Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriterande

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-05-30 12:59

Har uppmärksammat ett MYCKET irriterande fenomen. När OSX går i vila, så stänger den även ner alla nätverksuppkopplingar.:mad:
Enda stääter jag har hittat som löser detta är att inte spinna ner hårddiskarna, men då låter datorn somett tröskverk istället.:mad:

  • Oregistrerad
  • 2003-05-30 14:36

Öh... är det här något nytt? Så har det alltid fungerat till och med i windows. När du har datorn i vila (Sleep) så slänger den allt den har i RAM minnet på disken och stänger av allt. När du sen startar upp datorn igen så läser den in allt igen och du har datorn i samma skick som när du la den i vila.

Om du vill bara stänga av skärmen så måste du öppna System preferences: Energie Saver och klicka på Show Details. Sätt "Put computer to sleep" till "Never" och "Use seperate time to put Monitor to sleep" till 5-60 min beroende hur snabbt monitorn ska gå in i vilo läget.

//Rob

Ja, det har jag också märkt! Jävligt irriterande faktiskt! ICQ säger inte till om det heller så man måste komma ihåg själv att koppla upp eländet! Hur gör man för att inte spinna ner hårddisken?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-30 14:38

Man kan väl ange att den ska vakna igen vid nätverksanrop? Men du kanske vill att den ska behålla oavsett?

Visst är det så att i vila så stänger allt av sig som kan, samt att minnet hålls kvar med ström. Datorn är alltså i stort sett helt av. Bortsett från att den står och drar lite ström. Processorn arbetar nog inte, och utan den blir det svårt att hålla en nätverksuppkoppling.

Windows har en funktion som kallas för 'hibernate', den skriver ner minnet till hårddisken så att man helt kan stänga av den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 18:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Narogh
Har uppmärksammat ett MYCKET irriterande fenomen. När OSX går i vila, så stänger den även ner alla nätverksuppkopplingar.:mad:
Enda stääter jag har hittat som löser detta är att inte spinna ner hårddiskarna, men då låter datorn somett tröskverk istället.:mad:

Är det så att diskarna inte spinner ner, om man inte låter datorn gå i vila?

Vad händer om du kryssar i "Sätt hårddisken i vila när det är möjligt"?

Vänligen, Ylan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Narogh
Har uppmärksammat ett MYCKET irriterande fenomen. När OSX går i vila, så stänger den även ner alla nätverksuppkopplingar.:mad:
Enda stääter jag har hittat som löser detta är att inte spinna ner hårddiskarna, men då låter datorn somett tröskverk istället.:mad:

Huruvida hårddisken spinner ner eller inte har absolut inget med nätverksanslutningarna att göra. Du kan lugnt kryssa i rutan om att låta hårddisken gå i vila när det är möjligt, och det ökar dessutom dess livslängd lite (minskar slitaget på lagren). Du kanske blandat ihop hårddiskvila och det vanliga viloläget?

OS X är dessutom inte helt konsekvent när det gäller återanslutningar. AFP-enheter brukar återanslutas efter vila, ssh-anslutningar går ibland att få liv i efter väldigt korta vilostunder, medan allt kör ihop sig fullständigt om man anslutit något via nfs...

Du kan väl nyttja lite funktioner som du får om du tankar ner Cocktail...

  • Medlem
  • London
  • 2003-05-30 18:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Du kan lugnt kryssa i rutan om att låta hårddisken gå i vila när det är möjligt, och det ökar dessutom dess livslängd lite (minskar slitaget på lagren).

Vad jag har förstått så innebär det mer slitage att låta hårddisken spinna upp och ner än att låta den vara konstant "uppspunnen". Gäller väl de flesta mekaniska prylar?

En bil mår tex mycket bättre av att konstant vara igång, se på hur långt en taxi kan gå innan den skrotas. Min svåger körde en lång-Volvo som hade gått 130 000 mil när den skrotades, försök med det med din privata bil.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-31 01:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Vad jag har förstått så innebär det mer slitage att låta hårddisken spinna upp och ner än att låta den vara konstant "uppspunnen". Gäller väl de flesta mekaniska prylar?

En bil mår tex mycket bättre av att konstant vara igång, se på hur långt en taxi kan gå innan den skrotas. Min svåger körde en lång-Volvo som hade gått 130 000 mil när den skrotades, försök med det med din privata bil.

Det går inte att jämföra med en BIL !
Lager inne i elmotorn (hårddisken) är känslig. Du kan fylla på mer olja i bilmotorn, men det går inte med hårddisken ! Därför är det vanligt att hårddisken blir skrotad. Därför bör det inte glömma backupen.

OBS! Ha alltid igång "Sätt hårddisken på vila om möjligt" eller liknande.

Ha alltid igång det, ni tjänar bara på det. Jag *spekulerar* att två hårddiskar i min iBook har gått sönder på grund av att jag haft det avslaget.

Annars, sätt bara så att skärmen stängs av efter en timmas inaktivitet. Då är datorn igång, men hårddisken låter inte och skärmen är inte igång -- semi-sova.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Vad jag har förstått så innebär det mer slitage att låta hårddisken spinna upp och ner än att låta den vara konstant "uppspunnen". Gäller väl de flesta mekaniska prylar?

Det slitaget är marginellt. Resonemanget fungerar så länge hårddisken frekvent växlar mellan viloläge och full hastighet, och det är inte fallet med en konsumentdator. Om hårddiskanvändandet varierar på det sättet ser dessutom strömspararen till att hålla hårddisken i spinn, och hårddisken sätts bara i vila när den inte använts på ett i sammanhanget relativt långt tag.

Citat:

En bil mår tex mycket bättre av att konstant vara igång, se på hur långt en taxi kan gå innan den skrotas. Min svåger körde en lång-Volvo som hade gått 130 000 mil när den skrotades, försök med det med din privata bil.

I det här fallet rör det sig om hårddiskar, i vilka läshuvudet är extremt känsligt för de vibrationer som uppstår när lagren slitits ner. IDE-hårddiskar för konsumentbruk är (för att återkoppla till din svågers Volvo) att likna vid en Suzuki Alto eller valfri annan skitbil i det här sammanhanget - lagren är av rätt dålig kvalitet, kvalitetstesterna som gjorts är i princip obefintliga och garantin täcker som regel bara åttatimmarsdrift. Sedan kan du, till skillnad från din svågers Volvo, inte lämna in din hårddisk på service och byta utnötta delar. När en hårddisk är slut är den slut, och därmed basta.

1
Bevaka tråden