Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa över 3G med iPad wifi via internetdelning på iPhone?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag såg den här rubriken tänkte jag först "yes!*": iPad 4.2 Beta 2 Adds Tethering Settings - Mac Rumors

Men det var att ropa hej för tidigt. Det visade sig att det handlade om att använda 3G-funktionen i iPad för att internetdela till en Mac. Jag hade förstås hoppats på att det skulle innebära att iPad wifi kunde använda internetdelningen på en iPhone, men så bra var det alltså inte:

Unfortunately, for iPhone owners this still doesn't allow you to share your iPhone's 3G with the iPad.

Well, well...

* = Då syftar jag på yttrycket yes! och inte medlemmen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-30 09:39

Men varför inte bara Jailbreaka och köpa MyWi?

Jag vet att många inte vill jailbreaka men man "måste" ju inte hålla på med massa skumma och farliga saker när man gör det. Räcker ju gott och väl med denna app.. Då har man sitt på det torra...

Ursprungligen av Cokey:

Men varför inte bara Jailbreaka och köpa MyWi?

Jag vet att många inte vill jailbreaka men man "måste" ju inte hålla på med massa skumma och farliga saker när man gör det. Räcker ju gott och väl med denna app.. Då har man sitt på det torra...

Jag har använt iPhone sedan den kom 2007 och på iFun.se skrev vi en massa guider om jailbreak och upplåsningar osv. Så jag vet hur användbart det kan vara och att det inte är skumt och farligt.

Men jag vet också hur mycket extra besvär det innefattar och det är faktiskt riktigt skönt att inte behöva tänka på att jag kan förlora viktiga funktioner vid nästa uppdatering.

Plus att jailbreak upphäver garantin enligt Apple (vet inte om det i praktiken är ett problem), vilket kan göra att många drar sig för det.

I detta fall är det även en principsak, det handlar inte bara om vad jag vill kunna göra, det handlar om vad Apple borde erbjuda alla sina kunder. Internetdelning mellan iPhone och Mac är typiskt en sådan sak som Apple gör så bra, det är dödsenkelt att ställa in och det bara fungerar.

Använder själv mywi 4.0 till min iphone och jag tycker det fungerar bra, behöver dock starta om telefonen efter varje användning eftersom när man väl stoppat tjänsten klarar det inte att brygga 3gn ifall man startar tjänsten igen, kan ju ocksá bero på att jag har ios 4.1. Så länge mywi är igång fungerar allt bra, kan inte direkt se en anledning till att jag ska ha 3g paddan för att slippa 30 min tethering per dag.

Jag håller med Apple borde erbjuda iPhone till iPad tethering, som android användare kan du göra det så jag tycker Apple borde ge sina lojala kunder samma förmån. Vi betalar trots allt mer för en telefon.

Fram tills att Apple inte sparkat sig själva i röven och tilllåter iPhone till iPad tethering så kör jag vidare som jag gör.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-30 16:49

Såna här avsiktliga begränsningar är så tråkiga.. ska man behöva jailbreaka telefonen för att få denna funktionalitet? Då är nåt fel.. om inte 3G-modellen är tillräckligt intressant för konsumenten så är väl inte lösningen att gimpa andra enheter så att den andra modellen av iPad inte blir ett alternativ. Usch..

Ja, jag vill inte få det att låta som jailbreak + MyWi är en dålig lösning, tvärtom, det är superbt att det finns, men Apple borde göra det tillgängligt för alla.

Hur mycket batteri drar det på en iPhone 4 om man kör med mywi mot en iPad? Är det nån som kan uppskatta vad det handlar om?

Jag skulle anta att det drar så pass mycket batteri så att du bör ha telefonen ansluten till en strömkälla. Det är bland annat därför som jag alltid ansluter telefonen med USB när jag använder den som modem

Ok. Det låter ju i för sej inte så bra.. Hade ju gärna sett att man skulle kunna surfa sej en 30-45 per dag via mywi utan att iPhone 4 helt drar ur batteriet.. Jag ska till USA om tre veckor och funderar på vilken 16 gb man ska ta. Alltså 3G eller wifi.Nån som kan ge mej några visa råd! Det kommer säkert ligga ganska mkt hemma men ibland så får den nog följa med ut och då är det inte så ofta som jag har access till nåt wifinät.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-05 09:55
Ursprungligen av westerlu77:

Ok. Det låter ju i för sej inte så bra.. Hade ju gärna sett att man skulle kunna surfa sej en 30-45 per dag via mywi utan att iPhone 4 helt drar ur batteriet.. Jag ska till USA om tre veckor och funderar på vilken 16 gb man ska ta. Alltså 3G eller wifi.Nån som kan ge mej några visa råd! Det kommer säkert ligga ganska mkt hemma men ibland så får den nog följa med ut och då är det inte så ofta som jag har access till nåt wifinät.

Om du kan välja ta en 3G. Jag använder min mest hemma men det är ovärdeligt att kunna använda sig av 3G. I sommar var jag i Sverige 3 veckor. Köpte då ett telia kontantkort och kunde surfa obehindrat på semestern. iPaden känns handikappad utan Internet.

Ursprungligen av westerlu77:

Ok. Det låter ju i för sej inte så bra.. Hade ju gärna sett att man skulle kunna surfa sej en 30-45 per dag via mywi utan att iPhone 4 helt drar ur batteriet.. Jag ska till USA om tre veckor och funderar på vilken 16 gb man ska ta. Alltså 3G eller wifi.Nån som kan ge mej några visa råd! Det kommer säkert ligga ganska mkt hemma men ibland så får den nog följa med ut och då är det inte så ofta som jag har access till nåt wifinät.

Jag valde 3g varianten också for att den har gps, vilket wifi modellen saknar

Ursprungligen av dennis-olsson:

Jag valde 3g varianten också for att den har gps, vilket wifi modellen saknar

Det är det jag känner också, just när man har handlat in Navigon till iPhonen, kan man synka över Navigon appen över till en iPad utan någon mer kostnad?
Sedan är det väl så att om man är utomlands så kan man med en 3G iPad köpa ett kontantkort med data o surfa fritt, ska man göra samma med iPhonen så måste den vara unlocked, vilket min inte är.

Kan bara hålla med. Om du har råd så köp en 3G modell - extra smidighet är aldrig fel

Välja kan man väl alltid göra tänkte jag säga:) Det handlar mer om jag är dumsnål eller om jag är smart. Min iPhone 4 som har faktiskt rejält mkt bättre batteritid än min 3GS kommer ju om jag kör mywi bli uttröttad om jag kör för mkt via den. Jag vill inte försaka för mkt av batteriet på iPhonen så att jag kanske inte klarar en hel dag med 4:an bara för att jag surfar via iPaden när man är ute. Förstår ni ilandsproblematiken:)

Förresten! Kan man säga upp 40:- avgiften hos Telia om man nu inte använder den tillräckligt mkt? Jag vet att det inte är så mkt pengar men ändå.

Vet inte vad mywi drar på en iPhone 4 men på iPhone 3G så kan man klara sig ett par timmar utan problem. Kör som sagt mywi 4.0 med 30% effekt och då har jag använt 2 timmar i stöten och ändå klarat mig en hel dag på resten av batteriet men spelar inte så mycket på telefonen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-10-06 01:09

Verkar inte som att den funkar till iPaden just nu i alla fall. Kollade med iTunes och den fans inte med under iPad. Möjligt att det går med jailbreak.

Ursprungligen av onnyt:

Verkar inte som att den funkar till iPaden just nu i alla fall. Kollade med iTunes och den fans inte med under iPad. Möjligt att det går med jailbreak.

Så du menar att man behöver köpa Navigon igen alltså? Är det bara dom soparna som dyker upp i den övriga listan som ingår om man köper en iPad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-06 09:46
Ursprungligen av onnyt:

Verkar inte som att den funkar till iPaden just nu i alla fall. Kollade med iTunes och den fans inte med under iPad. Möjligt att det går med jailbreak.

Det funkar! Det finns ingen specifik iPadversion, men i stort alla iPhoneappar kan köras i iPad. Även Navigon. Utan jailbreak.

Om man har jailbreakad telefon så kan man använda Fullforce för att skala upp appen på ipaden, jag har ingen aning hur det blir. Kan vara värt ett försök.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-06 16:16
Ursprungligen av westerlu77:

Om man har jailbreakad telefon så kan man använda Fullforce för att skala upp appen på ipaden, jag har ingen aning hur det blir. Kan vara värt ett försök.

Alla iPhone/iPod program kan köras i fullskärm läge på en iPad. Det finns en knapp för att förstora programmet så att den passar skärmen. Utan jailbreak.

//Rob

Fullskärm och fullskärm... Nja;)

Är det någon som har provat fullforce? Jag har ingen ipad jag kan prova på.

Det intressantaste med dagens nyhet i USA, att Verizon till slut fått iPhone, är detta (bilder från Ars Technica):

Med iPhone 4 hos Verizon får man en inställning i iOS (som är 4.2.5 läste jag någonstans) som gör att man kan göra den till en "hotspot" för wifi med upp till fem anslutna klienter. Detta är ju precis det jag önskade i iPhone när jag startade den här tråden!

Förhoppningsvis låter Apple andra operatörer slå på denna funktion ifall de vill och förhoppningsvis har Telia inga problem med det (med tanke på att Telia redan tillåter internetdelning från laptop så borde de gå med på detta). Håller tummarna!

Det vore ju smutt få funktionen.

Ytterligare en grej bocka av på andråjdfansens lista.

Ja, för där ligger Android klart bättre till i dagsläget. Har en HTC Desire hemma och det var en barnlek att göra den till en hotspot för iPaden. Sen svor jag lite över Apple

Ryktena säger att det kommer i 4.3 och att det blir upp till operatörerna, precis som jag hoppades på!

According to both iPhoneclub.nl [Google translation] and iPhoneHellas [Google translation], Apple will be bringing the same personal hotspot support to current GSM iPhones with a forthcoming iOS 4.3 update.

The catch is that the functionality is also subject to the approval of individual carriers, requiring them to be onboard for allowing their customers to access the feature. For its part, AT&T has said that it is "evaluating" the hotspot feature and that it has "no plans to announce today".

Läs mer: iOS 4.3 to Bring Mobile Hotspots to GSM iPhones, Pending Carrier Support? - Mac Rumors

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-11 22:29

Bra med lite konkurrens i USA. Nu kanske iPhone utvecklingen kommer att röra på sig lite. Förut var det endast AT&T som styrde och bromsade nya funktioner nu är det Apple som kommer att utveckla ny funktioner och inte kolla med AT&T först.

//Rob

Adrian nu får du fan söka lite i forumet. Finns redan en tråd om Verizone och Hotspot-funktionen här:
http://www.99.se/notiser/283790-iphone-pa-verizon.html

Bättre att moderera ihop alla inlägg om det till EN tråd kanske!

Ursprungligen av PeeMaN:

Adrian nu får du fan söka lite i forumet. Finns redan en tråd om Verizone och Hotspot-funktionen här:
http://www.99.se/notiser/283790-iphone-pa-verizon.html

(Smiley eller inte smiley, svordomar är sällan bra netikett i forum.)

Jag hade inte för avsikt att diskutera det i en enskild tråd, utan ville knyta ihop det med denna tråd som funnits sedan i februari förra året och specifikt handlar om att kunna surfa över 3G från iPad wifi via iPhone. Detta är ett specifikt ämne med ett specifikt önskemål som nu fått en relevant uppföljning i och med Verizon-nyheten. Det passade utmärkt att följa upp i den här tråden vilket jag gjorde och vilket kan vara till stort intresse för den som följt denna tråd eller för den som söker och hittar denna tråd.

Ursprungligen av PeeMaN:

Bättre att moderera ihop alla inlägg om det till EN tråd kanske!

Inte i detta fall. Om det finns tillräckligt med underlag för en egen tråd kan man göra det, och det kanske behövs en egen tråd också, men jag ville som sagt följa upp detta specifikt för denna tråd och inte diskutera det i allmänhet.

Bevaka tråden