Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljares bemötande av nya företag

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-13 01:41

Jag har startat ett AB, som kommer köra igång i lite lätt (Uppdragsverksamhet/konsult - sådant tar tid att bygga upp) i början av oktober när org.nr (klart), F-skatt, Företagskonto (klart) beräknas vara på plats.

Svårt att ge klart svar kanske, men hur kan man förvänta sig att återförsäljare kommer att behandla mitt företag? Till att börja med skall jag bara göra lite småinvesteringar med ett par tre objekt i 4-5000:- klassen. Kommer det vara svårt att få köpa på faktura (inte allt ihop då, utan vart och ett)? Vissa kanske kollar direkt mot org.nummer och ser att man är färsk. Kör de flesta en linje för nyetabl: kontant oavsett om det gäller en påse gem eller en färglaser? Erfarenheter från firmor som Macforum eller Dustin? Näthandel i allmänhet? Ett litet möbelsnickeri i Småland? etc.

Alla tänkbara kommentarer välkomna!

  • Medlem
  • 2010-09-13 07:01

Jag mötte aldrig några hinder att betala med faktura när jag var färsk.

Om man registrerar sig som företagskund hos de kedjor man tänker vara kund blir de ofta glada över att ha en till att skicka reklam till. Då blir de välvilligt inställda.

Well, allt beror ju på företaget. De flesta gör en kreditkoll på dig och sen får du en kreditvärdighet som baseras på den. Det svåraste brukar vara att få på faktura när du ska handla i "vanlig butik". Min erfarenhet är att det e sjukt lätt att handla direkt från agenturer för respektive tillverkare, även om det handlar om enstaka produkt.

Att köpa mot faktura på macforum är nog inga problem. På applestore däremot kör de bara mot faktura på stora ordrar (typ 10 macpro eller så.)

Jag hade inte heller några som helst problem att handla mot faktura när jag var nystartad. Någon enstaka gjorde en kreditkoll, men det är standardförfarande, och då kollar dom bara så att man inte har betalningsanmärkningar. Jag tror inte att någon bryr sig om när du startade Så du kan nog vara lugn över det, bara att shoppa på.

1
Bevaka tråden