Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En vecka med iPad... Mina åsikter!

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Capeman:

Samma reaktion för mig när jag testade den på MediaMarkt Växjö för några månader sen. De har dock ingen längre, den var borta efter tre dagar...

Hmm, konstigt att den försvann, kanske någon som inte kunde hålla fingarna i styr? Stackars Ipad isåfall :/

Ursprungligen av Specias:

Hmm, konstigt att den försvann, kanske någon som inte kunde hålla fingarna i styr? Stackars Ipad isåfall :/

Antingen det, eller tog butikschefen hem den.

Ursprungligen av Capeman:

Antingen det, eller tog butikschefen hem den.

Eller Apple. Jag tror inte återförsäljare få ha icke-släppta produkter i butikerna. Vi såg t.ex. aldrig några iPhone hos Apple Premium Resellers fastän många anställda hade dom.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Eller Apple. Jag tror inte återförsäljare få ha icke-släppta produkter i butikerna. Vi såg t.ex. aldrig några iPhone hos Apple Premium Resellers fastän många anställda hade dom.

/c

Ja så kan det ju givetvis mycket väl vara.

Jag sticker in en liten fråga i denna tråd då jag tror att den hör hemma här mer än att skapa en separat tråd:

Har någon läst en pdf roman på en iPad än? Hur var det jämfört med en riktig bok?

Jag frågar mest av nyfikenhet för jag tvivlar på att jag någonsin skulle välja en digitalkopia över en papperskopia, men är likförbannat nyfiken.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Har någon läst en pdf roman på en iPad än? Hur var det jämfört med en riktig bok?

Jag har. Eller, inte läst hela än, och i ePub-format, men det har hittills varit en angenäm upplevelse - iPadens besynnerliga förmåga att förvandlas till det program som för tillfället körs gäller även iBooks. Har även plöjt mig igenom en hoper vetenskapliga artiklar och ett par mer glättiga publikationer i pdf, vilket gått bara fint frånsett att jag hela tiden blir avbruten av kollegor som är utom sig av nyfikenhet. Det sistnämnda sänker läshastigheten ytterst påtagligt, men jag hoppas det går över med tiden.

Hittar inte igen den nu, men det gjordes en undersökning där iPad jämfördes med papper (samt Kindle). För iPad bedömdes läshastigheten vara 6% lägre, men läsarna gillade iPaden lika mycket som papper ändå. Stämmer rätt bra med mina upplevelser hittills; sämre rent läsmässigt, främst p.g.a. den reflektiva ytan, men smartare.

Åh, här är den: iPad and Kindle Reading Speeds (Jakob Nielsen's Alertbox)

Jag är på väg att prova med en bok från bokus.com, återkommer när jag har provat (men måste bara hitta en bok som jag vill läsa först).

Serier fungerar dock bra

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-08 09:23

Här kommer mina intryck av bokläsning på iPad.
Har brakat genom 2 böcker av typen EPUB.
En vanlig roman och en studiebok om bluesgitarr.
Att bläddra runt i studieboken var klockrent, enkelt att hoppa runt m.h.a kapitel och sökfunktion.

Bra saker:
Den börjar automatiskt på rätt sida i den senaste boken som du öppnat, så det går fort att komma igång när man får någon minut över.
Bekvämt att t.ex ligga i sängen och hantera boken/bläddra med en hand (om man har stöd mot något)
Eftersom jag nu har med mig iPaden i stort sett överallt så har jag ju också med mig mina böcker överallt.
Enkelt att justera brightness/textstorlek eller lägga till bokmärken.
Lättsamt att kunna handla/låna böcker precis när man själv vill, oberoende av tid på dygnet.

Trodde jag skulle sakna själva papperskänslan mer än vad jag gjorde.
Den senaste romanen jag köpte för ett par veckor sedan i pappersformat, var så dåligt bunden att sidorna lossnade. Bytte den mot en ny som hade samma fenomen. (Nej, det var inte en pocket) så just den biten saknar jag inte heller.
Trodde också att själva vikten på iPaden skulle göra det obekvämt, men upptäckte rätt snart att jag i de flesta fallen iaf hade stöd mot något när jag läste.

Men visst, något speciellt är det med "riktiga" böcker som man inte kan fånga digitalt men idag är det absolut inget jag saknar.

Nu har jag till 99% suttit inomhus när jag läst, jag skulle kunna tänka mig att det inte är optimalt att sitta ute i solsken och läsa pga reflexer i skärmen.

Summa summarum:
Me like, kommer att fortsätta att läsa via iPad och utöka mitt digital bibliotek.
Kommer nog att parallelläsa pocket/ipad under sommaren, då jag inte är så sugen att dra med mig iPaden till stranden. (Hon vill inte ha sand mellan tårna)

Ursprungligen av snav:

Den senaste romanen jag köpte för ett par veckor sedan i pappersformat, var så dåligt bunden att sidorna lossnade. Bytte den mot en ny som hade samma fenomen. (Nej, det var inte en pocket) så just den biten saknar jag inte heller.

Har hört att kvalitén på tryckta böcker sjunkit från många förlag, något som bara kommer att bli sämre i och med utvecklingen, vilket jag tycker är tragiskt.

Bara för att detta kommit, och antagligen funkerar bra, betyder inte det att boken är död, obrukbar eller ogillad.

Jag är bara nyfiken då jag har tillgång till massor av material men ännu ej köpt en iPad.

LCR

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-08 10:00

Ett tillägg till mina tidigare åsikter.

Jag är inget fan av att läsa längre texter på skärm generellt, läser jag pdf:er och liknande utbildningmtrl på jobbet via datorskärm så tar det inte lång tid innan det börjar krypa i kroppen och koncentrationen blir inte den bästa, några av Er känner kanske igen detta.
Skriver hellre ut det och läser på papper även om det inte är optimalt för regnskogen.
Den känslan fick jag inte när jag läste via ipaden. Vet inte om det var pga storleken av ipaden att man inte var bunden att sitta på ett visst sätt och stirra in i skärmen på bordet.

Något var det iaf som gjorde detta till en bättre upplevelse än att läsa på vanlig skärm, kanske själva innehållet i boken eller det som Steve beskriver... "magic"

Ursprungligen av snav:

Jag är inget fan av att läsa längre texter på skärm generellt, läser jag pdf:er och liknande utbildningmtrl på jobbet via datorskärm så tar det inte lång tid innan det börjar krypa i kroppen och koncentrationen blir inte den bästa, några av Er känner kanske igen detta.
Skriver hellre ut det och läser på papper även om det inte är optimalt för regnskogen.

Precis detta som är min situation, tappar snabbt intresset, men det låter onekligen intressant det du säger.

Fast jag vill tillägga att det knappt finns något svensktillverkat papper som görs på trä från regnskogarna i Sydamerika, fattar inte var folk får det ifrån. I Hallstavik (Holmen) kommer ideligen lastbilar med snabbvuxet SVENSKT virke, en process som bara gynnar syreproduktionen/CO2 konsumptionen.

LCR

Tack för feedback. Får kanske en iPad från England om några veckor.

Hur är det med vanliga PDF böcker? Lika bra?

LCR

Jag håller med Samuel efter att ha läst Drömfångaren i epubformat.

PDF fungerar också iofs för kortare publikationer och kataloger där sidlayouten är viktigare men jag tror inte att det fungerar lika bra för en roman.

En liten nackdel med ibook. Du kan inte anvânda fingret som läsguide genom att föra fingret under texten som du läser. Jag brukar göra det ibland när jag snabbläser men då vänder jag sidorna hela tiden istället;)

Ursprungligen av BlackSmp:

PDF fungerar också iofs för kortare publikationer och kataloger där sidlayouten är viktigare men jag tror inte att det fungerar lika bra för en roman.

Intresserad varför en PDF roman inte skulle vara så bra.

LCR

Fasta sidor. Det känns (utan att ha provat) lättare att kunna läsa en bok där jag kan anpassa storleken pá typsnittet (in/utzoomning) och hela tiden få "hela" sidor på skärmen (omnumrering av sidorna). Om du zoomar ett pdfdokument så får du inte plats med hela sidan på skärmen. Detta gör att du måste scrolla sidan och även bläddra.

Det blir helt enkelt inte likt en bok med pdf.

Det handlar nog inte om ifall man har en mobil som ingen annan har, utan att iPhone är överlägsen övriga telefoner på marknaden, oavsett individuell anledning.

Som du säger Hench, väldigt många har iPhone, men det är väl ingen anledning till att inte tycka att den är bäst?

Postade den här i "jag är så glad idag"-tråden...

Men jag kan inte låta bli att "crossposta" den,

Offbeat Bride | iPad pronounce you man and wife!

Är det inte fantastiskt att iPad används på de mest oförutsedda sätt....

Har nu rest med min iPad i ett par veckor - det är en 64GB WiFi - skulle dock ha valt 3G modellen om man hade chansen - och kan säga att det är inte helt fel. Den åker lätt med i väskan, och väger inget alls jämförelsevis med min bärbara MBP13". Det är snabbt och enkelt att arbeta och skriva på den, och min Kindle 2 har nästan inte fått någon användning alls pga Kindle för iPaden har fungerat såpass väl inomhus.

Utomhus är Kindle's E-Ink skärm fortfarande det självklara valet för mig.

Och efter det att jag fick ordning på att kunna spela DivX och XViD filer på iPaden, så var det ännu trevligare. Lång flygen har gått undan.

Batteri tiden är verkligen bra.

Det största problemet jag har med iPaden är webläsar relaterat. För det första så lider jag enormt utav det så kallade Safari Force Refresh(*1/2/3) problemet. Talade med ett par tredje parts utvecklare av webläsare och dom sa att det förmodligen inte kommer att bli bättre även med iOS4. Tycker även att dom borde slänga in riktiga tabbar på iPaden istället för den lösningen dom kör med nu. Har köpt lite alternativa läsare som har löst tabbarna bra.

Det andra problemet jag har är att jag saknar Xmarks sync något enormt. Men det skulle visst komma någon lösning inom ett par månader var ordet.

Sedan så saknar man så klart multitasking och folders.

(*1) Is this normal for safari? - Apple iPad Forum
(*2) iPad Safari experience not good - Mac Forums
(*3) Anyway to stop iPad Safari refresh? - AppleNova Forums

Har visserligen inte gått en vecka men börjar känna att iPad inte riktigt passar mitt sätt att använda datorer. Jag skriver alldeles för mycket för att den ska funka för mej. Jag lever inte ett sånt däran modernt uppkopplad överallt liv (försöker snarare koppla bort mej så mycket som möjligt).

Rent tekniskt är den helt fantastisk, men för MEJ vet jag inte...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Har visserligen inte gått en vecka men börjar känna att iPad inte riktigt passar mitt sätt att använda datorer. Jag skriver alldeles för mycket för att den ska funka för mej. Jag lever inte ett sånt däran modernt uppkopplad överallt liv (försöker snarare koppla bort mej så mycket som möjligt).

Rent tekniskt är den helt fantastisk, men för MEJ vet jag inte...

LCR

Skaffa ett tangentbord när det lanseras i Sverige ?

Ursprungligen av Goflorp:

Skaffa ett tangentbord när det lanseras i Sverige ?

Min MacBook har bättre skärm, bättre ljud och jag har inget behov av att gå omkring med den...

Detta är ingen kritik mot iPaden utan en utvärdering av hur den passar mej personligen.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Min MacBook har bättre skärm, bättre ljud och jag har inget behov av att gå omkring med den...

Detta är ingen kritik mot iPaden utan en utvärdering av hur den passar mej personligen.

LCR

Din Macbook väger som ett as, har ett helt OS och måste vikas upp varenda gång - vilket gör att maninte KAN gå omkring med den.

iPaden gör att man får tänka om lite, appsen passar inte alla Power-users kanske, men för vanligt folk så får den gjort 95%.

Vill du hellre släpa omkring på tredubbla vikten för bättre ljud och ett tangentbords skull - be my guest.

Jag funderar på att sälja en av min kameror snart för en iPad....

Ursprungligen av Goflorp:

Vill du hellre släpa omkring på tredubbla vikten för bättre ljud och ett tangentbords skull - be my guest.

Grejen är ju att jag inte gör det. Min iMac, min MacBook, min MacBook Pro står alla på varsitt ställe, min frus MacBook och mina barns varsina MacBook Pro är också relativt stationära. Ingen av oss tar med oss en dator in till stan.

En stor del av mina internet aktiviteter är att skriva, och där är en MacBook mycket bättre.

Försöker inte få detta till en Mac vs. iPad krig utan bara reflekterar över hur förvånad jag är över att jag inte blev lika imponerad, eller rättare sagt känner något användarbehov nu när jag har den.

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-23 09:13
Ursprungligen av Goflorp:

Din Macbook väger som ett as, har ett helt OS och måste vikas upp varenda gång - vilket gör att maninte KAN gå omkring med den.

Vill du hellre släpa omkring på tredubbla vikten för bättre ljud och ett tangentbords skull - be my guest.

Det var också ett betyg på en bärbar dator som är ämnad att vara portabel

Jag känner att den inte alls väger så mycket, har en kanonskärm som man tack o lov fäller ner efter användning, som då skyddas.

Ursprungligen av LCR:

Har visserligen inte gått en vecka men börjar känna att iPad inte riktigt passar mitt sätt att använda datorer. Jag skriver alldeles för mycket för att den ska funka för mej. Jag lever inte ett sånt däran modernt uppkopplad överallt liv (försöker snarare koppla bort mej så mycket som möjligt).

Rent tekniskt är den helt fantastisk, men för MEJ vet jag inte...

LCR

Är böjd att hålla med dig en aning. Skrivbordet är svagheten (och styrkan) med iPad. Jag tror att det kommer att bli bättre när svenskt stöd kommer men ett fysiskt tangentbord är enklare och skönare att skriva med.

Jag märker att jag formulerar mig annorlunda när jag skriver på en Ipad eller Iphone. Det blir kortare och koncisare men också kanske lättare att missförstå (på grund av kortheten)

Ursprungligen av BlackSmp:

Är böjd att hålla med dig en aning. Skrivbordet är svagheten (och styrkan) med iPad. Jag tror att det kommer att bli bättre när svenskt stöd kommer men ett fysiskt tangentbord är enklare och skönare att skriva med.

Jag märker att jag formulerar mig annorlunda när jag skriver på en Ipad eller Iphone. Det blir kortare och koncisare men också kanske lättare att missförstå (på grund av kortheten)

Satt ute på altanen och tänkte jag skulle i alla fall försöka, så jag surfade in på ett speedway forum, men kan ju inte skriva så folk forstor vad jag sager nar jag inte har a, a, o, men också ett helt annat sätt att skriva långa inlägg på. Ofta när jag gör längre inlägg läser jag genom dem och kanske flyttar runt lite text som hamnade före/efter det jag ville. Inte alls speciellt lätt på en iPad jämfört med Mac OS X.

Visst r nya sättet @ skriva 1 trend mn btetyder inte @ det r bättre...

LCR

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-08-23 16:18
Ursprungligen av LCR:

Satt ute på altanen och tänkte jag skulle i alla fall försöka, så jag surfade in på ett speedway forum...

Inom speedway är det väl annars vanligast att man kör med sladd.

Ursprungligen av Macus:

Inom speedway är det väl annars vanligast att man kör med sladd.

Hahaha! :D:D

Ursprungligen av Macus:

Inom speedway är det väl annars vanligast att man kör med sladd.

Kanske därför den inte känns riktigt rätt för mej då...

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-26 20:13
Ursprungligen av Macus:

Inom speedway är det väl annars vanligast att man kör med sladd.

Lysande!

Bevaka tråden