Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 som hänger sig

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har 3 st G5:or och samtliga hänger sej då och då.
Vi har sista systemet (10.5.8).
Det hela började från och med när vi la in system 10.3.
Är det någon som vet vad det beror på?

Följdfrågan blir då: Är det möjligt att bygga om en G5:a till
en Intel processor?

Lasse

Ovanstående inlägg har brutits ut och flyttats hit från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

Du hade lagt din fråga i Mobiltelefoner-forumet, i en tråd som handlade om Windows Phone 7.

/Mod

Senast redigerat 2010-11-11 12:27

Följdfrågan kan jag svara på: Nej.

Ursprungligen av Reprostugan:

Vi har 3 st G5:or och samtliga hänger sej då och då.
Vi har sista systemet (10.5.8).
Det hela började från och med när vi la in system 10.3.
Är det någon som vet vad det beror på?

Fullständigt omöjligt att svara på, med så lite information.

- Beskriv gärna mer i detalj vad du menar med "hänger sig". Är det något program som "fryser" men resten av datorn fungerar, eller är det tvärstopp så att du måste starta om, eller något annat? Får du något felmeddelande? Blir det kanske en s.k. "kernel panic"?
- När hänger de sig? Finns det någon röd tråd (t.ex att det alltid sker i samma program)?
- Hur mycket minne har ni i de här datorerna?
- Hur många (och vilka) program kör ni samtidigt?
- Har ni provat att skapa en ny användare i datorn, för att se om hängningarna uppstår även där?
- Har ni provat att göra en fräsch installation av OSX på någon av datorerna, för att se om det hjälper?

Du får gärna också berätta vilken datormodell det är. Det finns många som kan kallas "G5:or". Det finns iMac G5 [många olika modeller], Power Mac G5 [en massa olika modeller] och Xserve G5 [några olika modeller]. Jag gissar att det handlar om Power Mac, men vilken?

Ursprungligen av Reprostugan:

Följdfrågan blir då: Är det möjligt att bygga om en G5:a till
en Intel processor?

Nej, det går inte.

Ursprungligen av Reprostugan:

Vi har 3 st G5:or och samtliga hänger sej då och då.
Vi har sista systemet (10.5.8).
Det hela började från och med när vi la in system 10.3.
Är det någon som vet vad det beror på?

Bytte/la ni in RAM när ni gjorde den uppgraderingen och sedan låtit minnet sitta?

Dessa är mycket känsliga vad gäller RAM och minnena måste vara parade annars börjar datorn bete sej konstigt.

Är det samma installation/uppgradering sedan början eller har ni ominstallerat någon gång ?

Personligen skulle jag aldrig uppgradera ett system till nästa integer version utan att radera/ominstallera även om det kostar lite extra tid att ominstallera all annan mjukvara.

Jag gissar att den är någon gammal mjukvara som ni haft på alla tre som fungerade bra i början men som fungerar mindre bra med de nyare versionerna av systemet.

Mitt förslag är att ta en av dem, radera, ominstallera allt från skiva, men installera bara sånt som fungerar med Leopard, och gör det inte det och det inte finns någon nyare version ska ni ställa er frågan om ni verkligen behöver köra Leopard istället för t.ex. Tiger. Det är inget fel på Tiger, den fungerade förut och fungerar än idag på en G5a.

LCR

Det låter som att datorn började hänga sig när dom bytte från OS9 - eller hur?

Ursprungligen av Björnström:

Det låter som att datorn började hänga sig när dom bytte från OS9 - eller hur?

De skriver att det började när man lade in 10.3. Vad man hade förut nämns inte. Det kan ju lika gärna vara en uppdatering från 10.2.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De skriver att det började när man lade in 10.3. Vad man hade förut nämns inte. Det kan ju lika gärna vara en uppdatering från 10.2.

Jo det är sant - om det är en tidig Power Macintosh G5 som är minst 6 år gammal. Då levererades dom med 10.2.7.

Det finns inga G5:or som kan köra OS 9. Om de gick TILL 10.3 måste det vara en gammal PowerMac G5 vi pratar om, för den äldsta iMac G5 krävde ändå 10.3.

Jag tror att det är någon gammal mjukvara som spökar eftersom det är alla tre.

LCR

1
Bevaka tråden