Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 10 skippar kommentar i ID3-taggen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag upptäckte plötsligt att iTunes inte läser in det jag skrivit in som kommentar. Det är tomt i kommentarsfältet när låten landat i iTunes.

Jag använder oftast Tagger för att redigera taggar men vad jag kan se så skippar den kommentar även på filer jag inte rört så att säga.

Kan någon testa lite och ev verifiera?

Jag har nu provat att återimportera några låtar - där jag vet att det finns en kommentar - till iTunes. Och kommentaren är kvar efter importen.

Är du säker på att det är i rätt fält du lägger kommentaren i Tagger?

Vilken version har du på ID3-taggen?

Felet är helt repeterbart här. Såg med ett test att det är fler fält som saknas.

Tagger skriver väl 2.4-taggar vad jag vet men jag tror inte det är programmet. Jag har mitt bibliotek på en USB-disk som hänger på Airporten. Kanske har något med det att göra.

Ursprungligen av Anders Täpp:

...Tagger skriver väl 2.4-taggar...

Det verkar som iTunes själv använder v2.2.

Jag kollade en CD som jag nyligen rippat med iTunes 10, och de låtarna har v2.2.

Kan du inte ställa in Tagger så att den skriver med en äldre version? Det skadar ju inte att prova.

Nu såg jag den här kommentaren för Tagger på Macupdate.com. Är det mitt problem som beskrivs där eller något annat?

You may have a problem with this application if you use Sound Check setting or gapless album file option in iTunes. It doesn't filter out the MP3 comment frames that iTunes uses for volume normalization data and gapless playback flag. The end result is that if you use Sound Check or gapless album option and don't already have a MP3 comment frame with blank Description field (this is what iTunes displays in Get Info dialog), you can't enter a comment for your file. The application will only load one of the special comment frames created by iTunes, neither of which you would wish to overwrite.

Ursprungligen av Anders Täpp:

...Är det mitt problem som beskrivs där...

Om du använder "Sound check" i iTunes, eller om detta rör sig om låtar i ett "gapless album", så ja, då är det förmodligen ditt problem som beskrivs i den texten.

Jag har provat nu med ett annat tag-program som heter ID3 Editor. Den kan spara som v1.1, v.2.3 samt v2.4. Då visade det sig att med v2.4 så följer inte kommentaren med över men resten funkar.

Kan någon verifiera detta?

The Tagger har jag gillat skarpt sen jag hittade det programmet så nu blir jag lite besviken. Bra verktyg för att auto-tagga i båda riktningarna. Varför man bygger in en funktion som heter Export to iTunes men samtidigt använder man taggar som iTunes inte kan hantera är lite svårt att förstå.

1
Bevaka tråden