Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Premiär för DN+ dagstidningen för iPad

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-12-14 16:03

Det låter verkligen som Apple generellt och USA i synnerhet. Otroligt trist. Dags för Wikilekas att hitta lite interna Apple dokument så vi får veta hur dom resonerar där.

  • Medlem
  • 2010-12-14 22:29

Det är lustigt att se hur ni dissar hur produkten har kommit till utan att känna till förutsättningarna.

Ursprungligen av Baron:

Det är lustigt att se hur ni dissar hur produkten har kommit till utan att känna till förutsättningarna.

Åh, det var väl att missuppfatta läget lite? Jag är en potentiell kund som blir ombedd att lägga mina pengar på en anakronistisk struthårsprodukt som jag bara blir förbannad av att använda, och som dessutom är ett fett långfinger till alla med nedsatt syn. Jag skiter fullständigt i vilka förutsättningar som ligger bakom, särskilt som att det ju inte direkt borde röra sig om raketforskning att formatera om innehållet till något lättillgängligt och iPad-anpassat.

Missförstå mig inte, jag hade blivit jätteglad om DN, Sydsvenskan, SvD och alla andra kunnat prestera förstklassiga iPad-upplagor. Jag hade förmodligen gärna börjat prenumerera också. Men de här överprissatta halvmesyrerna kunde man väl ändå ha besparat världen?

Något som (inte) är lustigt är väl att produkten inte alls är vad förväntningarna är? Men det är klart, DN+ är precis så som vi vill ha den.

Vilka förutsättningar DN+ haft är väl ganska ointressant om den inte lever upp till förväntningar, då kan man låta bli att släppa den överhuvudtaget.

Är det det bästa som går att producera till en iPad (vilket det såklart inte är) så är jag besviken.

  • Medlem
  • 2010-12-15 02:30

Sedan 1 minut finns första numret av Sydsvenskan att köpa i Appstore.

Ursprungligen av Baron:

Sedan 1 minut finns första numret av Sydsvenskan att köpa i Appstore.

Kul, men kan du inte hålla det till din tråd som handlar om Sydsvenskan? Denna tråd handlar om DN+.
Du är ju ändå en moderator och bör kunna göra rätt.

  • Medlem
  • 2010-12-15 02:23

Under förutsättningarna är Sydsvenskan+ det bästa som går att publicera i en iPad.

  • Medlem
  • 2010-12-15 10:07

Den görs i samarbete med Dn på samma plattform. Helt av banan är jag inte.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-12-15 16:27
Ursprungligen av Baron:

Den görs i samarbete med Dn på samma plattform. Helt av banan är jag inte.

Jo förvisso, men iPad, iPhone, iPod bygger också på samma plattform från samma leverantör men det ska vi ju hålla isär här på forumet eller?

  • Medlem
  • 2010-12-15 16:18

Det står dig fritt att låta bli att köpa.
Om jag inte visste det tidigare så vet jag nu att det finns så långa hänsyn att ta och så många villkor som måste uppfyllas för att kunna lansera en produkt i den här skalan. Det påverkar förstås produkten.

Senast redigerat 2010-12-16 16:59
Ursprungligen av Baron:

Det står dig fritt att låta bli att köpa.

Visst är det så, men är det vad de som inte kan läsa texten också får höra? Jag gillar inte alls att vara så här raljant och obstinat, men jag tycker verkligen inte det är ok att släppa en dagstidning för världens kanske mest handikappvänliga plattform, och låta den bestå av bilder av text. I mina ögon är det lika puckat som att bygga ett varuhus utan hiss och säga att man inte behöver handla om man inte vill.

Citat:

Om jag inte visste det tidigare så vet jag nu att det finns så långa hänsyn att ta och så många villkor som måste uppfyllas för att kunna lansera en produkt i den här skalan. Det påverkar förstår produkten.

Text som är läsbar för så många som möjligt (och möjligen mer överskådlig navigering) är för mig väldigt modesta krav, och rentav realistiska att vänta sig från några av landets största dagstidningar. Jag skulle dessutom vilja påstå att det är direkt fel att inte uppfylla det förstnämnda, oavsett hur mycket det förenklar utvecklingen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-15 23:42

Det är intressant att läsa hur ointresserad Baron är att ta till sig av de användarupplevelser som presenteras här...och de är ändå åsikter från dessa tidningars potentiella kunder som dessutom ofta har stor insyn i det mer tekniska, vilka aspekter av detsamma som det bör tas hänsyn till.

Jag hoppas inte Sydsvenskans redaktion resonerar på samma sätt när de mottar användarnas åsikter i mail.

Ursprungligen av zinned:

Det är intressant att läsa hur ointresserad Baron är att ta till sig av de användarupplevelser som presenteras här...och de är ändå åsikter från dessa tidningars potentiella kunder som dessutom ofta har stor insyn i det mer tekniska, vilka aspekter av detsamma som det bör tas hänsyn till.

Jag hoppas inte Sydsvenskans redaktion resonerar på samma sätt när de mottar användarnas åsikter i mail.

Gammelmedia du vet..

Jag köper inte papperstidningar och köper absolut inte dyra digitala dagstidningar. Kan mkt väl tänka mig att köpa tidningarna digitalt, till vettiga priser, som Goflorp så bra uttryckte det, priset ska vara en nobrainer.

Nedläggning eller prissänkning är vad som gäller.

  • Medlem
  • 2010-12-16 12:02
Ursprungligen av zinned:

Det är intressant att läsa hur ointresserad Baron är att ta till sig av de användarupplevelser som presenteras här...och de är ändå åsikter från dessa tidningars potentiella kunder som dessutom ofta har stor insyn i det mer tekniska, vilka aspekter av detsamma som det bör tas hänsyn till.

Jag hoppas inte Sydsvenskans redaktion resonerar på samma sätt när de mottar användarnas åsikter i mail.

Hm, jag förstår inte riktigt vad som får dig att tro att jag är ointresserad. Vad i det jag skrev fick dig att tro det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-16 16:29
Ursprungligen av Baron:

Hm, jag förstår inte riktigt vad som får dig att tro att jag är ointresserad. Vad i det jag skrev fick dig att tro det?

Jag uppfattade dina svar på andras inlägg i denna tråden som försvarstal för appen och den teknik samt prissättning som är kring den. Kan vara fel uppfattat av mig men det var så jag tolkade det.

  • Medlem
  • 2010-12-16 17:03
Ursprungligen av zinned:

Jag uppfattade dina svar på andras inlägg i denna tråden som försvarstal för appen och den teknik samt prissättning som är kring den. Kan vara fel uppfattat av mig men det var så jag tolkade det.

Jag förstod det, men jag förstod inte vilka inlägg, eller delar av inlägg, som fick dig att tro det.

  • Medlem
  • 2010-12-17 12:15

som jag slkrev i Sydsvenskan-app-tråden: hör av dig till redaktionen med dina synpunkter och klagomål.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-17 12:57
Ursprungligen av Baron:

som jag slkrev i Sydsvenskan-app-tråden: hör av dig till redaktionen med dina synpunkter och klagomål.

Läs då och kommentera gärna mitt svar.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-17 21:07
Ursprungligen av zinned:

Läs då och kommentera gärna mitt svar.

Om du har synpunkter på sydsvenskan kanske det vore bättre att rapportera dom till de journalisterna som du gillar - eller tror du alla läser 99's forum? Jag har jobbat på Telia, om du har något illa mot dom kan du skicka ett PM till mig - lovar att titta på det (not)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-19 15:52
Ursprungligen av studiox:

Om du har synpunkter på sydsvenskan kanske det vore bättre att rapportera dom till de journalisterna som du gillar - eller tror du alla läser 99's forum? Jag har jobbat på Telia, om du har något illa mot dom kan du skicka ett PM till mig - lovar att titta på det (not)

Och du tror inte att jag har gjort det? I detta fallet handlar det endast om en mindre diskussion mellan Baronen och mig, som du tar plats i PM som sig bör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-17 16:55

Eftersom det gick att testa i 2 veckor utan kostnad så gjorde jag det och märkte hur mycket jag gillade att läsa DN på iPaden. Efter 2 veckor tecknade jag en prenumeration.

Jag har inte läst morgontidningen på många år men nu när det är så smidigt så har jag tagit upp en gammal vana fast på ett nytt sätt i och med iPaden.

Förhoppningsvis kommer DN+ att uppdateras så att man kan ställa in fontstorleken själv, det är faktiskt det enda jag stör mig på just nu. Annars tycker jag DN+ är riktigt bra gjord.

  • Medlem
  • Spånga
  • 2012-04-04 09:05

DN har nu lanserat det Digitala paketet. Jag har testat det några dagar, och här är mina synpunkter. Tidigare i tråden har det handlat mycket om priset i tråden, nu tänkte jag mer att tekniken är intressant. Jag diskuterar utifrån användning på "new iPad"
(Skapade inte ny tråd det det hänger ihop med DN+, mod kan lyfta ut om hen vill).

DN+
Jag såg fram emot att testa DN+ med min "new iPad", det har hittills varit en fröjd läsa text på den. Men DN+ är skrämmande dålig upplösning på fonterna. Detta eftersom att allt är bilder, text skickas inte som text och renderas lokalt, utan som bilder. Wired har en bra artikel som förklarar problematiken kring magazinplublicering How Licensing and Hardware Bottlenecks Confound Magazine Text on the iPad | Epicenter | Wired.com. I korthet är det så att den smidiga bläddringen i tidigare iPad är pga att det är bilder, att rendera fonter så skulle det tagit för lång tid rita om sidorna, och att det upplevts trögt. Är nog troligen inte ett problem längre med nya iPad, men här krävs att i detta fall DN+ uppdaterar sin app. Jag har kontaktat DN som svarat:
"Våra tekniker jobbar för fullt på en uppdatering som ska vara anpassad till
"new ipad". Allt kommer dock inte bli högupplöst då tidningen skulle bli
för tung för plattan att klara av men texten ska enligt uppgift bli mycket
bättre."
Jag hoppas de även lägger in stöd för auto-orientering, självklart skall man kunna läsa även på bredden.

dagensnyheter.se
Här finns en positiv sak att säga, fonterna är skarpa. Annars är det ganska kasst för att vara en digital lansering 2012.

Inloggning: Det finns en kryssruta för att komma ihåg inloggning. Detta glöms dock bort inom ett par timmar, så man får logga in konstant. Det hade väl kunnat vara ok om det nu gått att spara inloggningen i Safari, vilket Safari erbjuder sig att göra. Men nästa gång du går dit så hittar inte Safari fälten. Kan det bero på att inloggningsformuläret ligger inbäddat två (som i 2) iframes? Kanske något konstigt säkerhetstänk...

Laddning av sidor: Varje navigering laddar om hela sidan. Att ta fram en sådan här satsning som inte laddar om just den delen av sidan som måste ritas om med hjälp av XHR är, jag minst sagt, inkompetent. Det är inte svårt att göra idag, det finns utmärkta ramverk för detta. Nu blinkar hela sidan när du navigerar till ny artikel. Även om Safari är snabb på att parsa sidan är detta irriterande, alla knappar länkar försvinner för att snabbt dyka upp igen. Om bara texten/bilderna i rutan ritades om skulle det upplevas som att "det bara dyker upp". Det har jag själv prövat i lösning som jag tagit fram.

Bläddra sidor: Även om dagensnyheter.se skall kunna användas från andra enheter än iPad så handlar det om några rader kod för att lägga in swipe stöd för att bläddra sidor. Ny finns visserligen en knapp för nästa artikel, men visst vore det smidigt att kunna svepa för nästa sida.

dagensnyheter.se är byggd i ASP.NET. Jag vet inte om det är vad som satt begränsningarna ovan, men man får hoppas att de inte valt tekniskt plattform först och sedan byggt efter förutsättningarna. Kravet att använda XHR för laddning av sidor och svep-stöd tycker jag är ganska rimliga för en webb som lanseras idag.

Skall väl tillägga att jag gillar DN och tycker de har kompetenta journalister och har bra artiklar. Vill bara ge feedback för en bättre läsupplevelse. Tyck till ni också, så skall jag skicka detta till dem.

  • Medlem
  • 2012-04-04 10:17
Ursprungligen av loftux:

Jag såg fram emot att testa DN+ med min "new iPad", det har hittills varit en fröjd läsa text på den. Men DN+ är skrämmande dålig upplösning på fonterna. Detta eftersom att allt är bilder, text skickas inte som text och renderas lokalt, utan som bilder. Wired har en bra artikel som förklarar problematiken kring magazinplublicering How Licensing and Hardware Bottlenecks Confound Magazine Text on the iPad | Epicenter | Wired.com. I korthet är det så att den smidiga bläddringen i tidigare iPad är pga att det är bilder, att rendera fonter så skulle det tagit för lång tid rita om sidorna, och att det upplevts trögt. Är nog troligen inte ett problem längre med nya iPad, men här krävs att i detta fall DN+ uppdaterar sin app. Jag har kontaktat DN som svarat:
"Våra tekniker jobbar för fullt på en uppdatering som ska vara anpassad till
"new ipad". Allt kommer dock inte bli högupplöst då tidningen skulle bli
för tung för plattan att klara av men texten ska enligt uppgift bli mycket
bättre."

Jag tror att dn skickar ut png men att den nya appen kommer att medge "äkta" pdf. Det kommer således fortfarande att vara bilder man bläddrar mellan.
När InDesign 8 kommer med stöd för html 5 kan vi släppa den här tekniken.

Ursprungligen av loftux:

Jag hoppas de även lägger in stöd för auto-orientering, självklart skall man kunna läsa även på bredden.

Det kommer inte heller att ske innan InD 8 är i produktion. En vridbar utgåva kräver att man redigerar en version på höjden och en på bredden, vilket är svårt av främst två skäl:
1. Det tar för lång tid att producera.
2. utgåvan blir dubbelt så tung.

Ursprungligen av loftux:

dagensnyheter.se är byggd i ASP.NET. Jag vet inte om det är vad som satt begränsningarna ovan, men man får hoppas att de inte valt tekniskt plattform först och sedan byggt efter förutsättningarna.

Jo, så är det högst troligen.

Vi på Sydsvenskan delar plattform med DN och vi går åt ungefär samma håll som DN, men ligger lite efter då vi precis har bytt cms till samma som DN bytte till i somras.

Bevaka tråden