Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jättevarm nätadapter MBP 17" i7

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-06-24 02:47

Kopplade precis bort min nätadapter till min nya MBP 17" i/ och den är så varm så man kan steka ägg på den. Jag kunde inte hålla i den. Känns den inte liten? Till min förra MBP 15" (3 år gammal) så var nätadaptern nästan dubbelt så stor och blev inte lika varm. Den här är lika liten som den jag hade till en 13" MacBook... Kanske bara jag som tror att storleken har betydelse men den känns underdimensionerad. Någon mer med liknande erfarenhet?

/Anders

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-24 03:19

Min blir också rätt så varm. Just nu är den rätt så ljummen bara. Men har märkt i vissa lägen att den kan bli rätt varm.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-24 13:34

Känns lite små läskigt. Min adapter har varit kopplad till datorn sen i Måndags och datorn har mer eller mindre konstant varit belastad till max. Den känns "ljummen". Inga problem med värmen med andra ord.

Kanske ska slå en pling till butiken du köpte den o fråga om du kan få låna en annan adapter för att se om den "beter" sig likadant?

Min blir snorvarm när jag kör med sladden. Bytar jag till pluggen istället blir den bara ljummen. (MB 2,1)

  • Medlem
  • 2010-08-20 10:03

Tack för svaren. Ska kolla med butiken vad de har för erfarenheter. Visst är den smidig men känns ju underdimensionerad...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-22 15:35

Jag har en lite äldre 15.4" MBP och dess nätadapter blir inte så fasligt varm i normal drift men
vid batteriladdning (på den tiden det gick...) plus många USB-grejer anslutna + processorkrävande användning då blev den betydligt varmare men det gick i alla fall att ta i den utan obehag.

Det är allmänt bekant sedan urminnes tider att hög temp på elektronik minskar livslängden högst betydligt. Väljer man lämpliga komponenter kan man klara det bra. Det som främst går sönder är kondensatorer. Ett känt exempel på stekhet apparat med kort livslängd är Apples Time Capsule. Och jag har lagat en drös med gamla AirPort (diskusen) där Apple använde kondensatorer med usel kvalitet. Den blev dock inte speciellt varm. Här var det nog mer en fråga om att sådana där läskiga EKONOMER fått styra över tillverkningen, man valde det billigaste alternativet. Lätt att laga för den händige ifall någon vill återuppliva sin gamla diskus.

Det låter mysko att adaptern blir så mycket varmare vid "sladddrift" än när den lilla pluggen används. Skulle tänka mig att kylningen borde bli bättre när adapern ligger fritt snarare än att trängas med andra saker direkt i ett vägguttag/grendosa.

Personligen (med ingenjörsbakgrund) skulle jag hellre se en lite större nätadapter som inte blir stekhet. Tyvärr får design och pris styra lite för mycket ibland.

1
Bevaka tråden