Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Masters, Originals, Modified - Vad är vad i iPhoto 11?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-08 14:39

I tråden http://www.99.se/iphoto/283670-oppna-pef-filer-fran-iphoto-till-photoshop-cs-5-a.html frågar jag om hur man importerar .PEF från iPhoto till Photoshop. Det problemet har jag mer eller mindre löst genom att göra en genväg (alias) till de mappar som jag vill komma åt i "library-paketet". Nu undrar jag dock vad de olika mapparna innehåller.

Att originals är mappen för originalen är väl inget att tveka på, och modified borde vara för bilder man gjort något med; kvarstår gör då "masters". Jag öppnade några mappar och konstaterade att det var samma som originials - har jag fel?

Sen undrar jag om iPhoto fungerar som iTunes och kopierar all media (går att stänga av i iTunes men hur är det i iPhoto) till library? Är det någon som har fått iPhoto och Bridge att kommunicera väl som har lust att hjälpa till så är denna välkommen!

Tack på förhand!
/Ecth

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-27 20:38

Mappen "Masters" motsvarar den tidigare mappen "Originals" och innehåller originalversionen av alla foton i iPhoto.

Du kan stänga av funktionen att den flyttar alla filer du öppnar till sitt eget bibliotek på samma sätt som i iTunes. Då skapar den istället ett alias per fil i biblioteket, som pekar på originalfilen.

Skulle inte rekommendera att använda iPhoto tillsammans med någon annan bildhanterare eftersom det antar att det är det är det enda program du använder för att organisera bilder och att alla ändringar går igenom det programmet. Om någon ändring görs utanför programmet så kommer inte iPhoto att veta om det och du har ett korrupt (inte trasigt, men inte heller korrekt) bibliotek.

1
Bevaka tråden