Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världens skummaste grej hände med iPhone4 och hörlurar - försök förklara!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello,

Hade en mkt intressant händelse igårkväll. När jag gick och la mig skulle jag lyssna på lite Podcast. Denna gång en Andra världskriget-dokumentär. Jag har lyssnat på den förut och vet att det endast är prat (alltså inga "ljudeffekter/musik").

Men:

Igår hörde jag en massa ljudeffekter i bakgrunden, skum creepy musik med mkt stråkar och efter ett tag hörde jag till och med pistolskott, granatexplosioner och (bomb-?)plan i bakgrunden. Mkt mkt konstigt. Först trodde jag att det var ngt fel på själva podcasten, men sen när jag lyssnade på annan musik/podcast var den också lite vajsning. befarade att min kära iphone 4 fått ngn slags hårddiskfailure.

Well, en sista gång försökte jag med podcasten, då hörde jag Theme-sången till Band of Brothers (Andra världskriget-serie, the best!). Ännu skummare då jag aldrig haft den låten sparad på telefonen...

Hursomhelst - till slut märkte jag att jag inte hade pluggat i hörlurarna ordentligt. De var bara halvt inpluggade. --> Min tes är att hörlurarna låg emot antennen och på ngt sätt fick in en ljudbild från ngn i samma hus (som just då kollade på BandofBrothers).

Vad tror ni om detta?

Eller också har du blivit knöpp på riktigt...

Ring aftonbladet. Dom gillar storys som denna: "Hans iPhone spelar fel ljud"

Ursprungligen av chris777:

befarade att min kära iphone 4 fått ngn slags hårddiskfailure.

Bara för att reda ut saker och ting så har inte någon iPhone haft hårddisk, någonsin.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-11-12 10:22

Det kan inte vara så att ljudet har legat där redan innan och du helt enkelt inte hörde de förra gången? anledningen kan ju vara pga bakgrundsljud i din omgivning och lägre volym, jag kan garantera att man inte kan lägga en hörlurskontakt emot en antenn och få signaler som sedan själva hörlurarna spelar upp

- Ljuden fanns där redan från början, men du hörde inte dem tidigare
eller
- Någon annan i huset har tittat på film med väldigt hög volym, och du trodde att du hörde ljudet i hörlurarna
eller
- Du har drömt alltihopa
eller
- Du skämtar lite med oss

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Ljuden fanns där redan från början, men du hörde inte dem tidigare
eller
- Någon annan i huset har tittat på film med väldigt hög volym, och du trodde att du hörde ljudet i hörlurarna
eller
- Du har drömt alltihopa
eller
- Du skämtar lite med oss

Nej
Nej
Nej
Mmm... nej.

Johan:tanying: Jag har bektat det, tro mig!
robertkarlesen: Se ovan.
Capeman: Visste när jag skrev det, att någon "smartguy" skullle reagera på just den raden. Det blev du - grattis.
Psil: Näe, absolut inte möjligt att jag inte hört ljudet innan. Och det passade liksom inte alls in, typ som att fel ljudspår lagt sig över podcasten. Men om det sista du säger stämmer... - vad har då hänt? Kan det inte vara så att metallen/uttaget förstärker en signal som sedan går in i lurarna? Jag hörde ju absolut ingen BandofBrothers-musik när jag tog ur hörlurarna ur öronen... Så det ljudet var enbart i lurarna, och när jag tryckte i dessa ordentligt försvann den skumma "bakgrundsljudet"....

Ursprungligen av chris777:

Capeman: Visste när jag skrev det, att någon "smartguy" skullle reagera på just den raden. Det blev du - grattis.

Försökte inte vara en smartguy - men varför skrev du hårddisk om du inte trodde att det satt en hårddisk i den? Anledningen att jag skrev som jag gjorde är för att det faktiskt finns folk som tror att det sitter hårddiskar i både det ena och det andra. Du verkade vara en av dem.

Ursprungligen av Capeman:

Försökte inte vara en smartguy - men varför skrev du hårddisk om du inte trodde att det satt en hårddisk i den? Anledningen att jag skrev som jag gjorde är för att det faktiskt finns folk som tror att det sitter hårddiskar i både det ena och det andra. Du verkade vara en av dem.

No hard feelings, det var bara det att jag skrev ngt flyktigt, och orkade inte rätta till den detaljen, men visste när jag inte gjorde det, att ngn skulle reagera. Men det är bra att vara tydlig (mot de som inte vet detta).

Ett klassiskt fenomen, ljudet blir fasutsläckt ,dvs taljudet som säkert är i mono eller iallfall någorlunda stereo centrerat och samma i båda kanalerna försvinner nästan helt eller blir försvagat och andra bakgrundsljud som effekterna du hänvisar till kommer fram istället .

Så de där effekterna du hör finns säkert där hela tiden med är nästan dolda normalt sett, därför har du inte tänkt på dessa.

"Sometimes, when the plug or cable is broken (and it could happen when the plug is half plugged) the headphones loses the "common" or "earth" contact, so, the circuit completes through the "live" wires of both channels. the effect is that the sounds that have the same phase in both channels is canceled and only remain what's different (stereo FX mostly: reverbs, delays, chorus, etc.)"

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-11-12 10:36

chris777, signalen som går in i antennen är inte en analog signal men ljudet som spelas upp i dina lurar är analog, så det skulle behöva finnas något i lurarna som gör om "dekodar" den digitala signalen och gör om den till analog som sedan blir musik i dina lurar.

Ursprungligen av psil:

chris777, signalen som går in i antennen är inte en analog signal men ljudet som spelas upp i dina lurar är analog, så det skulle behöva finnas något i lurarna som gör om "dekodar" den digitala signalen och gör om den till analog som sedan blir musik i dina lurar.

Impossibelt. Tack för förklarande, jag blev så galet förvirrad när detta hände igår!

Ursprungligen av lilledanne:

Ett klassiskt fenomen, ljudet blir fasutsläckt ,dvs taljudet som säkert är i mono eller iallfall någorlunda stereo centrerat och samma i båda kanalerna försvinner nästan helt eller blir försvagat och andra bakgrundsljud som effekterna du hänvisar till kommer fram istället .

Så de där effekterna du hör finns säkert där hela tiden med är nästan dolda normalt sett, därför har du inte tänkt på dessa.

"Sometimes, when the plug or cable is broken (and it could happen when the plug is half plugged) the headphones loses the "common" or "earth" contact, so, the circuit completes through the "live" wires of both channels. the effect is that the sounds that have the same phase in both channels is canceled and only remain what's different (stereo FX mostly: reverbs, delays, chorus, etc.)"

Nu känns det som vi börjar närma oss ett svar. Jag märker att jag faktiskt kan återskapa samma grej nu. Det borde betyda att det inte var något "annat" ljud som kom in, utan endast ett "extra" ljud som faktiskt ligger på podcasten, fast annars inte hörs alls! Det är verkligen inget bakgrundsljud när man pluggar in kontakten ordentligt, men blir ett skumt reverb/delay-tal med musik on top när man pluggar in halva kontakten...

Tack för bra svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 12:12

Har du testat samma podcast i en annan lur? Får du samma händelse där?
Kan det vara så att de ändrat podcasten sen sist du lyssna på den?

Ursprungligen av iPilot:

Har du testat samma podcast i en annan lur? Får du samma händelse där?
Kan det vara så att de ändrat podcasten sen sist du lyssna på den?

Har testat samma podcast i annan lur, ej samma problem
De har inte ändrat podcasten sedan förra gången jag lyssnade på den (och den har ju legat i min telefon hela tiden, så den kan ju inte gärna "ändras" där...)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 15:44
Ursprungligen av chris777:

Har testat samma podcast i annan lur, ej samma problem
De har inte ändrat podcasten sedan förra gången jag lyssnade på den (och den har ju legat i min telefon hela tiden, så den kan ju inte gärna "ändras" där...)

Jaha, det låter ju som ett väldigt ironiskt problem
Vore intressant att höra förklaringen sen när du kommit fram till vad det är

Ursprungligen av iPilot:

Jaha, det låter ju som ett väldigt ironiskt problem
Vore intressant att höra förklaringen sen när du kommit fram till vad det är

Jag trodde jag beskrev förklaringen i mitt tidigare inlägg.....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 21:10
Ursprungligen av lilledanne:

Jag trodde jag beskrev förklaringen i mitt tidigare inlägg.....

Ahh sorry, missa det inlägget. Intressant förklaring dock..

Läs på vad en kristallmottagare är.

Lurarna funkar som antenn och plockar upp ljus, måhända från din grannes lilla burk som han har till sina trådlösa lurar? Kan även vara ngn radiosändare 1000 mil bort.

Det är ett känt fenomen och jag har haft det i flera gamla radioapparater - även med avstängd radio kan man höra ngn "suddig" musik långt bort i fjärran om man lägger örat till.

1
Bevaka tråden