Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidsstyrd inspelning av ljud på ipod? Spela in från radiomottagaren?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Kan man spela in från den inbyggda radiomottagaren på en iPod?

Jag är ute efter motsvarande funktion som fanns på många stereo/kassettdäck i början av 90-talet, att kunna ställa in en tid och en kanal som ska spelas in. Vill kunna spela in till mp3 eller liknande format.

Alla radioprogram finns ju inte att ladda ned i efterhand och inspelning på en liten mp3-spelare ser jag som den enklaste lösningen.

Om det finns andra mp3-spelare som har denna möjlighet tar jag gärna emot tips.

M.v.h. Andreas

Vilken iPod-modell pratar vi om?

Det handlade ju om vilken mp3-spelare som helst... så vilken iPod som helst hade gått bra. Min tanke var att någon iPod kanske var kompetent nog att spela in från den inbyggda radiomottagaren.

Det är nu inte helt lätt att hitta relevant information, eftersom det mesta tycks handla om att spela in från "internet-radiostationer", och inte från den inbyggda FM-tunern.
Men nu har jag i alla fall letat omkring ett tag till och efter vad jag kan utläsa är iPod inget för mig. De nyaste iPod kan tydligen spela in från radiomottagaren (en stund?), men mest med tanke på att man ska kunna "pausa" i ett pågående radioprogram, "Live Pause". Det verkar inte som att den kan spara det inspelade som en vanlig ljud-fil som går att använda eller spara för framtiden. Överbevisa mig gärna om detta inte stämmer.

CNet har möjlighet att filtrera ut MP3-spelare med möjlighet att spela in - filtret heter "FM Radio Recording": FM radio recording capability MP3 players - CNET Reviews

Detta filter var just vad jag behövde (det har saknats på den svenska prisjämförelsesajt som jag varit inne på). Så nu har jag en lista med relevanta mp3-spelare att gå igenom... fast det förstås, huruvida någon mp3-spelare kan göra tidsinställda inspelningar framgår ju inte.

Andreas

Senast redigerat 2011-01-08 20:36

Nu har jag hittat tre mp3-spelare med timerinställning på inspelning från inbyggd FM-mottagare:

iRiver T50
PR-D8 (Sangean)
CC Witness

Stora och små. CC Witness verkar vara den enda (?) som kan ställa in flera program för inspelning, i förväg, nämligen 20 st. De andra begränsas (nog) till ett i taget eller en återkommande tid per dag eller vecka.

... nu har ju inte detta med iPod att göra, så jag hoppas moderatorerna har överseende. Kanske någon mer letar efter samma möjlighet som jag. Och kanske någon vet hur man gör samma sak med en i-maskin.

1
Bevaka tråden