Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airportkort med Dell basstation. Går det?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 20:27

Nu har jag fått min nya hem(sk)-pc. Som vanligt fanns det bara olika pc att välja mellan. Tragiskt...

Nåväl, jag valde en bärbar Dell med inbyggt WiFi-kort (mini-PCI, inte PCMCIA/PC-card) och en tillhörande Dell TrueMobile 1300 basstation.

Eftersom detta verkar vara ett tämligen vanligt hem-pcpaket kanske någon av er där ute vet om jag kan installera ett riktigt Airport-kort (11mbit) i min iMac och få allt att fungera tillsammans?

Anledningarna till att jag överhuvudtaget frågar eftersom det teoretiskt borde fungera är två:
1. Dell brukar hitta på underliga "hyss" med sina pryttlar.
2. I handboken för basstationen står att den kräver minst en Windowsdator i nätverket. Bara det gör en misstänksom om de följer standarden fullt ut.

  • Medlem
  • 2003-05-27 21:08

det verkar som om Truemobile 1300 är ditt mini-PCI-kort. man av vad jag kunde begripa så är det helt enligt standard...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 21:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
det verkar som om Truemobile 1300 är ditt mini-PCI-kort. man av vad jag kunde begripa så är det helt enligt standard...

Nej.
TrueMobile 1300 = Basstation
WiFi-kort = mini-PCIkort inuti laptopen.

Ja, det är vad jag själv också begriper. Som jag sa så borde det fungera. Men, Dell hittar ibland på lite skumma saker så därför undrar om det är någon som känner sakens natur.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2003-05-29 10:57

Ofta skrivs det wintendo bara för sakens skull.. "För att använda denna nätverkskabel behövs minst win95"

Troligen är det antingen ett konfigprogram som körs under win för att konfiga basstationen, alt så är det web-gui. I övrigt så bör det bara vara att tuta och köra efter du han konfigurerat så att bara dina två MAC-adresser kommer sig in och ingen annan. WEP krypteringen är inte så bra men den ska man ha på iaf..

1
Bevaka tråden