Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utökat nätverkt med Extreme och Express otroligt långsamt.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått 100 mbit Bredband från Telia i mitt nya boende.
Har ett vanligt modem från Telia som inte är något annat än ett vanligt modem, ingen router alltså. Från modemet stoppar jag in LAN-sladden i Airport Extremens (den nyaste med N-standard) WAN-kontakt och sen LAN sladdar ut från 1, 2 och 3 till de olika rummen jag vill ha trådat. Fungerar otroligt bra när jag kör det trådat och kommer upp i fina 12mb i sekunden när jag laddar hem!
Men, när jag kör trådlöst börjar problemen.
Huset är nybyggt helt i betong och stänger ute en hel del av signalerna som Airporten skickar ut. Att den sen trycks in i ett datorskåp i väggen gör inte signalerna starkare. Har alltid tyckt att signalen varit svag i Airport Extremen jämfört med andra trådlösa Routers jag haft men den har räckt till då mina andra boenden inte varit så strålningselaka eller vad man ska säga. I det nya boendet räcker den inte till. Jag har därför skaffat mig en extra Airport Express som jag sen kopplat upp trådlöst till Extremen för att utöka nätverket. Nu får jag täckning i hela huset men saken är den att det går långsamt, fruktansvärt långsamt över WiFi. Jag kommer bara upp i 0.1 mbit när jag kör på WiFi fast att jag har full täckning. Kör jag på 3G kommer jag upp i 6mbit.
Något felar och jag vet inte vad det är.

Någon som kan hjälpa mig?

Går det kanske att sätta en LAN-sladd in i Expressen och sen göra att den sänder ut samma WiFi som Extremen gör? Det är då av yttersta vikt att det blir exakt samma WiFi som Extremen sänder ut för annars fungerar inte alla prylar jag använder med iPhonen för att styra hemmet.

kollat andra trådlösa nätverk som stör? finns en hel del trådar som denna...

Väggarna här hemma är tydligen av det tjockare slaget då jag inte får upp några andra nätverk i min iPhone. på Macbook Airen som är på övervåningen får jag upp två nätverk med lägsta täckning på och där nere får jag inte in ett enda.

Du kan ju alltid dra kabel mellan båda basstationerna. Då får du full prestanda och full täckning. Men det var det du ville slippa?

Ursprungligen av The Real Viking:

Du kan ju alltid dra kabel mellan båda basstationerna. Då får du full prestanda och full täckning. Men det var det du ville slippa?

Inga problem att koppla dem samman direkt då huset är fullt av uttag. Saken är den att jag vill att Airport Expressen sänder ut exakt samma trådlösa nätverk som Extremen gör. Så heter mitt nätverk Jesper 1 i Extremen så måste det vara samma nätverk på Expressen också, inte bara heta samma sak. Annars kan min iPhone inte kommunicera med hemmet om inte allt går på samma trådlösa nätverk.

Går det?

Ja, båda skall ha samma nätverksnamn och samma lösenord på båda stationerna. Däremot bör de ha olika kanaler, så att datorerna kan välja kanal efter signalstyrka. Bastationerna skall ha olika namn, t.ex. "Övervåning" och "Undervåning".

Så har jag gjort och har full prestanda och kan gå med iPhone, MacBook Pro i hemmet utan prestandaförlust och förfrågan om att logga in.

Skall ni även köra datorer med Windows XP bör nätverksnamn, basstationsnamn och lösenord bara innehålla tecken från A-Z, 0-9 (undvik även mellanslag). - Det problemet verkar inte Windows Vista eller Windows 7 ha.

Kör ni enbart Mac, iPhone, iPod touch kan ni ha i princip ha vilka tecken som helst (inkl. mellanslag) i nätverksnamn, bassstationsnamn och lösenord.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, båda skall ha samma nätverksnamn och samma lösenord på båda stationerna. Däremot bör de ha olika kanaler, så att datorerna kan välja kanal efter signalstyrka. Bastationerna skall ha olika namn, t.ex. "Övervåning" och "Undervåning".

Så har jag gjort och har full prestanda och kan gå med iPhone, MacBook Pro i hemmet utan prestandaförlust och förfrågan om att logga in.

Skall ni även köra datorer med Windows XP bör nätverksnamn, basstationsnamn och lösenord bara innehålla tecken från A-Z, 0-9 (undvik även mellanslag). - Det problemet verkar inte Windows Vista eller Windows 7 ha.

Kör ni enbart Mac, iPhone, iPod touch kan ni ha i princip ha vilka tecken som helst (inkl. mellanslag) i nätverksnamn, bassstationsnamn och lösenord.

Mitt hem är vad jag kallar för Macaliserat, dvs att allt är från Apple.
Låt oss säga att min iMac är uppkopplad på WiFi Jesper 1 med kanal 6 från extremen och min Mac Mini på Jesper 1 med kanal 2 från expressen, kan jag fortfarande komma åt min Mac Mini precis som jag ska mellan datorerna? Det är ju trots allt två olika nätverk bara att de har samma namn, eller? För annars behöver man ju egentligen inte den där knappen "utöka nätverk".

Oj, här glömde jag visst.

Självklart måste du ha "Tillåt att det här nätverket utökas" ikryssat. Annars kan inte båda basstationerna samarbeta med varandra.

Ursprungligen av The Real Viking:

Oj, här glömde jag visst.

Självklart måste du ha "Tillåt att det här nätverket utökas" ikryssat. Annars kan inte båda basstationerna samarbeta med varandra.

Tack! Då provar jag det imorgon.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-15 02:59

Om man vill slippa att ha en sladd emellan basstationerna så kan man länka ihop dem med WDS.
Då kan man dessutom fortsätta med trådat på andra sidan om länken.
Eftersom en WDS-länk ligger på datalänk-nivån så blir det i princip lika bra som en sladd emellan.

Ursprungligen av Macus:

Om man vill slippa att ha en sladd emellan basstationerna så kan man länka ihop dem med WDS.
Då kan man dessutom fortsätta med trådat på andra sidan om länken.
Eftersom en WDS-länk ligger på datalänk-nivån så blir det i princip lika bra som en sladd emellan.

Jag har provat det och det blir inte alls lika bra som sladd mellan basstationerna. Skype och iChat visade tydliga prestanda försämringar med trådlöst mellan basstationerna. Båda basstationerna hade stöd för n standarden.

Dessutom har korthoga gott om ethernet uttag i hemmet, så varför inte köra med sladd mellan basstationerna för maximal hastighet (gigabit hastighet). Så kör jag och både Skype och iChat visar inga prestanda försämringar.

WDS fungerar med trådad lösning mellan basstationerna oxå och ger bättre mycket prestanda än WDS trådlöst.

Har nu satt in en sladd i Expressen och konfigurerat om den. Fungerar nu alldeles utmärkt! Nu ska jag bara komma på exakt var den sitter som bäst för på övervåningen är täckningen sisådär på iPhonen.
25mbit ned och 16 mbit upp jämfört med 0.1 upp och ned innan.

Tack för hjälpen!

Varsågod! Det var roligt att få hjälpa till! Har själv fått mycket hjälp av andra, här på 99 forumet.

Placera gärna basstationen högt uppe (t.ex överst på bokhyllan, desutom kan du dölja sladden bakom bokyllan) för bättre täckning.

Kör med 3 Express och en time machine ihop kopplat via WDS, Apple support rekommenderade WDS för högsta prestanda... Kopplade ur en extreme ur nätverket pga den var av mycket äldre modell som inte hade rätt nätverksstandard således drog ner prestandan i nätverket, det där med n & g you know ?

Kan alltid vara värt WDS ett försök samt kolla så att express & extreme har nyare n & g standarder, you know ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-16 07:57

Har man tråd mellan basstationerna så behövs väl inte WDS?
Jag såg inte att han hade ethernetuttag i huset.

På mitt jobb så kör vi med WDS med AP mellan olika byggnader.
Jag har tre olika nätverk fördelat på 20 olika byggnader att sköta om.
På några ställen där byggnaderna sitter ihop har jag dragit ethernetkabel mellan accesspunkterna.
Det är alltid mera driftsäkert och ger bättre prestanda. Även om vi nöjer oss med 100 Mbit/s på det trådbundna. Vi har några accesspunkter med stöd för 802.11n i nätet. Mellan tre byggnader har vi dragit fiber.

Ursprungligen av Macus:

Har man tråd mellan basstationerna så behövs väl inte WDS?
Jag såg inte att han hade ethernetuttag i huset.

Kör inte WDS heller utan trådat och sen trådlöst ut efter det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-18 20:51
Ursprungligen av korthoga:

Kör inte WDS heller utan trådat och sen trådlöst ut efter det.

Nä, men Vikingen föreslog att man kunde köra WDS trådbundet.

Ursprungligen av Macus:

Nä, men Vikingen föreslog att man kunde köra WDS trådbundet.

Det går, men rekommenderas inte p.g.a. overhead i datapaket. Jag förslog det inte. Jag bara sa att det går…

1
Bevaka tråden