Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övervakning av flera servrar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-10 18:02

Söker en mjukvara där jag kan installera en liten klientövervakare i alla mina servrar och sedan ha en huvudcentral där jag kan få en överblick över alla servrar samtidigt med t.ex cpu, hdd, temp, bandbredd m.m.

De flesta servrar är Linux och OS X, men bra om det finns klient till Windows också.

Några tips?

Nagios.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-11 00:09
Ursprungligen av akerstrom:

Nagios.

Tack!

Som jag förstår det så behöver jag alltså bara installera Nagios på en dator? Man installerar inte några aktivitetsklienter lokalt på alla servrar man har? Nagios verkar jättebra, men det enda man verkar få ut därifrån är lite information om portar och ping m.m. Jag är framförallt ute efter någonting som dessutom kan rapportera inifrån servern, CPU, temp, hårddiskutrymme m.m. Finns det någon sådan programvara?

du kan få ut allt från nagios. precis ALLT som du söker. dra in nsclient på dina servrar så kan dom rapportera saker. eller bygg scripten själv. Så har vi gjort där jag jobbar.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-11 11:13
Ursprungligen av =JoNaZ=:

du kan få ut allt från nagios. precis ALLT som du söker. dra in nsclient på dina servrar så kan dom rapportera saker. eller bygg scripten själv. Så har vi gjort där jag jobbar.

Aha, okej. Så jag installerar Nagios på en dator som jag har tänkt ha som övervakningsserver, och därefter installerar man nsclient i alla de servrar man vill övervaka?

Är det något speciellt OS du kan rekommendera för den datorn som ska rulla Nagios?

Även jag rekommenderar nagios, övervakar 62 hosts med 239 tjänster, fungerar super! ALLT går att övervaka

Linux är väl att föredra.. Sen lite beroende på vad du vill övervaka så behöver du installera olika saker på klienterna.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-11 16:21

Wow, Lithium 5 såg ju riktigt nice ut, väldigt mycket mer Macigt än Nagios... Synd att det var så sjukt dyrt bara. Finns det inget annat Macigt com är kommersiellt men kanske inte fullt så dyrt?

Edit: Såg att Lithium hade en LE license nu som "bara" kostade $125 dollar för 25 devices om man inte behövde ha för xserve och xsan vilket inte jag behöver... Någon som har erfarenhet av Lithium vs Nagios eller liknande?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-11 16:34

Free Network Monitoring Software | Spiceworks Free Network Management Software gillar jag själv, det är gratis och fungerar med alla os, inkl osx.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-11 19:56
Ursprungligen av studiox:

Free Network Monitoring Software | Spiceworks Free Network Management Software gillar jag själv, det är gratis och fungerar med alla os, inkl osx.

Står bara Windows, och nedladdningen gav mej en .exefil....
Var hittar jag Macversioner?

OP5 bygger ju på nagios

  • Oregistrerad
  • 2011-01-11 16:33
Ursprungligen av Johan S:

OP5 bygger ju på nagios

Precis, fast man får ju support också - kanske kan kännas lämpligt om man övervakar servrar i syfte att det är kritiskt......

Ursprungligen av studiox:

Precis, fast man får ju support också - kanske kan kännas lämpligt om man övervakar servrar i syfte att det är kritiskt......

Det går alldeles utmärkt att få support på Nagios också.

Jag gick dit för att se var man kan ladda ner andra versioner men fastnade när jag såg "ad free version". Det är tydligen reklam i Spiceworks och vill man ha en version utan kostar det pengar. För min del skulle jag inte vilja ha något övervakningssystem med reklam, det känns ganska oprofessionellt.

1
Bevaka tråden