Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min dator är väldigt långsam - behöver lite råd

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2011-01-07 13:37

En snigel på tjärad sticka klår min burk alla dar i veckan...
Se bifogad bild från Aktivitetskontrollen.

Efter uppstart tar det en kvart, 20 minuter innan datorn är redo att användas. Antingen händer det ingenting alls med programmen, eller så är det badboll i parti och minut.

Allt hänger sig eller är segt. Exposé och Dashboard funkar inte heller förrän alla program har haft vett att komma igång. Samma gäller Quick Look i Finder.

Jag har startat om några gånger i hopp om att det skulle hjälpa. Gjorde det inte...

Jag har kört Snow Leopard Cache Cleaner med deep cleaning av cache, repair permissions, run maintenance scripts, rebuild prebindings och clean system log archives.
Hjälpte inte...

Vad gäller bifogad bild; Bry dig inte om att det är hyfsat krävande program som håller på att startas, Det bara slumpade sig så att det var dessa program när jag bestämde mig för att göra detta inlägg. Det ser alltid ut så, oavsett vilka program jag kör igång.

Det handlar inte om processor och minne. Processorn används knapp vid uppstarten av programmen (borde det inte göra det?).
Och som du ser i bilden, så är det marginellt utnyttjande av minnet.

Just i detta fallet tog det 24 minuter från start till programmen fungerade och badbollarna försvann.

Jag har funderat på att installera om systemet, men ville först höra här i forumet om någon vet vad det handlar om, så jag kan fixa det utan ominstallation.

Jag har en MacBook Pro 2,5 GHz med 4Gig minne.

Tips 1:
Installera ett nytt fräscht system på en annan hårddisk, och boota från den i stället. Det tar inte lång tid, och ger ett snabbt svar på om problemet beror på något i ditt nuvarande system, eller om det är något annat fel på datorn.

Tips 2:
Ladda hem senaste "Combo"-uppdateringen av OSX, och installera den, även om du redan har den versionen. Combon kan ibland ersätta trasiga systemfiler som inte ersätts vid en "vanlig" systemuppdatering.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2011-01-07 13:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tips 1:
Installera ett nytt fräscht system på en annan hårddisk, och boota från den i stället. Det tar inte lång tid, och ger ett snabbt svar på om problemet beror på något i ditt nuvarande system, eller om det är något annat fel på datorn.

Tips 2:
Ladda hem senaste "Combo"-uppdateringen av OSX, och installera den, även om du redan har den versionen. Combon kan ibland ersätta trasiga systemfiler som inte ersätts vid en "vanlig" systemuppdatering.

Oki. Först och främst; Det var så här sedan en tid. Igår uppdaterade jag till 10.6.6. Utan förändring.
Tror du fortfarande att det kan hjälpa att installera combon? Om ja, var hämtar man en sådan?

Ursprungligen av BosseBus:

...Tror du fortfarande att det kan hjälpa att installera combon? Om ja, var hämtar man en sådan?

Ja, det är ju inte säkert att det hjälper, men det blir i alla fall inte sämre av att prova den åtgärden.

Den finns på Apples downloads-sidor såklart:
Mac OS X v10.6.6 Update Combo

Du får gärna ge lite bakgrundsinformation också, t.ex:

- Vilken version av OSX kör du? Du berättar att det är Snow Leopard, men är det senaste (10.6.6) eller någon äldre version?

- När uppstod problemet? Har det varit en gradvis försämring, eller skedde det i samband med någon annan händelse - en krasch eller en uppdatering t ex?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2011-01-07 13:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får gärna ge lite bakgrundsinformation också, t.ex:

- Vilken version av OSX kör du? Du berättar att det är Snow Leopard, men är det senaste (10.6.6) eller någon äldre version?

- När uppstod problemet? Har det varit en gradvis försämring, eller skedde det i samband med någon annan händelse - en krasch eller en uppdatering t ex?

Firefox har ju alltid varit en seg rackare, så jag är van vid att vänta en del. Så jag vet besynnerligt nog inte om problemet smugit sig på mig, eller om det gick från fullt fungerande till strul.
Nä, jag kan inte komma på att jag installerat något på sistone.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-01-07 14:02

Kan vara ett fel på hårddisken som ställer till det.

Ursprungligen av mattiL:

Kan vara ett fel på hårddisken som ställer till det.

Ja, det är ju mycket möjligt.

Du har väl en bra backup, Bosse, innan du provar tipsen du får här?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2011-01-07 14:08

Ska testa med combon. Återkommer om resultatet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-07 14:10

Jag tycker det luktar som problem med hårddisken. Och om det stämmer skulle jag inte installera så mycket på den. Du har backup, va?

Starta applikationen "Systemmeddelanden". Står det något spännande här?

Boota datorn från installations-DVDn. Dra igång en kontroll av den interna hårddisken.

En annan orsak till nedsegning kan vara om startdisken är knökfull. Hur mycket ledigt utrymme har du?

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2011-01-07 14:15

Måste dra. Så det är inte av otacksamhet jag inte svarar mer just nu. Återkommer i kväll och kollar vad ni skrivit.

Testa kör skivverktyget och kolla vad den säger. Ser ut som att hårddisken inte riktigt mår bra.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2011-01-08 21:05

Hittade felet!

Jag öppnade typsnittsboken och det visade sig att jag hade en hel del dubletter, men kanske framför allt så saknades det några standardtypsnitt (hur det kommit in dubbletter och hur fanken de andra försvunnit har jag ingen aning om...).

Alles gut igen!

Tack för ert engagemang!

Intressant lösning på problemet! Borde vi lägga till vår lilla "99mac Guide" för långsamma datorer!

Jag rensade bort typsnitt från min frus dator och det blev skillnad! Hon hade hundratals typsnitt som hon aldrig använder och det slöar ju ner datorn på alla sätt...

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2011-01-09 12:53

Finns det någonstans där jag kan se vilka typsnitt som måste finnas? Kan ju vara lite bra om jag ska börja rensa...

Ursprungligen av BosseBus:

Finns det någonstans där jag kan se vilka typsnitt som måste finnas? Kan ju vara lite bra om jag ska börja rensa...

Första träffen på Google.
List of typefaces included with Mac OS X - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2011-01-09 14:02

Så klart...
Tack för att du fick mig att se det uppenbara.

1
Bevaka tråden