Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döpa om .FILENAME fil ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hämtat hem en fil via torrent som börjar med en punkt (antagligen skapad på en PC) och eftersom alla filer som startar med en punkt är systemfiler och därmed osynlig så kan jag inte se den, öppna den (det är en PDF fil) eller döpa om den.

Den finns där för den är nerladdad och seedar, men hur kan jag komma åt den?

LCR

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-02 00:26

Öppna terminalen och navigera till mappen som innehåller filen; 'cd /Users/dittkortnamn/Downloads/'.

För att lista dolda filer använder du kommandot 'ls -a'.

Om du vill fortsätta seeda filen så kan du kopiera den och ge den nytt namn; 'cp .doldfil doldfil'.

Nu ska du kunna se filen i Finder.

Som du säkert förstår så använder jag normalt inte Terminal.

Hur ska jag skriva för att döpa om .filnamn.pdf till filnamn.pdf ?

Jag har provat mv men har fastnat...

Jag har seedat klart spå originalnamnet behöver jag inte.

LCR

När du startat terminalen måste du se till att befinna dig i rätt "working directory", vilket du gör precis som NickZse skrev, genom kommandot cd mellanslag sökvägtillmappendärfilernaligger

OBS! om sökvägen innehåller t.ex. mellanslag måste du omge den med enkla (rakta) citattecken, dvs: cd mellanslag 'sökväg till mappen där filerna ligger'

För att dubbelkolla så att du hamnat rätt skriver du kommandot pwd (print working directory) När du utför kommandot (genom att slå retur) så skrivs sökvägen ut i terminalfönstret.

Om filen du vill döpa om nu ligger i den mappen (något du kan kolla med ls -a) så skriver du

mv mellanslag .filnamn.pdf mellanslag filnamn.pdf

Om filnamnet innehåller mellanslag måste du omge det med enkla citattecken dvs:

mv mellanslag '.filnamn.pdf' mellanslag 'filnamn.pdf'

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

När du startat terminalen måste du se till att befinna dig i rätt "working directory", vilket du gör precis som NickZse skrev, genom kommandot cd mellanslag sökvägtillmappendärfilernaligger

OBS! om sökvägen innehåller t.ex. mellanslag måste du omge den med enkla (rakta) citattecken, dvs: cd mellanslag 'sökväg till mappen där filerna ligger'

Ett trick för att göra det enklare är att bara skriva cd följt av ett mellanslag, därefter kan man dra mappen från Finder in i terminalfönstret och släppa så kopieras sökvägen in. Innehåller någon mapp mellanslag så görs de automatiskt om så att det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-02 10:59

Ett annat bra tips är att man börjar skriva namnet på filen/mappen och sedan klickar på tab så skriver den ut namnet.

Ah, det var problemet med mellanslag, tack Richard!

Hittade flera filer jag hämtat med samma namn.

LCR

1
Bevaka tråden