Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med G5:a

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-30 03:44

Hej allihopa, jag håller på och försöka felsöka min systers Powermac G5:a (serialnummer: CK402HJYQF6)

Den har börjat bete sig dåligt på sista tiden, och frysa innan OSX bootats. Första gången jag startade den så kom jag till en blå skärm där den sedan stog och gradvis höjde fläkthastigheten i cirka 15 minuter.

Efter att ha gjort följande (självklart efter att ha stängt av och startat om emellan):

Testat båda paren RAM-minnen ensamma och i olika kombinationer.
Återställt PMU

Så kommer jag inte ens så långt, alla fläktar spinnar som vanligt men jag får ingen startton och ingen bild på skärmen ens.

Jag är rätt grön på att felsöka Mac-datorer, så all hjälp uppskattas.

Mina ramminnen sitter atm på 1,2 i båda paren.

Starta i sk safemood (håll ner skift tangenten vid start - Mac OS X: Starting up in Safe Mode) kan du ju göra, och se om det är imkompatibel software som trilskas?

Startat ifrån cd och kollat disk, gjort hardware test har du inte gjort kanske?
Kolla vad som kommer upp då.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-06 13:48

Dra ur alla kablar och låt datorn stå över natten.
Nästa morgon, sätt in kablarna. Öppna luckan, ta bort det stora plastlocket och ta ur den gråa fläkten (dra rakt ut). Under RAM-minnena finns en väldigt liten knapp som du trycker in en gång. Återställ lock etc. Starta och njut!

Mac Troubleshooting: PowerMac G5 Dual 2.0 GHz and Resetting G5 PMU/SMC | Mac Users Guide

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-08 02:28

En liten uppdatering, har nu dragit ur alla kablarna och kommer imorgon testa att än en gång återställa PMU.

Safeboot fungerade inte, det står ju även i manualer och liknande att man ska trycka shift efter startton för att det ska fungera. Jag har ingen startton, datorn startar, fläktarna går igång, ingen bild på skärmen och ingen ton.

Angående att köra från cd så har jag inte lyckats öppna luckan, kör med ett nyare tangentbord från min imac.

Funderar även på att testa att byta batteriet, var köper jag enklast ett 3,6v lithiumbatteri?

Over and out, återkommer när jag testat att återställa pmu..

Ursprungligen av Xeon404:

Angående att köra från cd så har jag inte lyckats öppna luckan, kör med ett nyare tangentbord från min imac.

Håll ner mustangenten när du startar upp så ska luckan öppnas.

Mac OS X 10.5 Help: Kortkommandon för start av datorn

Ursprungligen av Xeon404:

Funderar även på att testa att byta batteriet, var köper jag enklast ett 3,6v lithiumbatteri?

Jag vet inte exakt vilken batterityp som sitter i just den modellen, men kolla med Kjell & Co - de brukar ha sådant.

Det skulle kanske kunna vara ett sådant här:
Kjell & Company - 32265 - Batteri Litium 3,6V 1/2AA

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-08 10:58
1
Bevaka tråden