Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Compressor, segt som sirap

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2010-10-17 20:40

Jag tycker att Compressor tuggar igenom filerna otroligt långsamt, har bara kört FCS i ca ett halvår, så jag vet inte om det ska vara så, eller om Compressor är något man vanligtvis inte använder?

Jag har en iMac i7 med 10 giggisar i RAM som jag köpte i våras. Grejen är den att på jobbet (där jag också pysslar med redigering) har jag en PC med Adobe Production Premuim-paket, jag tänkte att jag köper en Mac till min egen firma för att lära mig den sidan med (och för att jag trodde att det nog skulle vara bättre).
Observera att detta inte är någon mac vs pc-grej nu, så det inte blir en massa sånt tjaffs, mina uppdragsgivare skiter i vad jag använder för dator när jag klipper deras filmer

I vilket fall så går komprimeringen i antingen Adobe Media Encoder eller Sorenson Squeeze, som jag har på jobbet otroligt mycket snabbare och jag undrar om man behöver göra lite inställningar för att få det att flyta?

Som det är nu så tar det ca 1h att komprimera en 15 min film från ProRes 422 (1920*1280 25p) till en H.264 för youtube.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-10-21 00:59

Hej!

Jag börjar fundera på om alla dina kärnor jobbar som dom ska.

När du drar igång compressor ser du att alla kärnor jobbar på minst 50-60 %?

Om du inte kan se CPU mätare så tanka ner ett gratis program som heter menumeters.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-10-24 09:38

Installerade Menumeters och testade, det verkar om att det är hälften som tutar på?

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-10-27 21:15
Ursprungligen av odlarn:

Installerade Menumeters och testade, det verkar om att det är hälften som tutar på?

Ursäkta för sent svar!

Men men testa att göra såhär.

Gå in Systeminställningar och tryck sedan på Apple Qmaster.

Kolla så att den säger att det är 8 instances på Service och döp din Quickcluster till någonting smart.

Tryck sedan på "Start Sharing"

Gå vidare till Compressor. Välj settings och sen Submit. När batchrutan kommer upp, under Cluster välj din nya Quickcluster istället för This Computer och se hur det går!

Kolla på menumeters och se om kärnorna börjar pumpa.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-24 10:29

Något är vajsing. Nya iMac (och MacPro) har ju hårdvarukodare för H264 och det går undan (att använda t.ex. Elgato Turbo är meningslöst - nya Macar gör jobbet snabbare direkt med QT eller Compressor). En 15 min film från ProRes 422 (1920*1280 25p) till en H.264 för youtube bör inte ta mera än 20 min att packa. Men...det beror ju också på inställningar; t.ex. Frame Controls-inställningarna i Compressor. Om man t.ex. ställer in avancerad delacing av 1080i till 720p så ökar packningstiden enormt - 300-400% har jag varit med om.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-24 10:40

Hoppa över compressor helt och hållet när du spottar ut h264 rullar. I final cutten väljer du att högerklicka på den sekvens som är aktuell -> export -> using quicktime conversion -> namnge -> tryck på Options och välj dina inställningar. Settings och size är dom viktigaste.

Precis som med Compressor så beräknar den bild och ljud som 50% "styck" så filmen, när den kodas är klar redan efter 50% eftersom ljudet inte alls tar lika lång tid att "göra om".

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-10-24 10:43
Ursprungligen av Kenneth M:

Hoppa över compressor helt och hållet när du spottar ut h264 rullar. I final cutten väljer du att högerklicka på den sekvens som är aktuell -> export -> using quicktime conversion -> namnge -> tryck på Options och välj dina inställningar. Settings och size är dom viktigaste.

Precis som med Compressor så beräknar den bild och ljud som 50% "styck" så filmen, när den kodas är klar redan efter 50% eftersom ljudet inte alls tar lika lång tid att "göra om".

Ah, ok. Har inte testat att köra ut från FCP direkt, tog bara för givet att standard var att skicka till Compressor. Jobbigt att byta system ibland

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-10-24 10:42

Är inte så jättehaj på just komprimeringsbiten, utan brukar mestadels använda de presets som finns. Dock testade jag idag att göra en MPEG2 av samma material och det tog lika lång tid där, så det verkar inte vara just H.264 som är boven i dramat.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-10-24 11:49

Har nu upptäckt att Motion också bara använder hälften av kärnorna, det är ju lite tråkigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-24 13:39

Final Cut studio i sin helhet är fortfarande baserad på den "gamla" koden.. Finns inte 1 program i paketet som utnyttjar alla systemresurser. Sätter man igång qmaster så går det fortare (sys prefs -> qmaster) eftersom man kan välja hur många kärnor som t.ex. compressor ska använda... Problemet är bara att den att jag inte fått den att funka med senaste studio....

Hur som... Ska du slänga upp grejjerna på Youtube är det bara välja storleken i storleks-boxen, i settings väljer du allt på automagisk, kvalité på max, encoding på multipass, bitrate på auto också.

En 15 minutare med "normala" färger, rörelser etc etc skulle jag tippa på blir till en 1.5-2.2gb fil (1080p). Är inte youtube användare själv men det ska väl inte vara några probbs för youtube att koda?

Ursprungligen av Kenneth M:

En 15 minutare med "normala" färger, rörelser etc etc skulle jag tippa på blir till en 1.5-2.2gb fil (1080p). Är inte youtube användare själv men det ska väl inte vara några probbs för youtube att koda?

YT har en maxgräns på 1GB för uppladdningar. Dessutom kan man ju ställa sig frågan hur onödigt det är att behöva ladda upp en så stor fil på 15 minuter, när filen ändå sedan ska komprimeras ned till betydligt mindre format.

Ursprungligen av apple4ever:

YT har en maxgräns på 1GB för uppladdningar. Dessutom kan man ju ställa sig frågan hur onödigt det är att behöva ladda upp en så stor fil på 15 minuter, när filen ändå sedan ska komprimeras ned till betydligt mindre format.

För bästa resultat på YT ska du ladda upp film med så hög kvalitet det går för att ge youtube bästa möjlighet för ett bra resultat.

1
Bevaka tråden