Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärr-/IP-skrivare

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-14 18:56

Jag har fått i uppdrag av far min att se till att han kan skriva ut på skrivaren som står på kontoret oavsett var han är.

Förutsättningar:
Statisk IP
Statiska ip-adresser i det lokala nätverket
Fullt konfigurerbar(t) modem/router (en enhet)
Ricoh Aficio CL7300

Att lösa problemet med port forwarding och att få datan att skickas till rätt enhet är den enkla biten. Det jag inte kommer tillrätta med är intällningarna för IP-skrivare, rätt drivrutiner och hur skrivaren vill ha det. Jag har nämligen testat att sätta upp en ip-skrivare lokalt med det interna ip-numret men fick det inte att fungera. Den fick aldrig kontakt.

Vad är skillnaden mellan IPP och LPD? Vilka portar de använder tror jag att jag hittat.
Måste någonting göras i skrivaren?
Är det bättre att sätta upp någon skrivarserverprogramvara? Det finns en ftp/filserver stående som skulle passa om det krävs.

Några inledande tips?

Vad säger bruksanvisningen? Jag menar verkligen inte att låta dryg, men det borde finnas en instruktion för hur man får igång nätverksutskrifter med en mac.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-14 19:31

Vet inte.

Ärligt talat har jag inte kollat. Bruksanvisningen till skrivaren finns någonstans i någon flyttkartong och mina googlingar har mest fokuserats på portar för LPD/IPP för att få till port forwardingen.

Tänkte ta den lata vägen för en gång skull och fråga först och undersöka sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-14 22:31
Ursprungligen av Kasaen:

…och mina googlingar har mest fokuserats på portar för LPD/IPP för att få till port forwardingen.

Tänkte ta den lata vägen för en gång skull och fråga först och undersöka sen.

Vasågod:

Manualerna

Lycka till,

- Torkel

1
Bevaka tråden