Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prioritera mitt hemnätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2010-12-20 12:39

Hej, mitt problem är att datorn ansluter till Airport Express istället för Extreme.
Hoppas att någon ska kunna förklara för mig hur jag ska kunna prioritera vilken router som datorn ska ansluta till i mitt hemnätverk.

Jag har ett nätverk som ser ut såhär:
En Airport Extreme som är ansluten till nätet och fungerar som basstation i huset. Sedan har jag tre stycken Airport Express som jag använder både med Airplay och till att utöka nätverket så att det täcker hela huset/tomten.

Jag skulle vilja att dator väljer att ansluta till Airport Extreme när den hittar denna. Problemet blir ju att om jag sitter mitt i huset, precis bredvid Airport Extreme, så kan nätverksbilden bli så att signalerna skickas från Airport Extreme till Airport Express och sedan till min dator. Detta trots att jag är långt ifrån denna. Detta leder till att jag tappar mycket hastighet.

Någon som kan hjälpa mig?
/Eric

Senast redigerat 2010-12-20 12:56

Är dina Airport Express anslutna trådlöst till din Airport Extreme (dvs "utökat nätverk / WDS") ?

Finns lite trådar om det - exempel:
http://www.99.se/natverk-sakerhet/275136-airport-express-fungerar-i-wds-natverk.html

Jag skulle rekommendera att du drar kabel mellan din Extreme och dina Express för att få upp hastigheten (enorm skillnad) och sen döper du respektive nod till "trädgården", "övervåningen" osv.

Du får nog skapa två olika profiler i Systeminställingar > Nätverk. Båda över Airport, men låsta till vardera basstationen. Sen sätter du ordningen under kugghjulet.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2010-12-20 13:44

Tack, ska prova detta

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2010-12-20 14:00

Stötte på ett problem.
Hur väljer jag vilken profil som ska ansluta till vilken router när alla routrar ligger i samma nätverk?
Kunde inte hitta någon konfiguration för det.

Edit: Man kunde göra inställningarna manuellt såg jag nu.

Ursprungligen av Blamesen:

Edit: Man kunde göra inställningarna manuellt såg jag nu.

Precis, du kan välja access point oavsett hur nätverket ser ut. På samma sätt brukar man ju välja att använda sin egen access point, och inte grannens.

1
Bevaka tråden