Hej!

Jag behöver utrymme, jag har idag en extern disk på 500gb respektive 1500gb men båda är fulla idag. Dessa ansluts via USB till datorn. Det jag känner är att det är osmidigt med två lösa enheter inkopplade i min annars rätt smidiga Macbook. Jag har även tänkt utöka med två diskar till inom dom närmaste veckorna.

Jag kollade lite på en NAS, men det finns begränsningar i vilka diskar dom stödjer och jag vill inte vara beroende av det. Desutom klarar dom flesta två diskar, vid fler diskar tenderar det till att bli dyrt.

Jag kollade även på kabinetter för fyra diskar (kan plocka ut min diskar från kabinetterna), men dessa ligger på nästan 4000:- om man inte nöjer sig med JOBOD.

Det sista alternativet är att köpa en smidig liten bärbar för 1000-1500:- (enda kravet är USB 2.0 och ethernet) Köpa till en USB-hub och bara koppla in diskarna i den och sen ha den i en garderob och dela ut dessa diskar genom nätverket med läs och skrivrättigheter?

Servern behöver ej vara mac då jag inte aktivt ska jobba med den. Kollade lite på gamla bärbara mac men dom kostar från 4000 vilket känns lite för mycket.

Vad är det smidigaste lösningen, och varför är kabinetter för fyra diskar så dyra?

Hälsningar