Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man tag i en iPad så snabbt som möjligt?

Tråden skapades och har fått 530 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Waka-Laka:

Tjenare, jag är sjukt sugen på en iPad. Problemet är, som många andra också har, att den inte går att köpa i Sverige. Ingen som har koll på vart man kan få tag på en utan att behöva betala ett överpris alternativt någon som ska på en resa där man kan köpa med sig en? Jag är nog ändå villig att betala frakt på typ 500kr om iPadens inköpspris är runt 5000kr

Kanske på Ellos......... Faktiskt - kolla in leveransdatum 10 oktober.:cool:
Apple iPad 16GB Wi-fi inom PC. Det är svårt att tro att så många fantastiska<br>ideer ryms i något så tunt!<br><br>iPad har en högupplöst, LED-bakgrundsbelyst IPS-skärm på 9,7 tum som är påfallande skarp och levande

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-10-13 15:57

Det där är ju ganska kul. Dom säger "Direktimport: Genom vårt Europeiska samarbete har vi valt att direktimportera Apple ipad 16GB wi-fi för att kunna ge dig bästa pris." Fall för Marknadsdomstolen...

Ursprungligen av frazze:

...Fall för Marknadsdomstolen...

Ja, kanske.

Enligt Prisjakt så är det just nu 19 st som säljer den billigare än Ellos, och bara 2 st som är dyrare.

Det är till att vara ganska långt från "bästa pris".

Senast redigerat 2010-10-13 16:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, kanske.

Enligt Prisjakt så är det just nu 19 st som säljer den billigare än Ellos, och bara 2 st som är dyrare.

Det är till att vara ganska långt från "bästa pris".

Nja, priset är ju bra för Ellos.

BAZULA.SE äger! Efter 19 tim kom iPad!

En liten uppföljning:
Beställde iPad 64 3G i tisdags på eftermiddagen.
Onsdag kl 10.45 går jag till posten och hämtar ut det.
Fick löpande SMS info om paketets status.

Bazula.se, klockrent!

Nu väntar dotterns födelsedag på söndag. Då blir det iPad + tvillingkort från Telenor, fri surf!

Vi får se hur länge hon får ha den ifred. Måste nog låna den litet då och då tror jag...

Nu har jag fått tag på en kille i Göteborg som kan sälja mig 16GB med 3G för ca 7000kr... rimligt pris? Han ska tydligen ha köpte dem i USA, är de operatörslåsta då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-24 13:56
Ursprungligen av Waka-Laka:

Nu har jag fått tag på en kille i Göteborg som kan sälja mig 16GB med 3G för ca 7000kr... rimligt pris? Han ska tydligen ha köpte dem i USA, är de operatörslåsta då?

Om du benchmarkar mot andrahandsmarknaden (Blocket och Tradera) så låter 7000:- som en ganska rimlig summa. De är inte operatörslåsta utan fungerar med valfri opreratör, kolla gärna i iPad-sektionen av detta forum så ser du alla som lyckats med sina Micro-SIM.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-24 14:38

Martin brukar svara på eftermiddag / kväll då han befinner sig i New York.

Egentligen borde jag väl avvakta och se vad han säger... Ska möta den här killen i gbg imorgon vid 16tiden. Varan ska iaf vara oöppnad och så vidare så det känns rätt safe. Får tom med den hopfällbara väskan.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-05 14:58

NetonNet

Åtminstone jag har inte sett detta förut:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/surfplatta/apple-ipad3g64gb/141778.5322/

i lager...bättre (om man nu kan säga det) pris än Ellos.

Senast redigerat 2010-10-13 09:54

Bazula.se levererar iPad på en dag.

Bazula.se, ett par killar i bla. a Tidaholm säljer iPad och litet annat. Trevliga, snabba, och rimliga priser, i varje fall på iPad.
Beställde min i går vid 14.30. Kl 16.40 fick jag ett SMS från Posten om att mitt paket var inlämnat och på väg till mig. Så den lär anlända i eftermiddag, knappt ett dygn senare. Fraktkostnad 69 spänn. Perfa.

Här och var finns litet input om att de är bra och det fungerar fint. Och, efter samtalet med dem, svarade direkt, och info från Posten verkar det stämma.

Betalar 8.800 för en iPad 64 3G. Något dyrare än om man bor i UK, eller Frankrike, men jag är ju inte där. Garantin hanteras genom att man skickar iPad till dem och de hanterar resten. I och med att iPad kommer officiellt till Sverige kommer världsgaranti att fungera och därmed kan du lämna in den hos vilket serviceställe som helst. Men först då.
De köper in sina från USA och Australien bland annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 09:56

Hej,

Jag tycker att de flesta som säljer på Blocket mm. ockrar rejält, särskilt som dollarn är låg nu.
Det är bara att titta på apples com sida för priser, där ser man att den billigaste modellen kostar 499usd vilket är ca 3300SEK i dag sen kan det till komma lite skatt beroende på var man köper dem..
iPad - iPad WiFi - iPad WiFi + 3G - Apple Store (U.S.)

Sen finns det en fantastisk funktion för valutakoll på Google i sökfältet skriv bara:
"499usd in sek" så får man en hum om priset.

Känns som om folk finansierar sina usa resor genom att ta med sig iPads hem, vilket i och för sig är helt ok så länge som det finns sug efter iPads här kommer priserna att vara upp haussade. men snart kommer folk att börja förstå att man inte betalar 5-6000 för en vanlig 16GB wifi padda.

Men min rekommendation är ändå att hitta en "vän" som tar hem en åt sig till rätt pris.

Jag hoppas att få min 32GB 3G för 5000SEK dvs inga pålagor

/Prylnörden

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-13 11:50

Åter igen... det tillkommer moms på priserna på applestore.
Olika beroende på vilken stat du befinner dig i men det tillkommer alltså.

Ursprungligen av jokers:

Hej,

Jag tycker att de flesta som säljer på Blocket mm. ockrar rejält, särskilt som dollarn är låg nu.
Det är bara att titta på apples com sida för priser, där ser man att den billigaste modellen kostar 499usd vilket är ca 3300SEK i dag sen kan det till komma lite skatt beroende på var man köper dem..
iPad - iPad WiFi - iPad WiFi + 3G - Apple Store (U.S.)

Sen finns det en fantastisk funktion för valutakoll på Google i sökfältet skriv bara:
"499usd in sek" så får man en hum om priset.

Känns som om folk finansierar sina usa resor genom att ta med sig iPads hem, vilket i och för sig är helt ok så länge som det finns sug efter iPads här kommer priserna att vara upp haussade. men snart kommer folk att börja förstå att man inte betalar 5-6000 för en vanlig 16GB wifi padda.

Men min rekommendation är ändå att hitta en "vän" som tar hem en åt sig till rätt pris.

Jag hoppas att få min 32GB 3G för 5000SEK dvs inga pålagor

/Prylnörden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 12:13

Jo jag fattar men i alla fall... i tex NY är det 4% i sales tax det blir 132 kronor på 3300 det kan jag leva med

Den maskin jag beställt kostar 729usd ungefär 4830:- 4 % på det blir ju ca 5000:- det tycker jag är prisvärt i alla fall.

Det är ju inte Svenska skatter vi talar om här.....

/Prylnörden

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-13 12:19
Ursprungligen av jokers:

Jo jag fattar men i alla fall... i tex NY är det 4% i sales tax det blir 132 kronor på 3300 det kan jag leva med

Det är ju inte Svenska skatter vi talar om här.....

/Prylnörden

Staten New York, ja.
Däremot är det olika i olika städer i staten NY.
New York City tex har 8.875%.
Men långt ifrån svenska skatter ja. Men rätt skall vara rätt

Ursprungligen av jokers:

Jo jag fattar men i alla fall... i tex NY är det 4% i sales tax det blir 132 kronor på 3300 det kan jag leva med

Den maskin jag beställt kostar 729usd ungefär 4830:- 4 % på det blir ju ca 5000:- det tycker jag är prisvärt i alla fall.

Det är ju inte Svenska skatter vi talar om här.....

/Prylnörden

Tyvärr är sales tax i NYC, alltså inne på Manhattan på 8.875% bara så du vet. Vad jag vet så är skatten lägre utanför Manhattan
NYC Sales Tax Goes Up Today: Gothamist: New York City News, Food, Arts & Events

Kaninen! Du hann före:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 12:32

Du har så rätt... men det blir ändå ruskigt bra priser med tanke på dollarn just nu...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-13 12:40
Ursprungligen av jokers:

Du har så rätt... men det blir ändå ruskigt bra priser...

och gör du importen lagligt så måste du betala svensk moms på hela beloppet när du tar in iPaden i landet.

Köpa varor på din resa från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-16 13:47
Ursprungligen av kainen:

och gör du importen lagligt så måste du betala svensk moms på hela beloppet när du tar in iPaden i landet.

Köpa varor på din resa från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]

Frågade tullverket hur det egentligen ligger till med detta och det är bara det belopp över 4300 man betalar tull för...

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2010-12215.

Du får alltså tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik och du personligen transporterar dem. Allt som överstiger detta belopp måste du anmäla vid inresan till Sverige. Avgifterna betalas alltså för det som överstiger 4 300 kronor.

Så om man tex köper en 64GB+3g för 829usd ca 5494 + tax 8,875% ~5981 -4300=1681 som man betalar tull för

1681 +12% i tullavgift +25% moms =2353+4300 Totalt ca 6653 SEK för denna iPad, helt lagligt.
Dessa finns att köpa på blocket för runt 7500 (butiker tar väl runt 8500) i dag så runt en tusenlapp eller två kan man tjäna då.... om man tycker det är värt besväret, men har man nån vän som ska på tjänsteresa och ändå inte tänkt handla nåt kan man ju be snällt

Detta förutsätter dock att man inte gjort andra inköp på resan

/Prylnörden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 13:12

Får man den billigare sales taxen bör man på gränsen klara en 16GB 3G padda helt lagligt , då gränsen ligger på 4300sek (kostar 4344 med 4% sales tax) i dagsläget.... än finns det hopp

Ursprungligen av jokers:

Får man den billigare sales taxen bör man på gränsen klara en 16GB 3G padda helt lagligt , då gränsen ligger på 4300sek (kostar 4344 med 4% sales tax) i dagsläget.... än finns det hopp

Hur skulle det gå till?

Då får du hitta någon ort ute på landet där man inte har någon local sales tax, utan bara tar ut state sales tax. Inne i New York (staden då alltså) är det 8,875%.

Eller så får du handla i någon annan stat, som har andra regler än staten New York.

Brorsan köpte min i Chicago, 9% sales tax, något billigare än att köpa här i Sverige...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 13:57

Jag bara lekte med tanken

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-15 01:28

Var inne på telia butiken under dagen och dom sa att dom nyligen (bara för någon dag sen som han utryckte det) fått besked om att dom ska få in ipad i november.
Jag tog det med en nypa salt eftersom att Apple inte sagt något om det, men han sa att det var den infon dom hade fått.
Får väll se om det stämmer eller inte men man kan ju hoppas att det nämns något om det under keynoten den 20e.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-16 15:08

Verkar som att det blir nästa månad som ipad kommer trots allt.
"Nästa månad väntas Ipad komma till Sverige" skriveraftonbladet.
Inte för att aftonbladet är den mest pålitliga källan men det tillsammans med lite andra rapporter så känns det rätt troligt att det blir så.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2010-10-20 18:41

Tjenare!

Har en polare som bor i downtown Atlanta. Han är på väg hem (1 vecka) så jag tänkte att jag skulle köpa en iPad i butik och betala den och göra allt klart. Ringde till Applestore Lenox Square som är i närheten av där han bor men de kunde inte ta mitt kreditkort (de kunde inte verifiera att jag var jag). Är det någon som vet om det finns någon mindre butik i centrala atlanta som kanske även har en internetbutik (där man kan betala med kortet, men välja pick-up istället för att skicka med post?)

Eller kan jag beställa en från Applestore och betala med mitt svenska kort där? Och att den sen skickas till min polare? Isåfall; hur lång är normal lev. tid därifrån?

Snälla någon hjälp mig här. Som ni förstår så är tiden knapp då han snart skall flyga till sverige..

Kan du inte bara sätta in stålars på hans konto?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2010-10-20 19:15
Ursprungligen av Goflorp:

Kan du inte bara sätta in stålars på hans konto?

Jo det skulle kunna funka. Men det verkar lite krångligt att föra över till ett konto i USA, det är IBAN och BIC o massa annat tjafs .) Tänkte det skulle vara smidigast att betala i förskott typ.. Men det är tydligen mer säkerhetstänk där borta än här hemma i trygga svedala

Tror jag hittat en butik nu som kunde ta mitt kort om jag scannade det och bifogade kopia på körkort mm. Nu hoppas jag bara att det flyter på så jag får min efterlängtade padda snart...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-20 20:04
Ursprungligen av room:

Jo det skulle kunna funka. Men det verkar lite krångligt att föra över till ett konto i USA, det är IBAN och BIC o massa annat tjafs .) Tänkte det skulle vara smidigast att betala i förskott typ.. Men det är tydligen mer säkerhetstänk där borta än här hemma i trygga svedala

Tror jag hittat en butik nu som kunde ta mitt kort om jag scannade det och bifogade kopia på körkort mm. Nu hoppas jag bara att det flyter på så jag får min efterlängtade padda snart...

Gå till pressbyron och skicka pengar via westernunion. 1sec senare så kan han ta ut dom i usa i massor med butiker.
Funkar jätte bra och smidigt.

Bevaka tråden