Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i iOS4

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-08-14 13:07

- Min 3GS fryser och startar om när den känner för det, även om jag inte kör multitasking. Har hänt både när jag är i en app eller när den ligger på skrivbordet i viloläge då plötsligt jag ser vita äpplet och att den startar om
Apple - Support - Discussions - iOS4 update - now iPhone now reboots ...

- Jag kan inte synka kalendern i iPhone mot varken oulook på pcn eller iCal på macen, i båda fallen ersätts kalendern i iphone med det jag har på datorn (dvs ingenting) och allt i iphone raderas.
Det går inte att tvinga iTunes att synka åt ett håll, dvs ta allt i telefonen och lägg på datorn.
Apple - Support - Discussions - Calendar sync deleted iphone calendar ...

När det gäller multitasking och dubbelklick på hemknappen så är det ju också väldigt rörigt. Det som händer när man dubbelklickar på hemknappen är ju att man får upp de senast körda programmen, det är inte säkert att alla dom körs i bakgrunden i den listan, bara de som är anpassade och kan det. Men man kan inte se någonstans vilka program som körs i bakgrunden, vill man vara säker på att stänga av ett program helt måste man först trycka på hemknappen för att gå ur programmet, sedan dubbelklicka för att få fram senast körda program, sedan hålla inne en av ikonerna och döda programmet manuellt. Det här borde de ju kunna lösa enklare. Ha ett separat program där man ser vilka program som verkligen körs i bakgrunden, och gärna en "kill all" knapp när man ska lägga sig ifrån telefonen ett tag.

Edit:
Att köra en restore som ny enhet, alltså återställa telefonen och sedan inte lägga in backupen igen hade ju varit grymt att kunan göra. Tyvärr förlorar man all data som man inte kan synka i iTunes, för min del tex all app-data. Alltså data man sparat i vissa appar.
Här kan man läsa vad iTunes säkerhetskopierar när man gör det.
iPhone och iPod touch: Om säkerhetskopior klicka på: om synkronisering -> itunes säkerhetskopierar följande...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-14 18:45
Ursprungligen av Luzer:

- Min 3GS fryser och startar om när den känner för det, även om jag inte kör multitasking. Har hänt både när jag är i en app eller när den ligger på skrivbordet i viloläge då plötsligt jag ser vita äpplet och att den startar om
Apple - Support - Discussions - iOS4 update - now iPhone now reboots ...

- Jag kan inte synka kalendern i iPhone mot varken oulook på pcn eller iCal på macen, i båda fallen ersätts kalendern i iphone med det jag har på datorn (dvs ingenting) och allt i iphone raderas.
Det går inte att tvinga iTunes att synka åt ett håll, dvs ta allt i telefonen och lägg på datorn.
Apple - Support - Discussions - Calendar sync deleted iphone calendar ...

När det gäller multitasking och dubbelklick på hemknappen så är det ju också väldigt rörigt. Det som händer när man dubbelklickar på hemknappen är ju att man får upp de senast körda programmen, det är inte säkert att alla dom körs i bakgrunden i den listan, bara de som är anpassade och kan det. Men man kan inte se någonstans vilka program som körs i bakgrunden, vill man vara säker på att stänga av ett program helt måste man först trycka på hemknappen för att gå ur programmet, sedan dubbelklicka för att få fram senast körda program, sedan hålla inne en av ikonerna och döda programmet manuellt. Det här borde de ju kunna lösa enklare. Ha ett separat program där man ser vilka program som verkligen körs i bakgrunden, och gärna en "kill all" knapp när man ska lägga sig ifrån telefonen ett tag.

Edit:
Att köra en restore som ny enhet, alltså återställa telefonen och sedan inte lägga in backupen igen hade ju varit grymt att kunan göra. Tyvärr förlorar man all data som man inte kan synka i iTunes, för min del tex all app-data. Alltså data man sparat i vissa appar.
Här kan man läsa vad iTunes säkerhetskopierar när man gör det.
iPhone och iPod touch: Om säkerhetskopior klicka på: om synkronisering -> itunes säkerhetskopierar följande...

Utan att ha gjort en ordentlig restore skulle jag nog inte klassa det som buggar. Det löser många problem.

Ursprungligen av Olivet:

Återståll utan backup, kanske en dum fråga men kan jag senare få tillbaka alla inställningar, program etc som jag hade tidigare?

Beror på hur du synkar m.m. Program går alltid att ladda ner igen utan kostnad.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-08-14 19:54
Ursprungligen av zappee:

Utan att ha gjort en ordentlig restore skulle jag nog inte klassa det som buggar. Det löser många problem.

Jo jag hade gärna provat en ren återställning utan att lägga in backupen igen, men jag känner inte att det är värt det för jag kommer förlora så mycket data i apparna då detta inte följer med när man synkar

Vad jag läst på apples forum så verkar det dock vara otroligt många som även gjort en ren återställning men fortfarande dras med samma problem som jag har. Så i mitt huvud lutar det fortfarande åt att det är buggar.
Jag kommer vänta på 4.1 och hoppas på det bästa. Läste dock att det var en betatestare som kört 4.1 och fortfarande inte kunde ha ett samtal längre än 5 min då telefonen startade om Får väl hoppas att det är fixat i den skarpa dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-14 20:07
Ursprungligen av Luzer:

Jo jag hade gärna provat en ren återställning utan att lägga in backupen igen, men jag känner inte att det är värt det för jag kommer förlora så mycket data i apparna då detta inte följer med när man synkar

Vad jag läst på apples forum så verkar det dock vara otroligt många som även gjort en ren återställning men fortfarande dras med samma problem som jag har. Så i mitt huvud lutar det fortfarande åt att det är buggar.
Jag kommer vänta på 4.1 och hoppas på det bästa. Läste dock att det var en betatestare som kört 4.1 och fortfarande inte kunde ha ett samtal längre än 5 min då telefonen startade om Får väl hoppas att det är fixat i den skarpa dock.

Well, du kan ju testa det ett tag om du kan framkalla problemet. Sen är det bara att återställa med backup så får du tillbaka allt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-08-22 20:24
Ursprungligen av Luzer:

- Min 3GS fryser och startar om när den känner för det, även om jag inte kör multitasking. Har hänt både när jag är i en app eller när den ligger på skrivbordet i viloläge då plötsligt jag ser vita äpplet och att den startar om
Apple - Support - Discussions - iOS4 update - now iPhone now reboots ...

- Jag kan inte synka kalendern i iPhone mot varken oulook på pcn eller iCal på macen, i båda fallen ersätts kalendern i iphone med det jag har på datorn (dvs ingenting) och allt i iphone raderas.
Det går inte att tvinga iTunes att synka åt ett håll, dvs ta allt i telefonen och lägg på datorn.
Apple - Support - Discussions - Calendar sync deleted iphone calendar ...

När det gäller multitasking och dubbelklick på hemknappen så är det ju också väldigt rörigt. Det som händer när man dubbelklickar på hemknappen är ju att man får upp de senast körda programmen, det är inte säkert att alla dom körs i bakgrunden i den listan, bara de som är anpassade och kan det. Men man kan inte se någonstans vilka program som körs i bakgrunden, vill man vara säker på att stänga av ett program helt måste man först trycka på hemknappen för att gå ur programmet, sedan dubbelklicka för att få fram senast körda program, sedan hålla inne en av ikonerna och döda programmet manuellt. Det här borde de ju kunna lösa enklare. Ha ett separat program där man ser vilka program som verkligen körs i bakgrunden, och gärna en "kill all" knapp när man ska lägga sig ifrån telefonen ett tag.

Edit:
Att köra en restore som ny enhet, alltså återställa telefonen och sedan inte lägga in backupen igen hade ju varit grymt att kunan göra. Tyvärr förlorar man all data som man inte kan synka i iTunes, för min del tex all app-data. Alltså data man sparat i vissa appar.
Här kan man läsa vad iTunes säkerhetskopierar när man gör det.
iPhone och iPod touch: Om säkerhetskopior klicka på: om synkronisering -> itunes säkerhetskopierar följande...

Har själv råkat ut för detta.

Gjorde en restore utan att dra in backupen med 4.0.2 och då funkade den ok i c:a 1 vecka. Hade iofs inte några längre samtal, men ringde mobilsvaret för att testa, körde då ett samtal på 30 minuter utan att det kopplade (innan hade det max gått 5 minuter innan det kopplade ner).

Men nu hände det igen, efter c:a 6 min. Jag ska åka in med den till LAN-Master imorgon så får dom lösa det. Om man kollar i apples discussions så verkar det som folk fått telefonen utbytt hos Apple Store, ska försöka se till att få det också. Använder telefonen i jobbet som mitt viktigaste verktyg och det är ohållbart att den beter sig så här.

Edit: Kan förtydliga att min startar bara om i samtal. Annars så fungerar allt som vanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-14 13:56

Återståll utan backup, kanske en dum fråga men kan jag senare få tillbaka alla inställningar, program etc som jag hade tidigare?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-15 18:03

MMS i 3GS
Appen meddelanden stängs ner:
1. Man går in i sitt galleri, öppnar en bild och väljer att skicka den med mms
2. i mms:et väljer man att lägga till en Till bild från galleriet.

Detta resulterat i krasch. Observera att det inte blir krasch om man lägger till bilder när man är inne i meddelanden som startpunkt utan endast när man går Från galleriet till meddelanden.

Man försöker alltså att skicka mms med flera bilder med start från bildgalleriet.

Jag vet inte om detta är något som varit uppe tidigare/ är känt men ni kan väl testa om det är samma på iphone 4 eller 3G?

Ursprungligen av djdisc:

MMS i 3GS
Appen meddelanden stängs ner:
1. Man går in i sitt galleri, öppnar en bild och väljer att skicka den med mms
2. i mms:et väljer man att lägga till en Till bild från galleriet.

Detta resulterat i krasch. Observera att det inte blir krasch om man lägger till bilder när man är inne i meddelanden som startpunkt utan endast när man går Från galleriet till meddelanden.

Man försöker alltså att skicka mms med flera bilder med start från bildgalleriet.

Jag vet inte om detta är något som varit uppe tidigare/ är känt men ni kan väl testa om det är samma på iphone 4 eller 3G?

Det kraschar på min 4:a också.

Det går på samma sätt även om du väljer att ta en bild istället för att ta en från galleriet.

Du behöver inte gå in i multitasking och stänga ner program. Kör du en icke jailbreakad telefon med 4.x så ska du normalt ha bättre batteritid än med 3.x.

Det är åtminstone vad de bekanta jag har som fortfarande kör med 3GS har upplevt, och det verkar vettigt.

Själv kör jag iPhone 4 och har inte stängt av ett enda program på över en månad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-15 22:48
Ursprungligen av keptang:

Du behöver inte gå in i multitasking och stänga ner program. Kör du en icke jailbreakad telefon med 4.x så ska du normalt ha bättre batteritid än med 3.x.

Det är åtminstone vad de bekanta jag har som fortfarande kör med 3GS har upplevt, och det verkar vettigt.

Själv kör jag iPhone 4 och har inte stängt av ett enda program på över en månad.

Ok, det är konstigt att min 3GS fortfarande beter sig så här. Nu har jag testat alla tips jag fått här; tvingad omstart (t o m två gånger efter varandra), återställt utan backup, stängt ner allt i multitasking, gått ner i schema för push till varje timme, sänkt belysningen på skärmen.

Vet inte vad jailbreakad telefon innebär, antar att min inte är jailbreakad i så fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 07:32
Ursprungligen av Olivet:

Ok, det är konstigt att min 3GS fortfarande beter sig så här. Nu har jag testat alla tips jag fått här; tvingad omstart (t o m två gånger efter varandra), återställt utan backup, stängt ner allt i multitasking, gått ner i schema för push till varje timme, sänkt belysningen på skärmen.

Vet inte vad jailbreakad telefon innebär, antar att min inte är jailbreakad i så fall.

Kanske dags att lämna in den då.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-22 21:26

Jag tycker fortfarande att det känns störande att man "kan" skicka SMS till hemnummer. (när man är inne på en kontakt och väljer "Skicka SMS" så kommer man inte direkt till ett nytt meddelande utan i mitt fall får jag valen; mobilnummer, hemnummer eller mailadress.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-22 22:18
Ursprungligen av CEk:

Jag tycker fortfarande att det känns störande att man "kan" skicka SMS till hemnummer. (när man är inne på en kontakt och väljer "Skicka SMS" så kommer man inte direkt till ett nytt meddelande utan i mitt fall får jag valen; mobilnummer, hemnummer eller mailadress.)

Störande? Siemens DECTtelefoner har stöd för SMS.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-22 23:55

Jag misstänker att de som använder SMS-funktionen på en DECT-telefon inte använder en iPhone. De har nog snarare en Ericsson GH688 eller dylikt.

Ursprungligen av kenjon:

Störande? Siemens DECTtelefoner har stöd för SMS.

Ursprungligen av CEk:

Jag tycker fortfarande att det känns störande att man "kan" skicka SMS till hemnummer. (när man är inne på en kontakt och väljer "Skicka SMS" så kommer man inte direkt till ett nytt meddelande utan i mitt fall får jag valen; mobilnummer, hemnummer eller mailadress.)

Hur ska telefonen veta vilka telefonnummer som det går att skicka SMS till? Du kan ju själv välja vilken label som du tilldelar ett telefonnummer så ett "hem" nummer kan mycket väl vara en mobiltelefon.

Nummerserierna är lika illa. Det finns inget universellt prefix som identifierar en mobiltelefon.

Jag har iofs inte provat alla möjliga mobiltelefon fabrikat men min SE gör inte heller någon skillnad utan du kan skicka SMS till alla nummer. Och telefonen samt nätet bara sväljer allting utan att tala om att det inte finns något att skicka till...

Ursprungligen av CEk:

Jag tycker fortfarande att det känns störande att man "kan" skicka SMS till hemnummer. (när man är inne på en kontakt och väljer "Skicka SMS" så kommer man inte direkt till ett nytt meddelande utan i mitt fall får jag valen; mobilnummer, hemnummer eller mailadress.)

Telenor har i alla fall den här tjänsten. Om du skickar ett SMS till ett annat nummer än ett mobilnummer så ringer Telenors söta tjejdator upp numret och läser upp SMS:et. Detta fick jag erfara senast imorse när en kollega skulle skicka mig ett SMS med ett telefonnummer och råkade skicka det till till min mobils fastnätsnummer. Fick numret uppläst, glömde omedelbart bort det och kontaktade Telenor för att få reda på hur jag kan lyssna på meddelandet igen. Det gick ju så klart inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-23 17:37
Ursprungligen av CEk:

Jag tycker fortfarande att det känns störande att man "kan" skicka SMS till hemnummer. (när man är inne på en kontakt och väljer "Skicka SMS" så kommer man inte direkt till ett nytt meddelande utan i mitt fall får jag valen; mobilnummer, hemnummer eller mailadress.)

Som sagt, det fungerar så varför inte?

Hmm.. Var det inte ett tag man kunde få ett samtal hem till hemtelefonen med en röst som läste upp SMS? Eller har jag bara drömt det? För kanske 5-6-7-8 år sen...

Ursprungligen av Anders Båth:

Hmm.. Var det inte ett tag man kunde få ett samtal hem till hemtelefonen med en röst som läste upp SMS? Eller har jag bara drömt det? För kanske 5-6-7-8 år sen...

haha.. Vad kul! Testade att SMS:a min hemtelefon, och visst tusan ringde det i den efter några sekunder och en dator/kvinnoröst läser upp SMS:t jag skickade.

Fick även leveransbekräftelse på SMS:t i iPhonen.

@pmarriott
Det var alltså Telenors tjej som läste upp det för mig, kul att det fungerade.

Testade med Tele2 också, funkar, men hon var inte alls lika trevlig som hon från Telenor.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-23 20:53

OK, uppenbarligen fungerar det. Personligen tror jag inte att alltför många använder det så för min egen bekvämlighets skull hade jag gärna sluppit ett extraklick.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-24 06:38

Detta är väl lite OT?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-08-30 15:51

Om man väljer att radera senaste samtal och trycker på hem-knappen istället för radera eller ångra kommer man inte ur den dialogen utan omstart.

Ursprungligen av Peppe:

Om man väljer att radera senaste samtal och trycker på hem-knappen istället för radera eller ångra kommer man inte ur den dialogen utan omstart.

Det var skumt, tur att man har jailbreakat och kan starta om Springboard bara utan att starta om telefonen.

Är det någon mer som har märkt att när man backar ifrån en safarisida så uppdaterar inte den sidan, alltså jag var t.e.x in nu på 99mac, gick in på ett ämne, backade med pilen o då stämmer inte tiden o ämnen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 11:30

westerlu, sidan ligger väl i cachen och samma sak händer på OS X/Windows. En reload (en av de där förhatliga som sker automatiskt när man minst behöver det) löser det.

Ursprungligen av FreddeB:

westerlu, sidan ligger väl i cachen och samma sak händer på OS X/Windows. En reload (en av de där förhatliga som sker automatiskt när man minst behöver det) löser det.

Fast jag har inte tänkt på det tidigare i iphonen..
Om man surfar på aapl.se säger vi så kan det se ut som man inte har varit in alls på den sidan den dagen fast man har det. Applenyheter från igår o.s.v

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 13:16

westerlu, nu har jag inte belägg för om denna sida är sann/korrekt men här beskrivs iOS cache-begränsningar på ett ganska bra sätt och vad som är normalt

Mobile Browser Cache Limits: Android, iOS, and webOS Yahoo! User Interface Blog (YUIBlog)

Är det någon mer än jag som har en 4a som startar om sig själv? Särskilt ofta när man lyssnar på ipoden. Har återställt både med och utan backup. Fortsätter hända ändå...

Snart åker den ut genom fönstret

Bevaka tråden