Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Remote iPad till iTunes

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att bli tokig när jag försöker styra musiken mellan iPhonen/iPaden och min mac mini och om någon kan hjälpa mig så skulle jag vara överlycklig

Uppsättningen hemma är att jag har en iMac, Mac mini, iPad och iPhone. Problemet är att när jag ska styra itunes med remoteappen så hittar den väldigt ofta inte datorns itunes-bibliotek och om den hittar det så kan den sedan när man ska gå in och byta låt efter ett tag inte hitta itunes igen.
Väljer jag att använda mig av hemmadelning mellan datorerna och sedan sätter iPaden på att hitta alla itunes-bibliotek med hemmadelning så hittar den inte någon av datorerna...jag håller på att bli tokig för ibland fungerar det och ibland inte (det är aldrig någon dag då det fungerar felfritt).

Vad gör jag för fel, jag har testat alla varianter som jag kan komma på.

Det konstiga är att om man väljer att parkoppla med itunes (när den inte hittat itunes) så ploppar parkopplingsikonen upp i itunes direkt, samma sak varje gång. Det måste ju betyda att den har kontakt på något sätt.

Väldigt tacksam för support!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-07 13:20

Hur ser nätverket ut? Vilka enheter är kopplade hur och till vad?

Jag är ingen expert på nätverk direkt men jag ska försöka förklara så får ni fråga om något saknas.

Uppsättningen som jag har är en iMac i arbetsrummet, en Mac mini i tv-rummet. Jag kör ett nätverk hemma med en Time capsule som är kopplad till iMacen som står vid routern till bredbandet (använder inte WiFi från routern utan genom time capsulen).

Det är Mac minin som jag mest kör musik genom (har även en airport express i detta system). Mac minin kör allså allt via wifi och den står igång hela tiden medans iMacen andast är igång vid arbete.

Svarade detta på frågorna?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-07 15:28
Ursprungligen av 356Speedster:

Jag är ingen expert på nätverk direkt men jag ska försöka förklara så får ni fråga om något saknas.

Uppsättningen som jag har är en iMac i arbetsrummet, en Mac mini i tv-rummet. Jag kör ett nätverk hemma med en Time capsule som är kopplad till iMacen som står vid routern till bredbandet (använder inte WiFi från routern utan genom time capsulen).

Det är Mac minin som jag mest kör musik genom (har även en airport express i detta system). Mac minin kör allså allt via wifi och den står igång hela tiden medans iMacen andast är igång vid arbete.

Svarade detta på frågorna?

Nja... Har du slagit av det trådlösa i routern eller är det påslaget fast du inte använder det?
Har du alla enheter satta på DHCP eller har du fasta IPnummer? Är det Extreme som är din DHCP eller routern? Inte båda hoppas jag....

Jag har routern och modemet i samma så jag har bara slagit av den trådlösa delen och kör med kabel till time capsulen.
Vad gäller fasta ipnummer eller inte så har jag inte gjort några ändringar än standard när man följer guiden för att skapa nytt nätverk.

Vad menas vilken som är min DHCP? Jag har inte gjort några avancerade ändringar men detta kanske är något som man måste ändra när man kopplar in time capsulen/extreme!?

Utveckla gärna komplicerade svar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-07 19:17

Normalt behöver man inte ändra så mycket alls när man gör ett hemmanätverk, eftersom de inställningar som finns från början passar de flesta. Problemet uppstår när man kopplar in fler grejor, t ex router och en Extreme. Bägge dessa kan vara DHCPserver, så man bör kolla det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-07 20:23

För att förklara lite bättre så är DHCP server är den enhet som delar ut IP nr till de anslutna enheterna och om du har två enheter som gör detta kan det uppstå problem.

Ok, tack för svaren. Var kollar jag detta? Om jag går in i nätverksinställningar och tittar på Ethernet och på Airport (i avancerat) så ser det ut som följande.

Sedan kollade jag i airportinställningarna i manuella läget och där det det ut som följande om man tittar både på timecapsulen och airport expressen (som också hackar ibland).

Eller måste jag in i modemets/routerns inställningar? Där hittade jag inget...

  • Medlem
  • 2010-12-07 23:51

Det ser ut som om din TimeCapsule är inställd att agera DHCP-server. På fliken Internetanslutning i Airportinställningarna, är "Anslutningsdelning" satt till "Dela en allmän IP-adress"?
Om ditt modem/router också är inställd att dela ut IP-adresser med DHCP så kan det nog vara det som är problemet.
Jag skulle nog stänga av DHCPn i TimeCapsulen, dvs sätta "Anslutningsdelning" till "Av (bryggläge)", och låta modemet/routern sköta sånt.

Nu ändrade jag läget till bryggläge och vips så dök allt upp i iPaden när jag slog på hemmadelning!

När jag ändrade till bryggläge så fick jag en varning att mitt gästnätverk krävde att jag inte ändrade och efter att jag ändrade så försvann mitt gästnätverk som val när man ansluter. Kan jag inte ha gästnätverk med denna inställningen? Eller ska jag ändra något?

Tack för hjälpen med iTunes/Remote problemet!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-09 17:05

Behöver du gästnätverk över huvud taget?

Jag tyckte det var bra för jag har vänner som sitter hemma hos mig och jobbar ibland men går det inte så är det väl inte hela världen men helst vill jag ha det.

1
Bevaka tråden