Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Alu - stänger av sig när den går på batteri.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal Macbook alu 2.0ghz som helt plötsligt börjat agera konstigt när den går på batteri.
Datorn fungerar som den ska när den går på ström och batteriet laddar upp till 100%. Tar jag ut laddaren och kör på batteriet går batteriet ned till 71% och sen stänger datorn av sig precis som om batteriet dött. Det hela tar inte mer än tio minuter så batteriet varar inte särskilt länge.
Sätter jag i sladden igen startar datorn precis som vanligt och börjar ladda från 71% upp till 100% igen.

Någon som vet vad som felar och om man kanske kan lösa det utan att behöva byta ut batteriet?

Min förra MacBook betedde sig likadant när ca 19 % av batteriet var kvar.
Fick ett nytt batteri på garantin (utökad) vilket löste problemet.

Så om datorn är 1.5 år och man inte har Apple Care på den så är man körd utan måste köpa nytt batteri?

Det är väl svårt att svara på om det definitivt skulle lösa ditt problem. Men utifrån beteendet på min förra MacBook skulle jag gissa på det.

Testa att ringa Apple, batteriet ska ju inte bete sig så.
Om jag inte minns fel så kvalificerade inte mitt batteri i den kategorin för förlängd garanti, men lyckades övertyga dem om ett nytt batteri ändå.
Ibland har man tur hos Apple!

Klaga, med AC på maskinen är dina utsikter goda att du får det bytt.

Vart med om att de säger att "Egentligen inte, men eftersom du har AC försöker vi vara lite mer tillmötesgående"

Gumman fick nytt till sin när det var kass. Mitt blev bytt för det hade svällt....

Men jag har inte Apple Care på den...AC är Apple Care?

När det gäller de svällda batterierna är det ju en självklarhet att de ska byta ut dem fast att garantin gått ut. Det kan jag tycka i alla fall!
En dators batteri ska hålla mer än 1.5 år.
Hur fungerar det egentligen med den svenska garantin? Har man inte per automatik två år i Sverige?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-14 09:16
Ursprungligen av korthoga:

Men jag har inte Apple Care på den...AC är Apple Care?

När det gäller de svällda batterierna är det ju en självklarhet att de ska byta ut dem fast att garantin gått ut. Det kan jag tycka i alla fall!
En dators batteri ska hålla mer än 1.5 år.
Hur fungerar det egentligen med den svenska garantin? Har man inte per automatik två år i Sverige?

Nej, garanti är ren goodwill, i Apples fall 1 år. Däremot har du 3 års reklamationsrätt efter köpet. Så länge du kan bevisa att du inte framkallat felet (efter första halvåret), och har lite tålamod, så borde det gå bra ändå.

Ursprungligen av ibish:

Nej, garanti är ren goodwill, i Apples fall 1 år. Däremot har du 3 års reklamationsrätt efter köpet. Så länge du kan bevisa att du inte framkallat felet (efter första halvåret), och har lite tålamod, så borde det gå bra ändå.

Hur ska man själv kunna framkallat felet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-15 12:24
Ursprungligen av korthoga:

Hur ska man själv kunna framkallat felet?

Menar allmänt, inte att du gjort det

Ursprungligen av ibish:

Menar allmänt, inte att du gjort det

Så om man använder sin dator som man ska så kan man inte orsakat det själv.

1
Bevaka tråden