Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne ur äldre G5 passar inte i nyare modell...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 2 G5 PowerPC, en äldre och en nyare. Tog ett par minnen ur den gamla och skulle sätta in i den nyare. Men dom passar inte. Den där lilla "skåran" i mitten av minnena sitter ca 3mm åt ena sidan vilket innebär att dom inte glider ner i spåren.

Kan man fila ner dom lite i ena kortänden så att dom passar? Eller är det så att dom inte kommer att fungera ändå eftersom "kontakterna" på minnena inte kommer att matcha spåren i datorn?

(Varför har dom förresten gjort så här? För att sälja mer minnen?)

De har använt tre olika sorters minne i PowerMac G5.

Det fanns en 1.6 GHz instegsmodell som använde PC2700 DDR 333 MHz.
Det fanns sedan ca 10 modeller som använde P3200 DDR 400 MHz.
Och allra sista generationen använde PC2-4200 DDR2 533 MHz.

Ursprungligen av Falutjorven:

...Kan man fila ner dom lite i ena kortänden så att dom passar? Eller är det så att dom inte kommer att fungera ändå eftersom "kontakterna" på minnena inte kommer att matcha spåren i datorn?

Nej, det kan du nog inte.

Men vilka modeller har du? Om vi vet det så blir det lättare att diskutera eventuell kompatibilitet.

Ursprungligen av Falutjorven:

(Varför har dom förresten gjort så här? För att sälja mer minnen?)

Varför skulle de inte byta till nyare och snabbare minnestyper efter hand som dator-generationerna utvecklades?

Tycker du verkligen att det hade varit bättre om de hade fortsatt att använda en gammal och långsammare minnestyp även i sista generationen, bara för att man några år senare skulle ha möjlighet att flytta minnen mellan alla modellerna?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vilka modeller har du? Om vi vet det så blir det lättare att diskutera eventuell kompatibilitet.

Ska kolla närmare. Ber att få återkomma (men jag tror det är kört...)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle de inte byta till nyare och snabbare minnestyper efter hand som dator-generationerna utvecklades?

Ehhh...? Varför tror du att jag har något emot att dom byter till snabbare/bättre grejer? Tror du verkligen inte att dom skulle kunna klara det utan att flytta på det där spåret några millimeter?

Ursprungligen av Falutjorven:

Tror du verkligen inte att dom skulle kunna klara det utan att flytta på det där spåret några millimeter?

Och ifall spåret hade suttit på samma ställe, så hade minnet funkat, menar du?

Det handlar om så mycket mer än den rena fysiska formen på minnet. Det är två helt olika minnestyper.

Jag gissar att du har en modell som använder DDR-400-minnet, och en som använder DDR2-533-minnet. Väldigt, väldigt olika - på många fler sätt än det där spåret.

Spåret sitter på olika ställen på olika minnestyper just för att man inte ska blanda av misstag, och kanske förstöra både minne och dator.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och ifall spåret hade suttit på samma ställe, så hade minnet funkat, menar du?

Det handlar om så mycket mer än den rena fysiska formen på minnet. Det är två helt olika minnestyper.

Jag gissar att du har en modell som använder DDR-400-minnet, och en som använder DDR2-533-minnet. Väldigt, väldigt olika - på många fler sätt än det där spåret.

Spåret sitter på olika ställen på olika minnestyper just för att man inte ska blanda av misstag, och kanske förstöra både minne och dator.

Jo, det har du ju rätt i. Men i ditt förra inlägg verkade det som om du tyckte att "nyare och snabbare" automatiskt gjorde det OK att göra minnena inkompatibla med äldre Mac-modeller bara för att dom var "nyare och snabbare". Men givetvis, om dom faktiskt kan sabba datorn så är det ju självklart motiverat att förhindra att man klämmer i dom.

Om det nu är så alltså......vilket jag - som är både cynisk och helt okunning när det gäller minnen - undrar om det verkligen är. Det luktar lite "tvinga-folk-att-köpa-nytt-fast-dom-inte-behöver" över det hela tycker jag.:tveksam:

Jaja... får klara mig med mina 4 Gb så länge....

Ursprungligen av Falutjorven:

...som är både cynisk och helt okunning...

Lägg ner konspirationsteorierna, och skaffa lite kunskap.

När nästa datorgeneration utvecklas använder man så klart den nya teknik som finns tillgänglig då. Och det gäller naturligtvis alla komponenter, både processor, minne, diskar, och allt annat. Man behåller inte en gammal typ av minnen bara för att det ska gå att flytta med sig minnen från en äldre datorgeneration.

DDR SDRAM - Wikipedia, the free encyclopedia
DDR2 SDRAM - Wikipedia, the free encyclopedia
DDR3 SDRAM - Wikipedia, the free encyclopedia

Här kan du läsa vilka modeller som har vad

Apple Power Mac G5 Specs (All Power Macintosh G5 Technical Specs) @ EveryMac.com

Själv är jag sur över denna utveckling. Jag har massor med 30-pin och 72-pin SIMMs som jag inte får in i min MacBook...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Här kan du läsa vilka modeller som har vad

Apple Power Mac G5 Specs (All Power Macintosh G5 Technical Specs) @ EveryMac.com

Själv är jag sur över denna utveckling. Jag har massor med 30-pin och 72-pin SIMMs som jag inte får in i min MacBook...

LCR

Tack. Ska fördjupa mig i det där så småningom....

Ursprungligen av LCR:

Själv är jag sur över denna utveckling. Jag har massor med 30-pin och 72-pin SIMMs som jag inte får in i min MacBook...

Tänk vad najs det hade varit att slänga in en rejäl 16MB SIMM i din MacBook så minnet ökade från 2GB till 2.016GB!

Ursprungligen av Björnström:

Tänk vad najs det hade varit att slänga in en rejäl 16MB SIMM i din MacBook så minnet ökade från 2GB till 2.016GB!

Den riktiga uppgraderingen blir när jag kan ta VRAM minnena på 2x 256KB från min Macintosh LCIII och stoppa in, då får MacBooken DEDIKERAT videominne istället för DELAT !!!

Det du!!

LCR

Det är inte Apple som designar vare sej minnenas utformning rent fysiskt eller internt.

När Apple designar en ny generation av moderkort tar de beslut om vilka komponenter de ska använda (dvs vilken busshastighet m.m.) och om de inte ligger i framkant och väljer de snabbaste standarderna kommer de inte att sälja nya datorer. Att gå från en hastighet till en annan innebär att saker inte längre passar.

Samma sak som om du har en bil och sedan köper en nyare modell. Du skulle knappast förvänta dej att det gamla topplocket skulle passa på de nyare motorn.

LCR

Och jag som trodde nästa generation MacBook Pro skulle få SCSI och ADB...

LCR

1
Bevaka tråden