Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nystart fotografering - Tips arbetsflöde & program

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Vaiden:

Om jag använder betan av Lightroom, kommer jag kunna fortsätta arbeta med programmet även när den riktiga versionen släppts? Hur fungerar det?

Q: When will this beta version of Adobe Lightroom expire?
A: Adobe Lightroom Beta 3 will expire on January 31, 2007. However, additional beta versions with appropriate expiration dates will be released throughout the life of the project, so that photographers who have come to rely on the beta version will not have an interruption in their ability to use Lightroom.

Så länge det kommer beta-versioner så är det inte några problem att migrera mellan de olika. Men förr eller senare så kommer ju den skarpa versionen och då är det inte heller något problem att flytta sina projekt dit.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-25 12:56

Tyvärr verkar inte DNG bli den standard som Adobe hoppats på. DNG kan vara lite av varje och t.o.m. tungviktare som t.ex. Aperture supportar inte DNG i verkligheten.

Lightroom har två saker som gör att det kan knäcka Aperture: 1. Man kan själv bestämma var originalen ska ligga. 2. RAW-support för mååååånga kameror (Aperture (eller OSX kan man säga) stödjer väldigt få RAW-format - vilket utesluter väldigt många användare/kunder)

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-08-19 16:37
Ursprungligen av mjg:

Tyvärr verkar inte DNG bli den standard som Adobe hoppats på. DNG kan vara lite av varje och t.o.m. tungviktare som t.ex. Aperture supportar inte DNG i verkligheten.

Lightroom har två saker som gör att det kan knäcka Aperture: 1. Man kan själv bestämma var originalen ska ligga. 2. RAW-support för mååååånga kameror (Aperture (eller OSX kan man säga) stödjer väldigt få RAW-format - vilket utesluter väldigt många användare/kunder)

Aperture är ett relativt nytt program , programmet är absolut inte någon tungviktare vad det gäller raw-hantering och att det inte stödjer DNG än så länge betyder ingenting.
DNG är i sin linda men stöds allt mer av andra tillverkare såsom Hasselblad mfl.
Mikael

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-10 01:27

1. Plockar ut 2GB-kortet ur kameran. Sätter i det i kortläsaren.

2. Bildinsamling tankar ner bilderna från kortet till en mapp som heter Capture - samtidigt raderas kortet och är klart att användas igen.

3. I Bridge steker jag skräper direkt - döper om filerna med batchfuktion (bokstavsförkortning-datum-numrering) - sorterar filerna till mapparna dom hör hemma (jo, jag kör egen mappstruktur utanför Aperture - väntar på att Aperture ska tillåta det..som iPhoto och Lightroom t.ex).

4. Importerar bilderna till sina respektive projekt i Aperture. När dom importeras får dom mina metadata (copyright, etc). Man kan också ge filerna keywords vid import, men jag väntar med sånt).

5. Om jag behöver Photoshop så högerklickar jag på en bild - då skapas en tiff-kopia av mastern och den öppnas i Photoshop för bearbetning.
-----

När Aperture får optionen att behålla originalen i egen truktur så blir allting bättre. Om Aperture dessutom kunde ändra filnamn i efterhand så kunde jag kanske skippa Bridge. Man kan i.o.f.s. ge filerna namn vid import, men det löser inte allt.

Att köra Photoshop och Bridge i Rosetta segar ner arbetsflödet, men det blir bättre nästa år när CS3 kommer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 18:29

Nån som funderat över metadatat. Med vilken app ska man lägga till metadatat för att det ska vara så framtidssäkert som möjligt. Om man lägger till metadata med iViewMP så syns ju inte det i Adobe Bridge osv. Eller sagt på ett annat sätt; hur ska man säkrast göra för att snubbarna på bilden ska ha sina rätta namn om 100 år?

Ursprungligen av c5j:

Nån som funderat över metadatat. Med vilken app ska man lägga till metadatat för att det ska vara så framtidssäkert som möjligt. Om man lägger till metadata med iViewMP så syns ju inte det i Adobe Bridge osv. Eller sagt på ett annat sätt; hur ska man säkrast göra för att snubbarna på bilden ska ha sina rätta namn om 100 år?

Anledningen till att den metadata du lägger till i iView Media Pro inte syns i övriga program är att iVMP sparar metadatat i sin katalog och inte i bildfilen. Detta för att du ska kunna ha dels privat metadata som tillexempel en kund ej ska få, samt inbäddad metadata som alla kan se.

Om du vill att den metadata du har lagt till på en bild ska synas i alla program måste du markera bilden/-erna och sedan "Action > Sync annotations..." och sedan välja "Export annotations to original files". Då kommer din metadata även bli synlig i Bridge, Photoshop m.fl. program.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-08-13 10:32
Ursprungligen av pertoyra:

Anledningen till att den metadata du lägger till i iView Media Pro inte syns i övriga program är att iVMP sparar metadatat i sin katalog och inte i bildfilen. Detta för att du ska kunna ha dels privat metadata som tillexempel en kund ej ska få, samt inbäddad metadata som alla kan se.

Hur fungerar det med Lightroom/Aperture, sparas datat i programmet eller följer det med bilden?

Vilken metadata brukar ni inte vilja visa kund? Och varför?

Ursprungligen av Sten_n:

Hur fungerar det med Lightroom/Aperture, sparas datat i programmet eller följer det med bilden?

Vilken metadata brukar ni inte vilja visa kund? Och varför?

Kunder? Nä så långt har jag inte kommit i mitt bildskapande!

Jag fotar på ren amatörnivå och mestadels för hobbybruk. Hur det fungerar i Lightroom/Aperture har jag faktiskt ingen aning om. Men det finn väl ändå massor med data som man ej skulle vilja att kund såg, tänk dig att kunden nu inte är en vanlig Svensson eller ens ett medelstort företag utan en stor bildbyrå som säljer bilder online. Då är det väl ändå en rätt klok idé att låta viss metadata såsom personnamn m.m. endast ligga i din egen katalog och ej bildfilen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-14 09:17
Ursprungligen av pertoyra:

Anledningen till att den metadata du lägger till i iView Media Pro inte syns i övriga program är att iVMP sparar metadatat i sin katalog och inte i bildfilen. Detta för att du ska kunna ha dels privat metadata som tillexempel en kund ej ska få, samt inbäddad metadata som alla kan se.

Om du vill att den metadata du har lagt till på en bild ska synas i alla program måste du markera bilden/-erna och sedan "Action > Sync annotations..." och sedan välja "Export annotations to original files". Då kommer din metadata även bli synlig i Bridge, Photoshop m.fl. program.

Tackar!

Hur fungerar det i Bridge? Sker detta automatiskt?

Ursprungligen av c5j:

Tackar!

Hur fungerar det i Bridge? Sker detta automatiskt?

Så länge det gäller DNG-filer inkluderar Bridge metadatan i bildfilen. Alla andra RAW-filer läggs metadatan i en extern xmp-fil (alternativt en central Camera Raw-databas) som många andra program inte kan läsa. Men det finns inget sätt att skilja på privat och inbäddad metadata vad jag vet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2006-11-20 20:41

Ett bra boktips är Photoshop CS2 för digital fotografer. Har flera bra tips och dessutom ett väldig bra workflow för coloradjustemnt som verligen funkar utan att förstöra bilderna. Rekomenderas.
Finns en del bra tips på http://www.radiantvista.com/
lycka till.
Hälsning
Ken

http://www.ephotozine.com/user.cfm?user=19806

produktfoto med ljustält

Hej!
Jag tänkte prova på produktfoto med ett ljustält. vet någon hur man ljussätter. Ska ljuset komma ifrån båda sidor eller framifrån? något tips? Har aldrig gjort detta?

Intressant och faktaspäckad läsning i dessa sjuttio poster…
— Är det ingen som exponerar ett urval av sina bilder till webben, i någon slags webgalleri, alltså? Och isåfall med eller utan koppling till sitt huvudbibliotek med bilder?
Precis som diskussionens titel anger, är jag ute efter ett arbetsflöde, en rutin. Men jag vill i detta arbetsflöde innefatta en exponering, ett destillat, till mina kunder. I mitt flöde får gärna också ingå möjligheten att beställa en bild.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-22 15:02
Ursprungligen av Pär Johansson:

Intressant och faktaspäckad läsning i dessa sjuttio poster…
— Är det ingen som exponerar ett urval av sina bilder till webben, i någon slags webgalleri, alltså? Och isåfall med eller utan koppling till sitt huvudbibliotek med bilder?
Precis som diskussionens titel anger, är jag ute efter ett arbetsflöde, en rutin. Men jag vill i detta arbetsflöde innefatta en exponering, ett destillat, till mina kunder. I mitt flöde får gärna också ingå möjligheten att beställa en bild.

Körde LR (1.2) rakt igenom igår. Från import av minneskortet till bildspel (Flash) tog inte många minuter.
-Import (DNG, generella taggar, högkontrast tonkurva, namngivning av filer)
-Grovrensning med x-tangenten.
-Markering av ok-bilder med en färgtagg.
-Taggar ok-bilderna med namn på folk osv. (förmodligen inte bra nog)
-Grovjustering av en bild. Kopierar värdet.
-Klisrar på grovjusteringen från "huvudbilden" (färgbalans m.m.).
-Finjusterar bilderna.
-Går in i "Slideshow"-läget i LR. Väljer ett utseende på Flash-bildspelet.
-Fyller i lite titlar m.m.
-Laddar upp på server.
-Klart!

Det jag saknar är en skärpning av bilderna efter man typ valt storlek i bildspelet. Nu har man ingen kontroll över den biten. Och oftast vill man skärpa dem lite innan webbpublicering (dvs efter förminskning) osv.
Sen saknar jag också att enkelt göra en första skylt innan bildspelet drar igång. Där det står vad bildspelet handlar om och av vem och när osv. Visst det är enkelt att göra själv i ett annat program, men när LR är sååå nära på att klara av det så känns det retsamt.

Jag har funnit en bra lösning i LightZone. Version 3,5 rockar fett!
Kräver en del minne i datorn, men ångar på bra i min MacBook med 2Gb.
Snyggt gränssnitt, klart trevligare och skönare för ögat än tidigare versioner.
Inbyggd browser och batch-hantering (flera bilder samtidigt) i Full-versionen. (ej i Basic).
Stöd för många kameror.
Den har en unik idé baserad på Zon-systemet, med "tone mapping" som ett alternativ till det traditionella histogrammet (bilden matchas mot en tonkarta på 16 zoner, och man ser på bilden vilken del av bilden som ligger i vilken zon, och så kan man ändra zonerna i bilden för mer/mindre exponering och dynamiskt omfång). Man kan jobba mot histogram också om man vill... (fast jag förstår inte varför man skulle vilja det, för har man väl provat tonkartan så finns ingen återvändo *ler*).

Fina markeringsfunktioner med bezier-kurvor också. Ett skönt program helt enkelt!
Icke-förstörande redigering. Redigeringen kan sparas bredvid RAW-bilden ihop i ett filarkiv.

LightZone : Advanced photo editing made simple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 20:57

Jag jobbar i Bridge och photoshop. I Bridge har du under File "Get photos from camera" Mycket smidig import funktion där du kan hämta filerna direkt från kameran. Du kan hämta alla eller välja vilka du vill hämta. I samma skede kan du välja att konvertera raw filer till dng vilket jag absolut rekommenderar då detta ser ut att bli framtidens standard. Här kan du även välja all lägga in en metadata mall med din kontakt och © information som du skapar i Photoshop. Detta rekommenderar jag också att du gör så ingen kan använda dina bilder om dom skulle komma över dom. Du kan även i samma moment låta importfunktionen spara en säkerhetskopia på allt du importerar på en annan plats.

När jag importerat filerna använder jag Bridge för att klassificera och organisera bilderna med stjärnor eller färmarkeringar. Lägger även till bildspecifik metadata. Här kan du se all informationen om bilden och metadata smatidigt som du har en bra överblick över bildsamlingarna.

Sen när jag valt en bild som jag vill ta fram öppar jag dng filen med raw konverteraren och gör grovinställningarna där för att sedna gobba vidare med bilden i photoschop.

Lycka till och du har mycket framför dig.

Det finns flera alternativ. I stort föler dom samma rutiner med små skillnader. Har inte provat andra men tror att det handlar om att man väljer nåt och sen blir det liksom det man tror är bäst för det är det man kan ordentlig.

Ursprungligen av Artpaj:

Jag jobbar i Bridge och photoshop. I Bridge har du under File "Get photos from camera" Mycket smidig import funktion där du kan hämta filerna direkt från kameran.

Jag har ställt Bildinsamling i min Mac att göra det automatiskt så fort en kamera eller minneskort ansluts.

Jag har infört en "KISS" (Keep it Simple - Stupid!) (Håll det enkelt din idiot!) stil på mina foton.

Plåtat ett minneskort fullt. Ansluter minneskortet till läsaren
(slipper GLÖMMA stänga av kameran så att den blir TOM över natten...).

Laddar upp alla RAW-bilderna till en extern drive.
Här finns då ALLT - även "dåliga" foton.

Sedan laddar jag in dem med Lightrooms Importfunktion. De hamnar då på interna driven.
När importen är klar markerar jag skräpet (halva hundar, oskärpa och vilka kriterier man nu har på "skräp") och tar bort det.

Jobbar med bilderna i Lightroom. Färger, skärpa, ljus etc etc.

Skall ngt upp på FlickR - Ta den klara bilden i Lightroom - välj "Slideshow"
(Då kommer exponeringsdata och mitt namn med, bilden presenteras i 1680x1050 (lagom fet)) Nu kommer det roliga - när Slideshowen visas - tryck SHIFT + OPTION 3 (Skärmdump). Den hamnar på skrivbordet som "Bild 1".

Den här "Bild 1" döps om till ngt mer mänskligt, ("kaffeSimrishamn") dras till docken där jag redan lagt FlickR's uploader-program. Tagga etc.

Den "KaffeSimrishamn" som ligger på skrivbordet dras till externa HD', den med, har en mapp som heter "Publicerat på FlickR". Så har vi backup på det med...
("Den där bilden på FlickR - kan du skicka den till mig?")

Interna disken är skyddad med TimeMachine.

Lite OT men kanske ändå...

Jag använder Tiltviewer (en Flash-bildvisare som är himla fräck), den tar bilder från min FlickR-sida. Men endast de jag själv väljer! Om jag "taggar" en bild med "vph" (visa på hemsida) så kommer den med.

På min hemsida finns alltså inga bilder - allt tas från FlickR. Och det sker helt automatiskt. Jag behöver inte lägga upp bilder på BÅDE FlickrR och hemsidan....

Sådär. där är mina framvärkta två spänn om det hela.

  • Medlem
  • 2008-08-10 20:13

Varför tar det 100 år för Lighroom när man vill byta modul? Badbollen kommer fram och har LR en dålig dag kan det ta ungefär 6 sekunder innan man kan börja jobba i den nya modulen. Dessutom så uppdateras tumnaglar urlångsamt. Måste ofta sitta och vänta på att de ska bli skarpa...

Vet inte om Aperture är snabbare? Kör senaste LR på en iMac C2D 2.16 med 2 gig.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Varför tar det 100 år för Lighroom när man vill byta modul? Badbollen kommer fram och har LR en dålig dag kan det ta ungefär 6 sekunder innan man kan börja jobba i den nya modulen. Dessutom så uppdateras tumnaglar urlångsamt. Måste ofta sitta och vänta på att de ska bli skarpa...

Vet inte om Aperture är snabbare? Kör senaste LR på en iMac C2D 2.16 med 2 gig.

/Fredrik

Aperture är en riktig CPU-hog och tar mkt kraft ur datorn. LR är betydligt kättare.

Varför ditt LR ballar ur på det viset kan jag inte svara på, men jag upplevde 1.31 som lite segt just vid modulbyte - men bara ibland.

Uppdatera?

Jag har alltför lite erfarenhet av Lightroom, men Aperture funkar otroligt smidigt för mig. Använder MacBook pro 2.33 core 2 duo med 3 gb ram.

Nya versionen av Aperture har inneburit att jag väldigt sällan lämnar Aperture utan men hjälp av diverse plug-ins så får jag ett bra resultat snabbt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-31 16:00

Att välja råhanterare hade varit ett väldigt lätt val om Aperture 3 hade varit snabbare. Nog för att min iMac inte är särskilt modern och skulle må bättre av 4Gb ram men jag har testat på betydligt nyare iMacar och det är slött som tusan. Små justeringar kan ta uppåt 30 sec innan de går igenom och under tiden får man sitta och titta på någon slags oskarp förhandsversion som inte alls stämmer med den "renderade" bilden. Himla tröttsamt och kan suga inspirationen en på en halvmiss. I övrigt är Aperture 3 ett fantastiskt program på alla sätt och vis. Nu ska sägas att jag faktiskt verkligen gillar att ha alla mina bilder i en enda stor arkivfil sorterade i projekt. Att sitta och dutta med en massa mappar sorterade efter dag/månad/år o.s.v. är verkligen inte min melodi. Sådan information finns ju redan i bildernas metadata så att ha en massa mappar känns bara struligt. Jag vill verkligen köra Aperture 3 men det verkar inte som om det går rent ut sagt. Kanske om man sitter på en mac pro från 24.000 kr och uppåt men en sådan investering är inte aktuell på ett bra tag. Det enda jag egentligen saknar i Aperture är lager och linskoregering.

Jag har även testat Lightroom 3 och själva råhanteringen är snabb, bra och alldeles utmärkt för mig men jag har verkligen svårt att vänja mig vid att bläddra i mitt arkiv i en kladdig trädstruktur. Även om man organiserar på ett händelse-liknande sätt så skapar Lightroom lik förbannat en underkatalog per dag. Jag kanske har missat något men att organisera sina bilder i Lightroom verkar inte någon höjdare alls. Några tips på hur man kan skapa lite ordning uppskattas.

Bibble 5 Pro verkar rätt okej alternativ men känns inte helt klockrent. Jag saknar reglage som "Defenition" med fler. Bibble har dock lager vilket är helt underbart.

Trial-versionerna är i sitt slutskede så det börjar bli dags att bestämma sig för ett arbetsflöde. Alla tips välkomnas varmt!

Tilläggsinfo:
Jag kör i princip bara raw numera och har för avsikt att fortsätta med det.
Har kört iPhoto innan men det räcker verkligen inte längre.
I största möjliga mån försöker jag undvika photoshop för att "framkalla" mina raw-bilder.

Kamera: Canon 550d

Model Name: iMac
Model Identifier: iMac6,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2.16 GHz
Memory: 2 GB

Bevaka tråden