Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kör med falsk marknadsföring!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-06 21:42

I Apple Store UK så har den en bild på iPhone 4 där det står "från 419"... Men sedan visar det sig att det enbart är en iPhone 3Gs som man får för UK£ 419. Riktigt dåligt av Apple att luras på det sättet...

Har ju t.ex. lurat en av våra moderatorer till och med...

Länk or it didn't happen.

Fast det står ju klart och tydligt "iPhone", inte "iPhone 4", och så fort man klickar på bilden får man upp alla alternativ.

Jag tycker verkligen att det är att hårdra det att kalla det "falsk marknadsföring", "dåligt" och "luras",

http://store.apple.com/uk

Ursprungligen av Capeman:

Fast det står ju klart och tydligt "iPhone", inte "iPhone 4", och så fort man klickar på bilden får man upp alla alternativ.

Jag tycker verkligen att det är att hårdra det att kalla det "falsk marknadsföring", "dåligt" och "luras",

Welcome to the Apple Store - Apple Store (U.K.)

Precis, och klickar man på iPhone/Buy osv på deras engelska sida så kommer man till iPhone 4 & iPhone 3GS - Apple Store (U.K.)

Inget att diskutera..

Skulle kunna varit en länk på en kobratelefon och man hade förstått vad det var under ändå..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-06 22:46

Instämmer med ovan, värt en egen tråd?

Ja, det är jag som är moderatorn som Ridax påstår blev lurad.

"Lurad" är ju en grov överdrift. Jag skulle göra ett räkneexempel på iPhone-priser i en annan tråd, och det gick bara lite för fort helt enkelt, så jag tog det priset som stod på Apple Store UKs första sida.

Så det handlar inte alls om "falsk marknadsföring". Det är ju så man brukar skriva i annonser: "Pris från...".

Håller med keptang och zappee ovan - detta är inget att diskutera. Fullständigt meningslös tråd, om ni frågar mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-07 08:17
Ursprungligen av zappee:

Instämmer med ovan, värt en egen tråd?

Nej, det tyckte inte jag heller... Men Jesper raderade mitt skämtsamma inlägg i en annan tråd där jag kommenterade hans misstag... hade själv tyckt att det varit mycket bättre att det fått ligga kvar där, men det är typiskt för det här forumet att allt måste ha sin egna tråd. Så då får det bli så...

När nu Jesper på fullt allvar gick ut med ett räkneexempel och påstod att iPhone *4* såldes för £419 så är det ju självklart att han blev lurad av det intryck som sidan gjorde. Han var själv så någa (om man skall tro honom) att han tittade så detaljerat på bilden att han såg att det var en iPhone 4 och inte en 3Gs, men gick sedan inte vidare för att se vad som dolde sig bakom reklamen...

Stänger den här tramstråden.

Ridax, om du har något problem med modereringen, ta det i PM med någon av moderatorerna.

/Mod

Jag fick ett PM från Ridax, och jag har en känsla av att han skulle ha velat skriva det här i tråden, om tråden inte varit stängd redan. Så jag ska bemöta och svara på det här i tråden:

Ursprungligen av ridax:

Du skriver att det är så man brukar göra att skriva "från"...

Hur hade du själv tyckt att det varit om Saab lanserar sin nya helt omdesignade Saab 9-5 som alla Saab-fanatiker trängtar efter. De har bilder på denna 9-5 i dagstidningen och skriver "från 200,000:-" i annonsen (eller hemsidan). Sedan när man ringer bilhandlaren så visar det sig att det är den gamla sunkiga Saab 9-5 som ingen vill ha, som kostar 200,000:- medan nya 9-5 kostar 400,000:-. Då hade du fortfarande tyckt att det var helt OK marknadsföring?

Ja, det hade jag.

Det förekommer hela tiden att man skriver "från...", och så är det en gammal modell, eller den enklaste instegsmodellen. Men detta är ju så vanligt så det är inget som jag reagerar på.

Att Apple (och alla andra) använder sådana formuleringar i sin annonsering påverkar inte min syn på deras marknadsföring det minsta.

Och det har ingenting med det aktuella fallet här att göra.

I det aktuella fallet så skulle jag göra ett snabbt räkneexempel på CDONs (och andras) hutlösa iPhone-priser, och råkade ta fel pris. Ett rent slarvfel och läsfel från min sida.

Om man verkligen ska köpa något så tittar man förmodligen mera noga på priserna.

1
Bevaka tråden