Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Feedback på portfolio 2.0

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som somliga av er vet, så har jag för ett par år framöver bestämt mig för att fokusera på Webdesign och Webutveckling. Medan jag studerar på egen hand och även när jag ska gå en interaktionsdesign-utbildning så vill jag ta enklare uppdrag. Dels för att hela tiden koppla det jag lär mig till verkligheten och dels för att det är bra träning på alla möjliga vis. Så nu har jag gjort en portfolio med enbart webdesign för att kunna få kunder.

www.klaranilsson.com

På ett amerikanskt forum tryckte de på att jag borde vara mer fokuserad på en specifik marknad och när jag vet vilken marknad jag vill till så vet jag även hur portfolion ska se ut. Jag är nyfiken på hur ni på forumet här i sverige/europa (där jag ändå tänker vara verksam) ställer er till det.

Så nu har jag bantat ner sidan, valt att inte visa allt jag kan utan vara lite mer "fokuserad".

Vad får ni för intryck av den? Vad kan jag förbättra? Även feedback på arbetena i sig är välkomna såklart.

(Jag har kvar att skriva en text om mig själv som känns mer kopplat till den här verksamheten, göra den engelska versionen.. lägga in någon rekommendations-text från tidigare kunder är också på g)

Jag la till pingvinerna och gjorde även en version med svart namn men tänkte den kanske var tråkig? http://klaranilsson.com/files/bannerKlaraNilsson2.png

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-27 01:49

Jag vet inte exakt hur jag ska formulera mig, men jag får känslan av en envägskommunikation - att du erbjuder dig att arbeta "på egen hand" efter lite grundläggande information istället för att tillsammans med kunden utveckla ett koncept. Jag förstår att det inte är så, men det framgår inte riktigt av texten på din sida trots att det egentligen står där. Vet förstås heller inte hur din målgrupp normalt beter sig eller förväntar sig att arbeta med dig. Personligen skulle jag anlita den som tydligt och direkt visar sig ha möjligheten att vara en partner mer än en strikt leverantör.

Kanske skulle det hjälpa att berätta om hur ni kom fram till formgivningarna som visas. Behöver inte vara så komplicerat, kan räcka med med typ "efter diskussioner med <företaget> kom vi fram till att en design med [...] skulle framhäva [...]" eller liknande.

Ett sådant angreppssätt kan naturligtvis uppfattas som att du lägger mer tid på grundläggande informationsinsamling, som i sin tur kan uppfattas som dyrare. Jag vet inte om det är ett problem, iom att du arbetar på veckobasis? Å andra sidan kan det även ses som ett tecken på högre kvalitet.

Är din målgrupp främst privatpersoner eller företag? Jag tror att företag nappar bättre om du refererar till dem som "ni" och "er" istället för "du" och "dig", bara en tanke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-27 10:56

[Citat]
"Vad gör ert företag speciellt?"

[Text]

En hemsida idag är en självklarhet för alla företag som vill nå ut till sina kunder.

Jag hjälper er genom att arbeta fram en unik hemsida, utformad efter era behov och idéer. Den ska inte bara vara snygg och tilltalande, den måste vara enkel att förstå och navigera på - för att fånga besökarens uppmärksamhet och presentera er på bästa sätt. Den ska passa för just er verksamhet, vara personlig och förmedla vilka ni är.

Jag arbetar tillsammans med er igenom alla texter all layout och bilder för att ni ska få en sida som speglar ert företag. Vad teknikerna bakom heter är ni kanske inte intresserade av. (Men om ni ändå vill veta så heter dom HTML, PHP och CSS. Wordpress och Indexhibit är de verktyg jag ser att ni kan använda när ni sedan behöver uppdatera era siter.

För att kunna specifiera pris och leveranstid behöver jag veta mer om vilken typ av sida du är ute efter (verksamhet, design, funktioner etc.)

Kontakta mig gärna, så berättar jag mer

Jag ser fram emot ditt uppdrag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-27 10:45

Några snabba.

Bilderna från siterna är inte klickbara - det finns heller inga länkar till dom

För lång text i början, lägg bara ett citat eller något överst.

Skapa flikar, arbeten, om oss/mig, så här arbetar vi etc

Att du innan du träffat kunden kan säga att det tar 5 veckor är lite konstigt på grund av att du inte träffat dom?
(En sida tar mellan 2 dagar och 1 år att göra (enligt mig))

5 veckor låter dyrt?

Jag går gärna in mer på detalj om du har intresse av det

Wow!! Vilken feedback! Det här är vad jag kallar konstruktiv kritik!

Hitills har jag arbetat mycket med folk som känner mig och som litar på mitt omdöme, ofta är de för stressade för att kunna engagera sig på riktigt. Men när jag har funderat lite så är det ju klart att det har varit en dialog om vad de vill ha och hur vi har arbetat fram layout och design. Jag har skrivit om texterna till varje sida för att det bättre ska förklara utan att för den skull bli teknisk. Jag ska titta närmre på första texten, den kan vara för lång.

Jag har funderat lite på det här med vem jag riktar mig mot och det är nog mest mindre företag och kreativa människor, så har jag arbetat hitills och det är nog det som passar min enskilda firma bäst just nu. Jag föredrar att göra mindre saker nu eftersom det är jag, ensam, som måste göra allt. (För den målgruppen är inte det tekniska så relevant, tror jag, så jag utelämnade det tekniska här.) Jag har tidigare haft en annons på blocket, och har ofta fått förfrågningar om att göra sidor där det handlat mer om priset än innehållet. "Kan du göra en sida som är typ som aftonbladet på 3 språk, hur mycket kostar?" Nu har jag slutat annonsera där, det har inte riktigt varit rätt målgrupp.

Jag har justerat både text och prissättning fram o tillbaka nu och den är ju inte på något vis skriven i sten. Jag har tittat på olika annonser för webdesigners, där det billigaste varit en sida på två språk med 15-20 undersidor för typ 3000kr. Sidan i fråga såg ut som (för att citera en vän) "a flamingo dipped in tar". Med mina design-utbildningar o erfarenhet av presentation osv vill jag gärna ha lite mer betalt än så. Det är delvis därför jag har skrivit om texten för att få fram varför jag är dyrare...Men samtidigt, om man inte är Andy Warhol så vill folk inte betala en som om man vore det. Veckopriset var (innan jag tog bort det) 1-3000 kronor beroende på omfattning. Jag valde veckovis betalning så att jag alltid får betalt och att de slipper lägga ut för hela sidan på en gång... Jag skickar ett PM till dig Tangen!

Jag glömde att skriva att tanken med att ta bort flikar osv var att göra varje bild som en meny till en sida för varje site. Så klickar man på malört-bilden så ska man komma till en ny sida med fler bilder från den siten, där jag kan förklara bättre hur jag har tänkt. Tänkte att genom att visa exempel på hur jag arbetat med varje site blir det mindre "generella" texter om hur det vanligtvis går till. Vad tror ni?

Genom att klicka på logotypen så tänkte jag att man kommer tillbaka till första sidan igen.

Förut har jag haft så man kan besöka sidan i fråga men efter att några gjort dramatiska förändringar så vill jag hellre visa resultatet som det var när arbetet var färdigt.

Tack igen för bra feedback!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-28 02:09

Snyggt, klar förbättring! Säger jag, som bidragit, ödmjukt.

Jag tror absolut att du gör rätt i att ta bort teknikinformationen från första sidan - det är helt enkelt inte relevant i förstaläget för en eventuell kund. Dina kund köper värde, inte teknik. Kommer man så långt i en diskussion att teknik blir viktigt, då tror jag att ni redan är överens om vad du kan erbjuda dem: värde i form av en design och utveckling som de är villiga att betala för att få tillgång till.

Ursprungligen av klarabara:

Tänkte att genom att visa exempel på hur jag arbetat med varje site blir det mindre "generella" texter om hur det vanligtvis går till. Vad tror ni?

Klockrent. Det visar på hur du kan leverera värdet och hjälpa till att utveckla kundens image och nätnärvaro genom att få dem att känna förtroende för att du inte bara slänger ihop en sajt baserat på vad du tycker är coolt - något som jag tyvärr tror är alltför vanligt när det gäller webbutvecklare.

Nämnde det inte i förra inlägget, men den rosa loggan är bättre än den svarta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-29 14:27
Ursprungligen av klarabara:

Förut har jag haft så man kan besöka sidan i fråga men efter att några gjort dramatiska förändringar så vill jag hellre visa resultatet som det var när arbetet var färdigt.

Jo, det är just det som är risken med att länka till kunden: Sidan där kanske (och med tiden, sannolikt) är en helt annan och frågan är då om det är bra reklam. Så jag tycker du gör rätt som låter bli. Det är bättre att fokusera på vad ditt arbete gick ut på vid det aktuella tillfället. En undersida med vidare tankar om det jobbet låter som en bra idé.

Vad är syftet med paypal-länken? Samtidigt som du försöker sälja in dig, så antyder du därmed att du gör gratis-jobb och får betalt på frivilligt basis. Är det så?

Sidan är nu mycket mera fokuserat på vad du vill sälja: Webdesign. Jag tycker att det är lite synd att du i ett svep sopar undan all annan konstnärlig arbete du tidigare har gjort. Det behöver inte vara lika framträdande som förut, men kanske väl som historik/bakgrund via en länk i din kontakt-sida. Jag tror att det är en del som gör dig lite unik i den här rätt så teknikcentrerad värld och kan ses som ett plus i kanten för den potentiella kunden som är nyfiken på dig.

Jag har gjort i ordning den för malört förlag, förstår man att man kan klicka på den? Det kändes överdrivet att ha en "tillbaka"-knapp på den sidan men det kanske är nödvändigt? http://klaranilsson.com/malort/

Du har rätt i donate-knappen, den var bättre när det handlade mer om det konstnärliga.

Vad det gäller de tidigare arbetena så tänkte jag ha dem kvar vid sidan av. Jag tänkte göra en "about"-sida med text om mig lägga till en länk till min gamla sida..dock är den svenska versionen av-publicerad nu. Så jag jag vet inte riktigt hur jag ska göra det, nu har jag bara kvar den engelska versionen av de arbetena online, i en annan indexhibit-version, jag döpte om mappen till den engelska versionen, Main : Klara Nilsson.

Nu ligger därför english-sidan på svenska installationen så man måste ha en svenska och engelska knapp om man vill byta tillbaka till svenska, kanske inte jättejobbigt nu men om jag gör alla undersidor på engelska så blir det ju knepigare (?) eftersom den länken inte är dynamisk...?

Angående loggan har jag funderat på någon annan färg också, lila eller så. Återkommer om det, men den svarta tar inte direkt någon plats alls...

Jag har redan fått två mail av det lite seriösare slaget angående min blocket-annons!
Inom 24h från re:launch vilket jag inte vill tro är en slump

Nu är det fett sent, men jag fixade en produktsida på svenska som går ihop med den här nya för webben.. tycker det bidde bra, just nu i alla fall. Nu återstår det som på webdesign-sidan att göra undersidor, men för produkt-delen så blir det bara bilder där.

Webdesign-sidorna är så gott som färdiga, väntar på citat från de fler projekt att lägga upp och ska korr-läsa texten ett par gånger till. Kontakt-sidan känns för tom, kan behövas någon bild.

Ändrade logotypen, tillbaka till en lugnare rosa, det gick inte med pur-magenta..aj.

Har inte lyckats få bort det lilla hoppet åt sidan som sker i menyn när man byter mellan siterna.. och det känns som om allt hamnat lite för långt ut vänster. Men det blir till morgondagen.

Målet är att allt ska vara klart, engelska och svenska sidor, på söndag kväll. Lite sport o lite spurt..

Nu när det bara är att göra undersidor på engelska och fortsätta fila lite på produkt-sidorna så har jag fått ett par tekniska problem...

På den engelska sidan tänkte jag ha att man inte får så mycket text i början utan att man får klicka på texten för att läsa den.. hur känns det?
Dock fungerar det inte och jag ser inte alls varför det hamnar i botten och all navigation bakom.. färgen på bakgrunden är inte åtgärdad..

Jag har också på Info / Kontakt : WEB MED KONSTNÄRLIG RIKTNING. gjort två divar med prickig linje runt, det innehållet klipps av i chrome och FF för linux och win men inte alls för mig. Någon som vet vad kan det bero på?

Senast redigerat 2011-01-01 20:14
1
Bevaka tråden