Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den officiella tråden om Plex 0.9

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-31 16:16
Ursprungligen av Engalunda:

Ja, gjorde det nyss, men samma sak.. skylten kommer upp en kort kort stund, hinner knappt läsa vad det står.. sen försvinner den!..

Ladda ner Plex igen? Kan vara fel under nedladdningen....
Har filen rätt storlek?

prövade just o ladda hem den igen..

119,4 mb tog den..

den här skylten visar sig 1 halv sekund ca..

  • Medlem
  • 2010-09-05 22:47
Ursprungligen av Engalunda:

prövade just o ladda hem den igen..

119,4 mb tog den..

den här skylten visar sig 1 halv sekund ca..

Fick denna fråga något svar? Jag har precis samma problem på min MB, däremot funkar det klockrent på min iMac som är konfigurerad på exakt samma sätt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-06 00:02
Ursprungligen av Dalle:

Fick denna fråga något svar? Jag har precis samma problem på min MB, däremot funkar det klockrent på min iMac som är konfigurerad på exakt samma sätt.

Gör alla uppdateringar som finns tillgängliga i programvaruuppdateringar

  • Medlem
  • 2010-09-06 09:46
Ursprungligen av kainen:

Gör alla uppdateringar som finns tillgängliga i programvaruuppdateringar

Alla uppdateringar gjorda, samt att jag följde tipsen som föregående kille fick. Men inget hjälper.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-31 16:40

Det är så det ska se ut men det tar några minuter att konfigurera allt. Har du formaterat disken med shiftläge känslig aktiverat?

Prova att reparera skivbehörigheterna.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är så det ska se ut men det tar några minuter att konfigurera allt. Har du formaterat disken med shiftläge känslig aktiverat?

Prova att reparera skivbehörigheterna.

//Rob

Oj då!:-) Där var det många svåra termer! Utöver mina kunskaper..

Men det kanske finns en vänlig själ som kan hjälpa via skärmdelning, ichat?

engalunda@mac.com

Hojta till isåfall!

Ursprungligen av Robo-X:

Det är så det ska se ut men det tar några minuter att konfigurera allt. Har du formaterat disken med shiftläge känslig aktiverat?

//Rob

Hur gör man detta?:tveksam:

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-01 00:13
Ursprungligen av Engalunda:

Hur gör man detta?:tveksam:

I disk verktyget när du formaterar om disken har du olika möjligheter att välja på. Tyvärr så fungerar just shiftläge känsligt. Det brukar skapa problem med många program från t ex Adobe. Det är mest linux nördar som formaterar med den optionen så har du inte gjort det ska det inte vara det som är problemet.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

I disk verktyget när du formaterar om disken har du olika möjligheter att välja på. Tyvärr så fungerar just shiftläge känsligt. Det brukar skapa problem med många program från t ex Adobe. Det är mest linux nördar som formaterar med den optionen så har du inte gjort det ska det inte vara det som är problemet.

//Rob

fick allting till att funka tillslut...
datorn hade 2 uppdateringar som skulle göras, fixade dessa, startade om dator och vips!

Kan varit en tillfällighet att det fungerade också!

Jag har då problem med att få mediascanningen att fungera. Och Plexforum laddar... långsamt om jag säger som så...

Testade att ladda ner Plex och det verkar funka rätt trevligt tillsammans med Plexappen till iPaden. Extra kul att jag kan styra iTunes via den appen på ett hyfsat sätt. Undrar dock hur man justerar volymen i programmet. Är jag blind bara?

Riktigt trevliga nyheter, många "under huven", men även nya Media Managern verkar riktigt lovande. Än så länge är den ju väldigt "enkel", men den kommer bättras på rejält framöver. Har iaf lyckats få till det precis så som jag vill ha det nu. Härligt att kunna använda Film-Plus-läge på TVn, äntligen!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-31 20:51

Jag har lagt till ett par serier men en vill den inte ta alls, undrar om jag har rippat den i något format som den inte kan läsa... klur.
Hur ser jag vilka format plex stödjer?
Hur ser jag vilket format som finns i en avi container?

Framförallt: Kan man ladda ner Aeon-skin? Kan man ladda ner något skin? Det som är orginal är rätt "sådär", milt uttryckt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-31 21:26
Ursprungligen av bodybag:

Framförallt: Kan man ladda ner Aeon-skin? Kan man ladda ner något skin? Det som är orginal är rätt "sådär", milt uttryckt.

Nej det går inte... än.
Men det är på g... kika de tidigare posterna i bloggen på plexapp.com

kainen> Utan att veta så tror jag inte att det är formatet som är där skon klämmer. Har aldrig varit med om att Plex inte kunnat spela upp något, och då har jag testat en jäkla massa... Se till att du har din mapphierarki såhär: En för filmer: Filmer>blablabla och en för serier: Serier>Familyguy, Serier>seinfeld etc etc.

bodybag> Ja, du kan köra Aeon-skin till Plex9. Det har dessutom kommit ett program, Preen, (som också är i tidigt stadie men som verkar fungera utmärkt), där du enkelt kan ha koll på olika skins, klicka installera på det du vill ha och vips så är allt fixat, inget fix med att flytta filer eller gå in i terminalen själv. Kolla på Preen Skin Manager - Plex Forums

bodybag> Ta denna länken istället, plexforumet är sirap nu ändå: Preen

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-31 21:40

Jag har lagt upp den serien likadant som dom andra så det är inget problem med hur dom ligger.
Filerna är döpta efter samma stuk också...
Så det måste vara formatet (är förvånad jag med, jag har matat den med sjukt massa och allt har fungerat hittils.)

IOs appen... tja, inte var den så strålande över 3G nätet. AirVideo springer cirklar kring den. Plex strömmer med väl låg kvalitet och det blir pixelerat. Det kanske har med Iphone 4 att göra men det ser inte bra ut...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-01 07:53
Ursprungligen av BlackSmp:

IOs appen... tja, inte var den så strålande över 3G nätet. AirVideo springer cirklar kring den. Plex strömmer med väl låg kvalitet och det blir pixelerat. Det kanske har med Iphone 4 att göra men det ser inte bra ut...

ändra med vilken bitrate iOS programmet tar emot data

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-01 09:54
Ursprungligen av BlackSmp:

IOs appen... tja, inte var den så strålande över 3G nätet. AirVideo springer cirklar kring den. Plex strömmer med väl låg kvalitet och det blir pixelerat. Det kanske har med Iphone 4 att göra men det ser inte bra ut...

Ursprungligen av kainen:

ändra med vilken bitrate iOS programmet tar emot data

Ändra bitraten kan du ju inte göra när det gäller just att streama över 3G

AirVideo är ju som sagt överlägset Plex-appen, än så länge, och svaret från Plex själva är följande :

Citat:

We tried it and got rejected on our first attempt. We told the reviewer that air video does it and her response was "I'm not familiar with that app."

Ursprungligen av zinned:

Ändra bitraten kan du ju inte göra när det gäller just att streama över 3G

AirVideo är ju som sagt överlägset Plex-appen, än så länge, och svaret från Plex själva är följande :

Jag tänkte just svara Kainen men du fixade ju det:)

Intressant svar från Plexgänget - det betyder kanske att man ska vara försiktig med att uppdatera AirVideo. Fast å andra sidan så upplever jag till och med att SvTPlay levererar strömmande video i bättre kvalite än Plex så jag tror att de kommer fixa det till sist.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-01 12:14
Ursprungligen av zinned:

Ändra bitraten kan du ju inte göra när det gäller just att streama över 3G

AirVideo är ju som sagt överlägset Plex-appen, än så länge, och svaret från Plex själva är följande :

Det har du ju helt rätt i, jag läste det som wifi... varför vet jag inte

Ursprungligen av Robo-X:

Du kan ändra endast postern om du vill. Gå till Plex Media Servern. Där väljer du Media Manager... dubbel klicka på din film och välj Customize längst ner... Där kan du välja mellan poster, bakgrunds bild och banner.

Du kan också ändra direkt i plex men det är lite krångligare tycker jag.

//Rob

sweet, hittade det inte igår... får kika när jag kommer hem!

Jag ser att en del har fått det att fungera med plex via 3G. Själv har jag problem, tror att jag inte gjort inställningarna rätt. Har nån lust att göra en enkel beskrivning på hur man gör. Jag har BBB som leverantör och sitter med en TC som router.
Vet inte riktigt på vilket sätt jag ska öppna port 32400
Jag har skrivit in mitt Ip-nummer 213.113.xx.127, eller ska man skriva in något annat, i så fall var hittar man det?

tack på förhand

Ursprungligen av the-falken:

Jag ser att en del har fått det att fungera med plex via 3G. Själv har jag problem, tror att jag inte gjort inställningarna rätt. Har nån lust att göra en enkel beskrivning på hur man gör. Jag har BBB som leverantör och sitter med en TC som router.
Vet inte riktigt på vilket sätt jag ska öppna port 32400
Jag har skrivit in mitt Ip-nummer 213.113.xx.127, eller ska man skriva in något annat, i så fall var hittar man det?

tack på förhand

Använd AirPort Verktyget och hitta till portinställningar. Nu sitter jag på jobbet, annars så skulle jag gett dig en skärmdump över hur jag gjorde. Jag ska försöka komma ihåg det ikväll:)

Ett fel som jag gjorde var att jag glömde att jag hade angett ett lösenord i PlexServern och glömde bort att ange det i appen. Det anger du när du sätter upp kopplingen, jag trodde att jag skulle få en inloggningsfråga men det fick jag inte. Du måste sätta upp lösenordet innan du kopplar upp dig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Använd AirPort Verktyget och hitta till portinställningar. Nu sitter jag på jobbet, annars så skulle jag gett dig en skärmdump över hur jag gjorde. Jag ska försöka komma ihåg det ikväll:)

Ett fel som jag gjorde var att jag glömde att jag hade angett ett lösenord i PlexServern och glömde bort att ange det i appen. Det anger du när du sätter upp kopplingen, jag trodde att jag skulle få en inloggningsfråga men det fick jag inte. Du måste sätta upp lösenordet innan du kopplar upp dig.

Jag har angett det lösenordet i Iphonen också. Väntar på din skärmdump, för att se hur du gjort.:)

Ursprungligen av the-falken:

Jag har angett det lösenordet i Iphonen också. Väntar på din skärmdump, för att se hur du gjort.:)

Ok, så här gjorde jag. Jag hoppas att det hjälper.
192.168.0.2 är adressen till den lokala datorn där Plex servern snurrar

(Ojdå, jag har ett antal portkopplingar som jag borde städa bort...

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, så här gjorde jag. Jag hoppas att det hjälper.
192.168.0.2 är adressen till den lokala datorn där Plex servern snurrar

(Ojdå, jag har ett antal portkopplingar som jag borde städa bort...

Klockrent med bilder
Men jag kan inte ändra adress, den är halvlåst 10.0.1.201. kan bara ändra 201.
Är säkert jättelätt, men har inte en aning.:confused:

Ursprungligen av the-falken:

Klockrent med bilder
Men jag kan inte ändra adress, den är halvlåst 10.0.1.201. kan bara ändra 201.
Är säkert jättelätt, men har inte en aning.:confused:

Du behöver inte ändra din adress till 192.x.x.x
Lägg in en DHCP reservation för ditt nuvarande IP nummer och använd denna till PortForward.

Bevaka tråden