Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS Expression Media 2 --> Aperture

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-11-27 19:53

Jag har köpt en helt ny iMac 27' med Aperture. Tidigare körde jag MS Expression Media 2 på en iMac G5. (Ett bra program som tyvärr slutade sin framtid tillsammans med MS och som börjar kännas lite övervintrat. Frid vare över dess minne och må det vila i frid).

Jag undrar om det är någon som gjort samma "switch" och hur man gör för att få med alla taggar vid en flytt över till Aperture med så lite pill som möjligt?

Var har du din metadata idag? I .xmp sidofiler?

Eller kör ditt gamla program något eget race och sparar metadata internt?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-26 12:16

Jag hittade även detta program som jag tänker prova. Är det någon här som har erfarenhet av detta program? AntZero

Det verkar ganska innovation. Frågan är bara hur länge det kommer att finnas? Fördelen är att det är ett riktigt DAM-program och jag kan importera hela min mappsruktur rätt av i den. Det går tyvärr inte i Aperture.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-26 12:12

Jag sparar metadata i bildfilen. Man markerar bilderna och går till "Åtgärd" i programmet och väljer "Synkronisera anteckningar", så läses alla taggar in i bilden. (i Expression)
Det som är bra med MS Expression är att man har samma hierarki i programmet som på hårddisken. Byter man namn på en mapp eller flyttar en bild till en annan mapp, så gör man det på HD'n. I Aperture så verkar det inte som om det fungerar på det viset.
Aperture verkar inte vara ett riktigt DAM-program utan mer som Lightroom, mer inriktat på bildbehandlig.

Fördelen med ett riktigt DAM-program är att man har en mycket bra struktur på HD'n vid eventuell bortfall av dator.

1
Bevaka tråden