Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

www.versiontracker.com R.I.P.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-09-08 19:01

Versiontracker.com har ersatts med Cnet Downloads, och jag vill bara passa på att tacka för den tid som varit.

Det var längesedan jag var på Versiontracker och hämtade mina program och uppdateringar. För några år sedan kom Software Update och besöken blev allt färre.

Det var på den tiden jag sökte program och valde ut det som hade minst filstorlek p.g.a. uppringt modem. Det var tider det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-08 19:37

Jag har kollat versiontracker dagligen sedan kanske...2002? Tycker inte versiontracker varken varit snyggt eller bra men varit snabba. Tycker inte alls om macupdate.com..trist.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-08 20:59

Jag kommer sakna sidan, har varit där en del och letat efter program.
Tycker Cnet är alldeles för plottrigt så fār bli macupdate i framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-08 21:06

Jag har använt Versiontracker.com sen 1996. Kommer att sakna den sidan faktiskt. CNET downloads är inte samma sak.

//Rob

Detta är ett tillfälle att lyfta fram den här tråden från 2003:
MacUpdate går samma väg som VersionTracker

Värt att notera att detta var före RSS:ens intåg, då tyckte jag att mejl från VT var det bästa som fanns för att bevaka program. Sedan flera år tillbaka tycker jag att det görs bäst via RSS istället.

Ja, det är verkligen slutet på en era. En gång i tiden en av de mest betydelsefulla macsajterna som fanns, speciellt på slutet av 90-talet och början på 00-talet. Dock övergav jag Versiontracker redan för flera år sedan när de började gå utför och när MacUpdate kom som en räddande ängel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-08 23:58

Men hur ser macupdate ut egentligen? To much info direkt in my face. All text för tätt, en miljard knappar längst upp. Ser ju värre ut än VT och det är inte illa jobbat.

Ursprungligen av acke:

Men hur ser macupdate ut egentligen? To much info direkt in my face. All text för tätt, en miljard knappar längst upp. Ser ju värre ut än VT och det är inte illa jobbat.

Jag kollar aldrig på deras huvudsida, jag bara följer alla (ja, jag skummar faktiskt igen *alla*) uppdateringar via RSS och när det något intressant så öppnar jag upp programmets enskilda sida (exempel) och dom sidorna tycker jag inte är så farliga alls.

RSS:en är dessutom "full feed" så man får massor av bra info där, som t.ex. vad som är nytt - vilket ofta är lättare att hitta den vägen än att försöka leta reda på release notes - och även direktnedladdningslänk.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-09 23:08

Det är lite trist faktiskt, jag använder google till alla mina sökningar, inkl. hitta program. Men att hitta scyssta mac program har google aldrig varit speciellt bra på medan detta varit en enkel match för versiontracker.

Jag har använt versiontracker.com sedan jag började använda Internet och har funnit sidan suverän när man letar efter en mjukvara man inte redan vet finns. Man har ett behov, söker, finner. Har varit suverän.

LCR

Har inte använt Versiontracker på flera år, men nog känns det lite sorgligt att sidan försvinner. -98 till -04 besöktes den dagligen.

//Stefan

Det vore logiskt att Apple introducerar en AppStore även för Mac OS X och skötte alla uppdateringar den vägen. Versiontracker är historia...

Ursprungligen av Björnström:

Det vore logiskt att Apple introducerar en AppStore även för Mac OS X och skötte alla uppdateringar den vägen. Versiontracker är historia...

Precis, så som linux har med repositories.

Lite 1900-tal att sitta och ladda ner filer manuellt från webben.

Ursprungligen av keptang:

Lite 1900-tal att sitta och ladda ner filer manuellt från webben.

Jo, men man kunde ju också använda sidan till att hitta ny mjukvara och vara säker på att de flesta olika alternativen finns med istället för att söka på Google och få en massa annat skit med i resultaten samt att vissa små mjukvaror ligger 10 sidor ner i sökningen.

På versiontracker.com fick man inget annat en just sådan mjukvara i listan av resultat, inga bloggar och annat skit.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jo, men man kunde ju också använda sidan till att hitta ny mjukvara och vara säker på att de flesta olika alternativen finns med istället för att söka på Google och få en massa annat skit med i resultaten samt att vissa små mjukvaror ligger 10 sidor ner i sökningen.

På versiontracker.com fick man inget annat en just sådan mjukvara i listan av resultat, inga bloggar och annat skit.

LCR

Visst, men att ladda ner filen för installation av programmet skulle vara smidigare att göra från ett repository direkt i Mac OS eller Windows om det är det man använder. Precis som det görs i linux idag och har gjorts i många år.

Att hitta ny mjukvara finns massor av ställen att göra på, och det gör nog alla idag redan via nyhetssidor och andra, t.ex versiontracker.

Men just själva nedladdandet av enstaka filer är vad som bör förändras.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 09:40

Det största otyget med linux är just repos och alla förbannade dependecies som installeras över hela hårddisken. Nej tack det räcker med adobe som spyr ut filer över hela disken vid installationen.

Men en app store som görs riktigt skulle faktiskt vara bra. Men tveksamt om utvecklarna skulle gå med på att ge apple 30% av priset.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-10 09:43

Bodega är en sorts applikationsbutik för mindre program. Den håller också koll på uppdateringar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 09:54

Förresten vad jag tyckte var bra med versiontracker och macupdate är kommentaren. Där står vilka fel finns, hur man löser fel eller t o m ger tips om program som gör samma sak men är gratis.

//Rob

Vad gäller App Store för Mac OS X så tror jag inte det kommer att ske än på ett bra tag. App Store är starkt knutet till iOS och Apple kontroll över systemet som är på en helt annan nivå än i Mac OS X.

2002 skrev jag en rätt lång grej om hur jag skulle vilja att Apple skapade ett installationssystem likt apt-get från Linux:

Min tanke är denna: Apple borde skapa ett centraliserat installationssystem. Där skulle du kunna leta reda på det program du vill ha och låta det installeras genom ett installationsprogram. Sedan kan detta installationssystem automatiskt hämta nya uppdateringar allteftersom de blir tillgängliga.

Låter det lite likt nuvarande Programuppdatering (Software Update)? Jepp, det är det som är tanken. Men den stora skillnaden är att Apple hostar en databas med samtliga macprogram som finns. Dit alla utvecklare kan anmäla sina program och uppdateringar. Och detta ska vara skilt från Programuppdatering för att skilja på Apples egna godkända uppdateringar för själva Mac OS X och resten av alla världens macprogram.

Läs hela här: Önskning nr 1: Installationssystem

Snabbspola framåt i tiden åtta år och vi har fortfarande inte något sådant system och jag tror inte det kommer från Apple heller.

En sak som gjort det mindre intressant (och som även gjort Versiontracker mindre intressant för att knyta an till tråden) är att nästan alla program numera innehåller funktioner för att kolla och säga till (och ofta installera) när det finns uppdateringar. Detta gör att tiden är förbi då man manuellt fick gå in på VT för att kolla om det kommit uppdateringar.

Ursprungligen av Robo-X:

Förresten vad jag tyckte var bra med versiontracker och macupdate är kommentaren. Där står vilka fel finns, hur man löser fel eller t o m ger tips om program som gör samma sak men är gratis.

Exakt, det är enda skälet till att jag överhuvudtaget besöker programmens sidor på webben (jämfört med att bara läsa om uppdateringarna via RSS). Speciellt om ett program är nytt och man är osäker på om det är bra eller inte.

1
Bevaka tråden