Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något har fastnat i CD-spelaren på iMac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ragunda
  • 2010-09-11 12:41

något av barnen har stoppat in något i cdromen på vår imac och nu försöker den mata och mata hela tiden så hela skären vibrerar, hur kopplar jag bort den så den slutar fungera, finns det något kortkommando eller annat jag kan göra?

Det vore bra om du berättar vilken iMac-modell det är, så att du kan få tips i rätt riktning, t.ex angående att plocka isär datorn.

Du kan också titta i alla de trådar som handlar om att en skiva fastnat i datorn. Där kanske finns några tips som passar även i ditt fall.

http://www.google.se/search?q=skiva+fastnat+site%3A99.se

  • Medlem
  • Ragunda
  • 2010-09-11 12:53

jag köpte den i juli förra året och vet inte vilken modell det är men den var ju helt ny då från butik

den försöker och försöker mata ut skivan men det händer inget, den låter som ett helt tröskvärk så jag hoppades det skulle gå att koppla ifrån den från datorn med några knapptryckningar (välja bort den som förval el liknande) tills vi får in den på reperation

Och du har testat att
...hålla in musknapp vid (om)start?
...putta lite lätt på cd-n (eller-vad-det-nu-är) med en annan cd så att den kommer in i rätt läge?
...provat med ett bankkort (typ) så att cdn som sitter fast kan "glida" upp över kanten och komma ut?

Samtliga dessa och flera andra tips står i de trådar man får upp i Jespers sökning ovan.
Exvis http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/46425-panik-cd-skiva-har-fastnat-i-min-ibook.html

Det kan ju gå att man är två och att den ena håller den på högkant, stöttar ena hörnet på skrivbordet och de andre får "operera" maskinen med ett bankkort.

Vet ingen bra lösning på det här.

Har inga barn själv så om du skall göra ngt eller inte med dem det vet du säkert bättre än mig.

Hört om en som satt en rejäl tejpremsa över inkastet iom att det används så otroligt sällan i de flesta fall.

Även hört om folk som har de senaste iMacarna och har en SD-kortsläsare preics brevid cd-inkastet - och ngn har tagit fel. Hur det avlöpt kan jag inte svara på.

  • Medlem
  • Ragunda
  • 2010-09-11 17:30

vi har grävt med kreditkort, vi har dunkat den lätt mot bordet, vi har tryckt ner musen, tryckt ner f12 när vi startade upp, kollade på en film på youtube om hur man öppnar datorn och nej det gör vi inte

den försöker att skjuta ut skivan och den kommer en cm unj för när jag håller ett kreditkort eller en cd där så flyttar den sig en bit men sedan tar det stopp och man hör ett högt krasdunkande ljud en halvsekunde senare så åker den inåt igen och så försöker den läsa av men så skickar den ut skivan igen och så gör den detta gång på gång på gång utan slut

när jag höll på med pc så kunde man välja diskettstation eller cdrom som förval kan man inte göra detta med mac? kan jag inte välja bort cdromen så den slutar få ström. jag använder ju aldrig den ändå utan har en extern hårddisk som jag har allting på så kan jag skicka in datorn på reparation senare när vi har pengar.

Ursprungligen av tamate:

...välja diskettstation eller cdrom som förval kan man inte göra detta med mac?...

Nej.

Jo, du kan ju välja startenhet, men detta kopplar ju inte bort de andra enheterna från datorn.

Ursprungligen av tamate:

...kan jag inte välja bort cdromen så den slutar få ström...

Nej, inte utan att fysiskt koppla bort strömmen från enheten.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-11 18:32
Ursprungligen av tamate:

kan jag inte välja bort cdromen så den slutar få ström. jag använder ju aldrig den ändå

Inte för att det löser ditt problem men det kan du ju inte med en PC heller utan att öppna den och dra ur sladden manuellt.

Ursprungligen av tamate:

...den försöker att skjuta ut skivan och den kommer en cm...

Så det är en skiva som har fastnat? Jag lät den här tråden vara öppen, för att jag trodde att detta handlade om något annat, och då kunde det vara bra med en ny tråd med plats för nya tips.

Men om det trots allt rör sig om en skiva, så har vi trådar så det räcker (se länk i inlägg #2). Alla tips som lämnats i de trådarna är ju i så fall aktuella även för det här fallet.

Och jag ser ingen anledning till att ha ännu en tråd om samma sak.

Så vi stänger här. Sök innan ni startar nya trådar!

/Mod

  • Medlem
  • Ragunda
  • 2010-09-11 17:31

förresten om någon läser tråden och funderar på att öppna sin imac så är här en mycket bra videoinstruktion YouTube - How to open an Intel iMac "aluminum" MB324LL/A

  • Oregistrerad
  • 2010-09-11 18:50

Är det en skiva som har fastnat alltså? Lys in med ficklampa och kolla hur det ser ut i själva slotten. Använd en pincett eller nåt för att greppa tag om skivan och testa att dra försiktigt.

Ursprungligen av Iphone77:

Är det en skiva som har fastnat alltså? Lys in med ficklampa och kolla hur det ser ut i själva slotten. Använd en pincett eller nåt för att greppa tag om skivan och testa att dra försiktigt.

Exakt, en bra näbbtång och gärna ett bra tag i skivan - inte bara de yttersta 2mm.
I så fall säger det ofta bara kras och så får man lite skiva mellan tångändarna...

  • Medlem
  • Ragunda
  • 2010-09-11 23:26

Vi kommer testa sista förslaget med en pincett eller tång och funkar det inte så kommer vi ta fram kirurg händerna och doktorera, önska oss lycka till. jag uppdaterar här så fort jag kan och har vi otur kan det ta ett bra tag.

1
Bevaka tråden