Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Homebrew - pakethantering för Mac OS X

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har använt MacPorts sedan tiden då det hette DarwinPorts. Perfekt då man vill installera något verktyg och inte vill jaga rätt på alla beroenden.

Det enda som jag aldrig riktigt har gillat är att det installerar sina egna kopior av Perl, Python and verktyg som OS X redan har. Jag kan tänka mig att det gjorde mer nytta under 10.4 och tidigare då OS X knappast var känt för att ha de allra modernaste versionerna av dem.

Men nu har det i alla fall blivit lite bättre och det kanske inte är lika nödvändigt att göra så längre. För en tid sedan dök det upp ett nytt paketsystem kallat Homebrew som gör just det. Det är annars väldigt likt MacPorts i den mening att det automatiserar processen att ladda ner källkoden, kompilera och installera programmet och dess dokumentation inklusive eventuella beroenden.

Är det någon som har erfarenhet av det och hur det fungerar? Jag har bara provat att installera några enstaka paket och är hittills nöjd. Att installera git tog 55 sekunder jämfört med MacPorts där man oftast fick gå iväg och ta en fika medan man väntade.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-19 11:43

Det där var mycket intressant och bra läsning. Jag har aldrig riktigt fallit för DarwinPorts/MacPorts av just dessa anledningar: laddar ned mycket extra i onödan och tar onödigt lång tid på sig.

Flyttade tråden till Mac OS X. Lite svår avvägning då modernt OS X är Unix, men tycker nog ändå tråden hör hemma här.

/Mod

1
Bevaka tråden