Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser jag vilken Wifi-standard varje Mac är ansluten med?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett antal mac:ar i samma trådlösa hemmanät, kan man enkelt se på vilken standard resp. dator är nätansluten? Alltså 802.11b eller .11g .11e 11.n?

Den nyaste som klarar n standarden är långsammast så jag vill kolla vilken som drar ner hastigheten...

Tack.
M

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-08 17:08

Enklast är väl att titta under Äpplet, "Om den här datorn" och "Mer info..." och se vad det står under Airport på respektive maskin.

Eller starta "Nätverksverktyg" som ligger i , /program/verktygsprogram

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-08 18:10

Ännu ett alternativ. Håll nere [alt] och tryck på airportikonen i menyraden.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-08 21:55

Ytterligare alternativ kan ju vara att gå in i Airport-verktyg om man har en Applerouter, klicka på den för manuell inställning och göra som bilderna visar.
Gäller bara att hålla reda på respektive pryl...;)

Ursprungligen av Hjopek:

Ytterligare alternativ kan ju vara att gå in i Airport-verktyg om man har en Applerouter, klicka på den för manuell inställning och göra som bilderna visar.
Gäller bara att hålla reda på respektive pryl...;)

Jo, men om man tittar på din bild 2, så visar den ju bara vilka standarder varje pryl kan ansluta med, inte vilken standard som varje pryl faktiskt är ansluten med.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-09 00:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men om man tittar på din bild 2, så visar den ju bara vilka standarder varje pryl kan ansluta med, inte vilken standard som varje pryl faktiskt är ansluten med.

Ja, man kan ju tro det, men de faktiska hastigheterna finns ju där och inte möjligheterna.
Jadg har nu roat mig med att ställa om min Air-Port Extreme till olika lägen, nämligen
endast b/g, endast g, samt endast n-läge.
Kommer endast vilken standard varje pryl kan ansluta med att visas eller den faktiska standarden för varje pryl?
Om det är så som du påpekar, borde väl det visas samma standard för samma prylar oberoende av vad jag har ändrat till?
V v studera bilderna.

I det rena n-läget syns inte den gamla AE:n för den klarar ju inte detta läge, det tyder väl på att det är faktiska hastigheter och standarder som syns.

Men jag kan ju ha missuppfattat det hela, jag har iallafall använt mig av dessa värden för att få optimala lägen för de olika prylarna och det verkar ju stämma, det är därför det är så lika värden på sina ställen, det var det inte innan jag flyttade på sakerna.

Senast redigerat 2010-11-09 07:02
Ursprungligen av Mija:

Ännu ett alternativ. Håll nere [alt] och tryck på airportikonen i menyraden.

Tack för det tipset! Nytt för mig.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Tack för det tipset! Nytt för mig.

Faktiskt, ett rätt bra generellt Mac-tips, många menyer förändras om man håller nere Alt.

1
Bevaka tråden