Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-tangentbord på MacBook, <> och §° är fel + högra ALT?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-01-03 08:41

Jag har ett Microsoft natural ergonomic keyboard 4000 tangentbord kopplat till min MacBook. Jag har efter många trix fått nästan allt att funka, tex home/end/delete, samt ändrat så att Left-Alt är CMD och lite så.

Det som inte funkar är att knappen bredvid Z (< >) blir istället (§ °), alltså knappen som är till vänster om 1:an, och tvärt om. Jag skulle vilja skifta dessa.

Det andra är att knappen till höger om ALT-GR, som är Option/högerklick (Bild på en högerklicksmeny med pil) går inte att använda till något. Så ska jag skriva @ måste jag trycka WIN-2 (Då Windows-tangenten är ommappad till ALT). Så jag skulle vilja mappa Option/högerklick-knappen.

Är det nåt som vet hur jag kan fixa dessa små petitesser?

PS: Jag är också otrolig lycklig att jag fått bort accelerationen på musen med programmet Steermouse, så musen är användbar igen:)

PS2: Finns det något annat ergonomiskt tangentbord egentligen? Detta är jättegammalt, men jätteskönt

Ursprungligen av nicmar:

...efter många trix fått nästan allt att funka...

Ett tips är att berätta vad du har gjort, så att du slipper få tips om de sakerna en gång till.

Här är en sökning som ger ett antal trådar där det tipsas om program för att mappa om tangenter. Där borde du hitta något som funkar för dig:
mappa tangenter site:99.se

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-01-03 09:44

Hmm, det du skrev blev dolt på nåt sätt, men när jag tog "svara" så kunde jag se det.
Tack för tipset!

Ärligt talat så minns jag inte vad jag gjort, för det känns som jag famlade i mörkret och försökte lösa varje problem som dök upp. Men en lösning var att installera Microsofts drivrutiner. Sen fanns det lite "registerhack" (Windows-term? ) som jag körde i terminalen.

Men jag ska kolla igenom trådarna här på 99 och se om någon haft samma problem.

Det konstiga är att en kompis med ett Logitech trådlöst tangentbord hade inga problem med just <>-knappen, så det kändes som ett unikt problem, och svårt att söka på namnet på tangenterna. "Omkastade större än/mindre än-knappar"?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-01-03 09:58

Hmm.. det verkar som den ändra keyboard-layout för alla tangentbord, vilket betyder att när jag kodar direkt på min MacBook Pro så får jag det omvända problemet, eller samma problem igen.

Öhh.. några andra bra tips? Eller om hur man kan knyta en speciell keyboard-layout till ett visst tangentbord, alltså endast det externa?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-01-03 09:52

Hej!
Jag har precis samma problem med ett Logitech-tangentbord, dvs < och > har bytt plats med § och °. Det här hände i samband med någon systemuppdatering från Apple (10.6.4?). Innan dess funkade det som det skulle. Jag har tyvärr inte hittat någon lösning. Det är något fel med mappningen till externa tangentbord (allt är korrekt på MacBookens inbyggda).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-01-15 09:26

Halloj igen. Jag fick problem med Kernel Panic (Macen kraschade) och fick veta att det kunde vara Microsoft drivrutiner som gjorde det. Så jag avinstallerade dom. Och då plötsligt funkar <> och §° som det ska igen! Och allt annat funkar också, förutom specialtangenterna, men det använder jag inte ändå.

Men nu har jag ett annat problem. CMD och ALT är omkastade, så jag ändrade detta via Systeminställningar > Tangentbord, och det funkar fint. Men så fort jag kopplar ut och in tangentbordet så glömmer den och jag får ställa in det varje gång jag "dockar".

Jag har en USB-hubb emellan, som är inbyggd i min skärm. Någon skrev på ett annat forum att det funkade om han kopplade tangentbordet direkt i datorn. Men det kan jag inte göra eftersom det sitter krångligt bak på skärmen, därav hubben.

Nån som vet nåt script som ändrar CMD och ALT med ett klick, så man slipper gå in i systeminställningar varje gång?

Tack!

1
Bevaka tråden