Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX startar inte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-09-19 18:56

Hej,

idag fick jag starta min dator men efter att blåa skärmen visas med apple simbol stägs av den. Jag läste här hur man felsöker (trycka på D knapp vid start) men den hittade inga fel. Tryckte på starta om men det händer samma sak. Systemet startar inte efter start skärmen och stängs av.

Kan någon hjälpa mig?

Har du gjort ngt säskilt med den på det sista?

Stängt av den utan att välja "Stäng av" ?
Har datorn burit sig konstigt åt innan?

Vad har du för dator, version av OSX.

Kan du läsa igenom det här och kanske fundera på i vilken ände vi skall börja.

http://www.99.se/1930972-post1.html

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-09-19 21:52

Ingeting särskilt, men det hände att jag hade problem med itunes när iphone var kopplad. Datorn blev veldigt seg och då brukade jag stenga skärmen och öppna igen, då blev det ok att fortsätta med program eller stäga av den normalt. Jag aldrig stängt av den bara på knappen, om du menade det med (Stängt av den utan att välja "Stäng av")

Jag har intel macbook 2.4ghz core2duo , leopard

Körde utökad test nu och det visade sig ett fel

4HDD/11/40000004: SATA(0,0)

Jag gjorde inte säkerhetskopiering och är väldigt rädd att all data kommer att försvina

SATA - Serial ATA, alltså hårddiskinterfacet eller hårddisken...

Låter inte kul.

Jag tycker du skall ta den till en verkstad och lämna in den.

Skruva själv går ju - om man är haj på sånt.

Det kan hända att du kan ta den gamla, trasiga, disken och sätta den i en låda, koppla den till datorn och med lite tur få läst loss det du har på den.

Får jag leka "Moster Greta Pekpinne" lite så måste jag säga : Skaffa någon form av Backup!!!
En extern hårddisk för ett par hundra som man kopplar in varje söndag och kopierar ut alla dokument/bilder etc på hade fungerat långt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-09-21 02:31

Tack för din tid!

Det var hårddisken. Först fick jag överföra all data och gjorde en säkerhetskopierig på min externa hd med hjälp av min kompis. Sedan försökte vi reparera skivan med instalations cd men det gick inte, mins inte vilket meddelande var.. Jag lånade en av hans hårddiskar för att se om det var problem med min hd, mn det gick inte bra i början. Senare fick jag partitionera hd som "GUID"-partitionstabell och nu började instalationen

En gång till, tack för din tid och vilja att hjälpa mig!

1
Bevaka tråden