Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dax o byta till pc???

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-24 14:52

förlåt den töntiga rubriken men...
nu e det panik!!!
vi kör på en dubbelproppare 2x1,25 med ett rme kort (digi9652) o en creamware (H16 ultra, tror jag den heter).
logic platinum 6.1 i tian.
det som händer är att efter ett antal spår så förskjuts spåren plötsligt.
dom spelas upp med en tidsförskjutning så man får sitta o "peta" tillbaka dom för hand.
okej om det hände på en pc -98 men med mac här o nu???
vi har testat o skriva nollor på hårddisken o ominstallerat allt i hela världen.
kruxet e att ingen har någonsin hört nåt om detta...suck...
någon som har en aning?
tacksam för alla svar!!!
/hasse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 15:04

Varför skulle du byta till Windows bara för att ett enstaka program krånglar? Det verkar dumt. Ni har väl support från tillverkaren?

Jag kan tyvärr inte hjälpa till, men jag kan säga att ni är nog inte ensamma.

Själv har jag länge haft problem (och har fortfarande) med mitt M-Audio Audiophile 24/96 ljudkort. Uppspelning funkar fint, men så fort jag försöker spela in eller göra något mer avancerat med kortet så blir det nån sorts konstig elektronisk distortion (nån sekund) med visst mellanrum. Har provat Reason 2.0.1 demot, där blir det också mupp när kag spelar på mitt midi-keyboard, vilket innebär att jag inte känner att jag kan satsa på det programmet. Ännu.

Har ockå testat alla möjliga inställningar och ominstallationer. Haft e-post kontakt med M-Audio. Fast de är dåliga på att svara..

Det där med att "ljudbiten" ska fungera så pass mycket bättre på Mac än andra platformar har jag inte märkt mycket av...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-24 22:30

du har rätt mondo men jag ville bara använda en rubrik som satte lite fart så att säga
vad det gäller support så e det ingen som har en hum...
har pratat med allt o alla...
mitt hopp står till 99mac!!!!

Jobbiga problem. Jag har ingen erfarenhet av några av era ljudkort, men om jag ska gissa så är det snarare drivrutinerna till ljudkorten som strular än Logic. Jag vill inte verka som någon BW men har du försäkrat dig om att du har senaste drivisarna till ljudkortet?
Testa annars att byt till interna ljudkortet (även om du inte har ljud in så borde du ha ljud ut från datorn) och ställ in Logic's ljuddrivrutin till CoreAudio (under Preferences->Audio Driver).
Har du då fortfarande samma problem vid uppspelningen?
Om inte så är chansen rätt stor att problemet ligger i drivrutinen till kortet och då är det RME som du skall vända dig till...

Hör av dig och tala om hur det går...

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-25 08:41

Har du vart på 99musik och frågat? Finns mycket duktiga musikmänniskor där.

Senast redigerat 2003-05-25 09:10
  • Medlem
  • London
  • 2003-05-25 13:21

<ironi>Jag tycker helt klart att du ska byta till PC. Sånt där går ju inte att leva med.</ironi>

Glöm inte att sälja dina prylar snor-billigt här på 99mac bara...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 13:53
Ursprungligen av jb:

<ironi>Jag tycker helt klart att du ska byta till PC. Sånt där går ju inte att leva med.</ironi>

Glöm inte att sälja dina prylar snor-billigt här på 99mac bara...

Tack för tipset om 99musik!!!! TOPPEN jag har letat överallt efter nått sådant, och så fanns det från 99!! tack

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 17:49

fick ett litet mail om att någon skrivit i denna tråd och konstaterade att jag fullkomligt glömt av dess existens.
om det nu finns nån som bryr sej så har vi sålt av både creamwaren och ljudkortet.
kör numera på samma G4 dual 1000, 1.5 MB minne och protools LE med en digi 002.
allt funkar perfekt.
det som känns jobbigt nu är väl att jag har kvar min gamla logic nyckel o har väl blivit lite sugen på logic 7 nu när man fastnat lite för garageband o allt...
men vem har sagt att det skall vara lätt att va macanvändare
bye the way, tack för alla svar!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 14:06

Kanske en lite ironisk rubrik men...

Det är ju inte konstigt att många funderar. Hade jag inte kört Logic (som är Mac only nu) utan Cubase eller nått så är risken stor att jag bytt plattform redan.

Macen är bättre på mysfaktor och enkla inställningar. Problemen är att det är mycket meckande med att lyckas med att få tyst på en Mac idag. (riktig Mac med PCI platser)

Det finns färdiga helt tysta PC datorer att köpa men Apple kan inte ens sälja tysta fläktar om man vill betala för det. (med undantag för den absolut senaste serien)

Jag hoppas på att Apple (nu när det köpt Emagic) fattar galoppen och börjar montera in tysta komponenter och dessutom släpper en Rack modell som är knäpptyst!

drömma kan man ju...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-26 14:23

Grismasken, du måste bums byta till Windows. Macen har ju inte ens diskettstation!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-27 19:59

haha, jag fattar mondo65
men det kommer o va snöbollskrig i helvetet innan jag byter till pc!!
o det e väl det som e en del av kruxet som macanvändare.
apple vet att vi e helsålda o tillåter sej ta ut svängarna lite (jag vet att det nästan va lite elakt sagt) men det känns så ibland, förlåt...
men men...
det löser sej, sa gubben med fötterna i syra

  • Medlem
  • 2003-05-31 14:14

Testa följande:

Spela in all material i 48Khz.
Kolla om det hjälper

Förskjutningen borde försvinna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av eimermusic
Kanske en lite ironisk rubrik men...

Det är ju inte konstigt att många funderar. Hade jag inte kört Logic (som är Mac only nu) utan Cubase eller nått så är risken stor att jag bytt plattform redan.

Macen är bättre på mysfaktor och enkla inställningar. Problemen är att det är mycket meckande med att lyckas med att få tyst på en Mac idag. (riktig Mac med PCI platser)

Det finns färdiga helt tysta PC datorer att köpa men Apple kan inte ens sälja tysta fläktar om man vill betala för det. (med undantag för den absolut senaste serien)

Jag hoppas på att Apple (nu när det köpt Emagic) fattar galoppen och börjar montera in tysta komponenter och dessutom släpper en Rack modell som är knäpptyst!

drömma kan man ju...

Att Apple inte kan få tyst på sina datorer ÄR ett problem. Det är framför allt ett problem för hemmapulare och semiproffs som ändå inte skaffar sig kompletta kontrollrumslösningar.
I ett normalt kontrollrum brukar ändå datorer och övrig fläktbelagd utrustning ställas in i en teknikpark där den inte stör så mycket (en SSL-dator låter inte lite).
Personligen skulle jag aldrig rekommendera en person som arbetar med ljud att köra PC. Alla mina kollegor som envisas med att köra PC verkar konstant dribbla med problem rörande drivisar, dll:er, backup av OS och alla andra Mac kontra PC-klyschor. Men jag har slutat bry mig. Vill de köra PC, så är det fine med mig. Sålänge nya krafter inser vad de väljer och väljer bort när det kör PC, så de inte tror att M$ är det enda alternativet vid ljudproduktion...

Slutligen vill jag tillägga att problem uppstår i alla datorsystem, även Mac. Personligen tycker jag dock att de problem jag stöter på i Mac OS är mer "logiska", om jag får använda utrycket, än motsvarande PC-problem, och då har jag jobbat rätt mycket med bägge systemen...

Jag hade rätt mycket strul med logic 5.5 och os x (har samma ljudkort som er -creamware) så jag sålde skiten och bytte tillbaka till os9 och logic 4.8 och kör på som vanligt..

Tycker det är jobbigt alla mjukvarutillverkare är så sega med OS X stuff... Tänker vänta ett halvår eller så..

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-06-25 13:09

Jag tror oxå att dina problem beror på drivisar som behöver uppdateras. Framgår inte om du testat det än.

Själv kör jag OS9 och Logic 4.8. Men det är jäkligt tråkigt att inte kunna köra OSX. Och frysfunktionen i Logic 6 kan man ju lätt få våta drömmar av. Kommer nog uppgradera och byta OS i höst, då verkar tiden mogen.

Jag har kört Logic i snart ett år i OS X. Jag har inga somhelst problem. Det "rullar" kanon på min burk. (dual 867, snart dual G5 2Ghz).

Och vad gäller pluggar och dylikt så har FXexpansions VST-AU converter fixat alla saknade plug-ins och softsynthar.

Så ni som sitter i OS 9 och inte har en fet protools rigg som är OS X skygg, vad väntar ni på?!?

Logic 6.1 finns iofs för OS 9 också, men det är bara en tidsfråga innan Apple/Emagic stänger ner utvecklingen för Logic i OS9.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-06 10:13

För mig har musikskapandet i OS X varit så smidig att jag har tagit ur Pulsar korten ur min maskin och enbart kör native i OS X nu. När Creamware kommer med OS 4 så kommer dom säkert in igen men til dess... Kanske sätta upp en Win burk bara för Creamware men vi får se, helst allt i en burk.

OS X för audio är helt underbart!

D.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-10 19:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av grismasken
det som händer är att efter ett antal spår så förskjuts spåren plötsligt.
dom spelas upp med en tidsförskjutning så man får sitta o "peta" tillbaka dom för hand.

Har inga direkta svar men, här är ett par Logic forum som är bra:

http://community.sonikmatter.com/cgi-bin/emagic/ultimatebb.cgi
http://www.logicuser.net/phpapps/phpBB2/index.php
http://groups.yahoo.com/group/logic-osx/

Vilken sorts spårförskjutning är det du får? Slumpartrad utmed tidsaxeln, en del framåt andra bakåt? Vissa channels? Bara "framåt"? Bara "bakåt"? Gäller det både audio- och midispår? Har du bytt någon väsentlig del av systemet? Uppdaterat X till senare version?

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-08-12 09:56
Citat:

Jag har kört Logic i snart ett år i OS X. Jag har inga somhelst problem. Det "rullar" kanon på min burk. (dual 867, snart dual G5 2Ghz).

Nja, det är väl snarare så att man vill ha en så smidig övergång som möjligt. Antingen får man starta upp på en ny burk medan man jobbat kvar i gamla studiokonfigurationen till vardags eller så får man ominstallera mellan två projekt. Kruxet då är att man inte har all tid i världen. Det får inte vara några drivisar som krånglar, pluggar som inte finns eller är taskigt "översatta" etc.

1
Bevaka tråden