Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobiloperatörer varnar Apple - ta inte bort SIM-korten från iPhone

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och varför skulle Apples eventuella lösning ger mer flexibilitet än vad som är möjligt att uppnå idag? Trots allt så kan Apple redan idag sälja telefoner som inte är operatörslåsta. Det är inte det faktum att GSM/UMTS använder sig SIM-kort som gör att telefonerna är låsta till en viss operatör och även en telefon med en inbyggd SIM moul går att låsa till en operatör.

Och varför verkar så många tro att det blir billigare abbonemang bara för ett inbyggt SIM-kort? Finns det någon indikation på att det skulle bli så? Finns det något abbonemang här i Sverige som inte går att koppla till en Iphone?

Faktum är att jag misstänker snarare att det skulle gå åt andra hållet. Apple är suveränt duktiga på att hålla upp sina vinstmarginaler och jag är rätt övertygad om att ett eventuellt huvudsyfte inbyggt SIM-kort är att hålla upp vinstmarginalerna.

Och om det kommer en lösning med inbyggda SIM-kort så måste den in i 3GPP standarden. Jag kan inte tänka mig något annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-20 15:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Och varför skulle Apples eventuella lösning ger mer flexibilitet än vad som är möjligt att uppnå idag? Trots allt så kan Apple redan idag sälja telefoner som inte är operatörslåsta. Det är inte det faktum att GSM/UMTS använder sig SIM-kort som gör att telefonerna är låsta till en viss operatör och även en telefon med en inbyggd SIM moul går att låsa till en operatör.

Och varför verkar så många tro att det blir billigare abbonemang bara för ett inbyggt SIM-kort? Finns det någon indikation på att det skulle bli så? Finns det något abbonemang här i Sverige som inte går att koppla till en Iphone?

Faktum är att jag misstänker snarare att det skulle gå åt andra hållet. Apple är suveränt duktiga på att hålla upp sina vinstmarginaler och jag är rätt övertygad om att ett eventuellt huvudsyfte inbyggt SIM-kort är att hålla upp vinstmarginalerna.

Och om det kommer en lösning med inbyggda SIM-kort så måste den in i 3GPP standarden. Jag kan inte tänka mig något annat.

Du slipper ju den fysiska delen och kan lättare byta operatör i stort sett i förväg innan du åker till ett land t.ex.

Billigare abonnemang tror jag inte, snarare tvärtom eftersom telebolagen kommer sura. Ungefär som mediaindustrin.

När det bara var Telia som hade iPhone så var det ju rätt mycket meck med andra operatörer för att få t.ex. Internetdelning att fungera o.s.v

Innan vi vet hur det kommer att fungera så får vi väl spekulera
Det jag tänkte på var privatimport när Apple beslutat att inte sälja i visst land, som vi ju varit utsatta för. OK att köpa appar med amerikanska iTune-kort men betala telefonräkningen så? Ja, om man inte har amerikanskt kontokort. För det är väl inte otroligt att betalningen kommer att gå den vägen? Om det blir så ser jag snarast en fördel för telebolagen i t ex Sverige. För vem vill bråka när man har en fejkad identitet/adress.

Ursprungligen av macwitty:

Innan vi vet hur det kommer att fungera så får vi väl spekulera
Det jag tänkte på var privatimport när Apple beslutat att inte sälja i visst land, som vi ju varit utsatta för. OK att köpa appar med amerikanska iTune-kort men betala telefonräkningen så? Ja, om man inte har amerikanskt kontokort. För det är väl inte otroligt att betalningen kommer att gå den vägen? Om det blir så ser jag snarast en fördel för telebolagen i t ex Sverige. För vem vill bråka när man har en fejkad identitet/adress.

Funderar på om det är lagligt att stoppa privatexport på det sättet.... Inom EU lär det INTE vara tillåtet....

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-11-21 13:38

Om man spinner vidare på vad det skulle kunna komma att resultera i så är en framtid att iPhones framförallt kommer att säljas genom apple återförsäljare. Operatörerna kommer att kunna erbjuda uppkoppling till deras nätverk. Samtidigt kommer kunderna (vi) kunna byta operatör efter var vi befinner oss i världen eller efter vilka operatörer som är billiga(st). Vi kommer förhoppningsvis även att kunna växla mellan olika nummer som vi har hos olika operatörer. (jobbmobil & privatmobil) eller kunna ha mer än ett nummer kopplat till telefonen samtidigt.
Apples linje har på senaste tiden varit att telefonnummer är sekundärt. Det som gäller är mail och apple id/MobileMe.
Man ansåg att man skulle maila bilder inte mmsa dem, nu har de även lanserat att man ska ringa med facetime och det gör man inte utifrån vilket telefonnummer man har utan helst vilken mailadress man har.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 14:00

Jag tror det blir mer som BlackSmp beskrev det. Man kommer förmodligen att kunna välja operatör antingen genom iTunes eller direkt på iPhonen. För att kunna komma med på listan måste operatörerna gå med på Apples avtal och Apple dikterar då vad som gäller. Och jag tror inte det kommer att bli billiga abonnemang snarare tvärtom.

För de som reser inom EU mycket så håller EU på att avskaffa roaming avgifterna helt vilket kommer minska behovet att byta operatörer för varje EU land i alla fall.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 15:48
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror det blir mer som BlackSmp beskrev det. Man kommer förmodligen att kunna välja operatör antingen genom iTunes eller direkt på iPhonen. För att kunna komma med på listan måste operatörerna gå med på Apples avtal och Apple dikterar då vad som gäller. Och jag tror inte det kommer att bli billiga abonnemang snarare tvärtom.

För de som reser inom EU mycket så håller EU på att avskaffa roaming avgifterna helt vilket kommer minska behovet att byta operatörer för varje EU land i alla fall.

//Rob

Eller så kan bli så att alla vill vara med på iPhonen och därmed erbjuder samma priser?

Ursprungligen av Robo-X:

För att kunna komma med på listan måste operatörerna gå med på Apples avtal och Apple dikterar då vad som gäller. Och jag tror inte det kommer att bli billiga abonnemang snarare tvärtom.

Tanken att Apple medvetet skulle fördyra abonnemangen för sina telefonkunder förefaller rätt osannolik.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-21 22:34

The Telegraph säger att det är dött: Apple's iPhone SIM card plan thwarted - Telegraph

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 01:07

Det är rena spekulationer och baserar på att Apple köpte företaget eller teknologin för ett inbyggt simkort. Alla trodde att det var för iphonen men kanske hade Apple tänkt sig använda den för iPad. Det skulle faktiskt passa bättre i en iPad än i en iphone. Men vi får se Apple kanske bara testar olika lösningar.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 15:43

Enligt mig The Register kan det överhuvudtaget inte bli frågan om att ta bort SIM eftersom de ingår i GSM-standarden som operatörerna är licensbundna att följa.

Apple scraps 'never-formed plans' for iPhone SIM in 2011 ? The Register

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 18:00
Ursprungligen av h_e:

Enligt mig The Register kan det överhuvudtaget inte bli frågan om att ta bort SIM eftersom de ingår i GSM-standarden som operatörerna är licensbundna att följa.

Apple scraps 'never-formed plans' for iPhone SIM in 2011 ? The Register

GSM överlever inte hur länge som helst, Tre har redan skippat det.

Många CDMA-telefoner kör utan någon form av kort.

Ursprungligen av zappee:

GSM överlever inte hur länge som helst, Tre har redan skippat det.

Många CDMA-telefoner kör utan någon form av kort.

Ingen standard överlever hur länge som helst men jag har för mig att SIM-kortet även ingår som en del av UMTS standarden (men är inte lika säker). Det borde stå något i 21.111 USIM and IC card requirements i 3GPP men jag kan inte ladda ner den specen just nu.

Egentligen så är det ganska naturligt att SIM ingår i UMTS eftersom UMTS är designat för att kunna erbjuda en mjuk övergång från GSM.

Och ryktet om GSMs död är troligen överdrivet. Det pågår ganska mycket jobb i GSM nät fortfarande och det kommer att komma nya funktioner/datahastigheter i framtiden även för GSM näten

Att CDMA2000 telefoner inte har SIM-kort är ingenting konstigt. Innan GSM kom så hade inget mobiltelefonsystem SIM-kort (efter vad jag vet). Jag skulle istället ställa frågan: Har någon CDMA2000 telefon SIM-kort?

Edit/Googlade lite och hittade:
The CDMA equivalent, a R-UIM card, is only available in parts of Asia but remains on the horizon for the U.S. market. CDMA carriers in the U.S. require proprietary handsets that are linked to one carrier only and are not card-enabled. To upgrade a CDMA phone, the carrier must deactivate the old phone then activate the new one. The old phone becomes useless.

Det är klart att man kan tycka att det är bättre... men för vem?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 20:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Ingen standard överlever hur länge som helst men jag har för mig att SIM-kortet även ingår som en del av UMTS standarden (men är inte lika säker). Det borde stå något i 21.111 USIM and IC card requirements i 3GPP men jag kan inte ladda ner den specen just nu.

Egentligen så är det ganska naturligt att SIM ingår i UMTS eftersom UMTS är designat för att kunna erbjuda en mjuk övergång från GSM.

Och ryktet om GSMs död är troligen överdrivet. Det pågår ganska mycket jobb i GSM nät fortfarande och det kommer att komma nya funktioner/datahastigheter i framtiden även för GSM näten

Att CDMA2000 telefoner inte har SIM-kort är ingenting konstigt. Innan GSM kom så hade inget mobiltelefonsystem SIM-kort (efter vad jag vet). Jag skulle istället ställa frågan: Har någon CDMA2000 telefon SIM-kort?

Edit/Googlade lite och hittade:
The CDMA equivalent, a R-UIM card, is only available in parts of Asia but remains on the horizon for the U.S. market. CDMA carriers in the U.S. require proprietary handsets that are linked to one carrier only and are not card-enabled. To upgrade a CDMA phone, the carrier must deactivate the old phone then activate the new one. The old phone becomes useless.

Det är klart att man kan tycka att det är bättre... men för vem?

Å andra sidan har ingen sagt att det ska fungera som CDMA, det är bara ett bevis på att det inte MÅSTE finnas ett simkort.

För UMTS använd USIM som är en _applikation_ som körs på ett kort liknande simkort. Vad säger att den inte kan köras från enheten?

Ursprungligen av zappee:

Å andra sidan har ingen sagt att det ska fungera som CDMA, det är bara ett bevis på att det inte MÅSTE finnas ett simkort.

För UMTS använd USIM som är en _applikation_ som körs på ett kort liknande simkort. Vad säger att den inte kan köras från enheten?

Det är väl ingen som har påstått att man måste ha ett simkort för att få till mobiltelefoner? Det som vi diskuterat är om det är en fördel med flyttbara kort framför inbyggda kort.

Jag har aldrig fattat skillnaden mellan ett SIM och USIM. Speciellt när alla ändå bara kallar USIM för SIM och de fungerar lika bra i en GSM telefon som ett "vanligt" SIM. Du får gärna förklara för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 23:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl ingen som har påstått att man måste ha ett simkort för att få till mobiltelefoner? Det som vi diskuterat är om det är en fördel med flyttbara kort framför inbyggda kort.

Jag har aldrig fattat skillnaden mellan ett SIM och USIM. Speciellt när alla ändå bara kallar USIM för SIM och de fungerar lika bra i en GSM telefon som ett "vanligt" SIM. Du får gärna förklara för mig.

Mja, till GSM-mobiler måste man ha SIM-kort.

USIM är mjukvara och SIM är hårdvara. USIM läggs på ett UICC-kort.

Bevaka tråden