Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera .xml till .pdf eller word

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-09 16:40

Jag har precis exporterat hela min blogg och fått den i .xml-format. Min förhoppning är att jag skunna kunna exportera den till ett snyggt .pdf-dokument, eller i alla fall ett word-dokument, men jag har inte lyckats. Jag har googlat men inte hittat någon vettig lösning. Någon som vet hur man gör?

Mycket tacksam för all hjälp.

/Mårten

Har du provat att ha dokumentet öppnat i lämpligt program och bara printa till pdf ?

När du väljer skriv ut har du en massa pdf-val längst ner i valrutan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-09 17:05

Det har jag testat. Skriver jag ut som pdf så blir det en pdf rakt av, med kod och allt.. inte vad jag vill ha

Du behöver ngt program för att Öppna xml-kod först.

Word 2011 skall klara att öppna och visa XML-kod på samma sätt som en Webläsare öppnar ett html-dokument.

Open a file that was created by another application

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-09 19:36

Funkade inte heller. Word 2011 kunde inte öppna det. "No avaliable data view (XSLT) "

Vilket bloggsystem är det du har exporterat ifrån? Wordpress?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-09 20:37
Ursprungligen av irrelogical:

Vilket bloggsystem är det du har exporterat ifrån? Wordpress?

Blogger!

Vanligtvis används XML för att märka upp ett innehåll, men inte för att ange formatering, vilket innebär att den nakna koden är den enda framställning som finns tillgänglig, och först om det kompletteras med regler för utformning visas det på ett sätt som tilltalar det mänskliga ögat.

Eventuellt kan du prova att öppna filen i Safari, där den presenteras som ren text, som du kan kopiera och formatera i något annat program, t.ex. Word.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-09 20:44
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vanligtvis används XML för att märka upp ett innehåll, men inte för att ange formatering, vilket innebär att den nakna koden är den enda framställning som finns tillgänglig, och först om det kompletteras med regler för utformning visas det på ett sätt som tilltalar det mänskliga ögat.

Eventuellt kan du prova att öppna filen i Safari, där den presenteras som ren text, som du kan kopiera och formatera i något annat program, t.ex. Word.

Det var illa, jag som trodde att det fanns en möljighet att peta in det någonstans och få ut ett bra resultat, men så verkar det inte. Vad göra nu? .xml-filen känns ju rätt värdo nu.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-01-09 21:14

Det här kanske hjälper dig: BlogBooker - Blog Book

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-09 23:00
Ursprungligen av Peppe:

Det här kanske hjälper dig: BlogBooker - Blog Book

Lysande! Jag tänkte väl att något i den här stilen måste finnas. Resultatet blir rätt grovt, men om man konverterar till pdf till word och sedan till pdf igen när man fixat lite så kan det bli bra! Tack.

1
Bevaka tråden