" program. Så just nu är bara Finder, Mail, Safari och Adium igång och då har jag faktiskt mellan 6- 7 timmars batteritid.

Men som sagt det har kännts lite kortare än vanligt. Upptäckte dock att Aktivitetskontrollen var öppnad så kan ju varit den som varit lite boven i dramat för tillfället. Får kolla vidare på detta och återkomma.

Tack för svar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-02-23 06:12

Min MBP är lite drygt två år gammal och innan jag bytte disk hade jag en batteritid på ca 3-3,5 h. Efter bytet kryper batteritiden uppåt 5-5 ,5 h. Ett rejält lyft här i alla fall.

Ursprungligen av onnyt:

Min MBP är lite drygt två år gammal och innan jag bytte disk hade jag en batteritid på ca 3-3,5 h. Efter bytet kryper batteritiden uppåt 5-5 ,5 h. Ett rejält lyft här i alla fall.

Jag fick samma effekt på min MBP mid 2010.

Använder mig av en Intel 80GB SSD G2

1
Bevaka tråden