Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har nya iMacens grafikkort fläkt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vet någon om nya iMacens grafikkort har fläkt? Har googlat lite på ATI Radeon HD 4670 (även med "mobility" i namnet, är osäker där) men hittar bara bilder med fläktkylning.

Har alltså verkligen nya iMac ett grafikkort med fläktkylning? Borde inte det påverka ljudnivån?

Visst är grafikkortet i iMac kylt, men inte så som det ser ut på bilderna. De bilderna du hittar är PCI-kort för PC-lådor.

Från iMacens grafikkort går en kylfläns bort mot DVD-spelaren, där en fläkt blåser på den. Personligen har jag aldrig hört någon av de tre fläktarna som finns i min iMac. Har visserligen 9400M-grafik.

Låter lovande.

Finns kanske ingen anledning att tro att den nya, en smula uppdaterade, versionen ser annorlunda ut "inuti" med plats för en fläktkylare direkt på kortet då.

Får hoppas på det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-09 15:50

Jag fick hem min i3- 27" iMac i förra veckan.

Spontant så låter den en del, men inte jämförelsevis så mycket som en "normal" stationär. Däremot är den mer högljudd än vad både min gamla (numera döda) Macbook Pro var och mer än Mac Mini:n är.

Men, det är inte några direkt störande ljud - det man hör mest är faktiskt hårddisken.

iMacs idag är på gränsen till monstermaskiner - det är högpresterande datorer med snabba cpu, feta diskar och en stor värmeproducerande skärm som sitter millimeter från alla andra komponenter. Det finns idag ingen teknik som kan - för konsumentbörs - göra denna rigg tyst när den belastas. Det enda som förvånar mig är att den inte lever om mera.

Senast redigerat 2010-08-10 17:59
Ursprungligen av Zimmerman:

iMacs idag är på gränsen till monstermaskiner - det är högpresterande datorer med snabba cpu, feta diskar och en stor värmeproducerande skärm som sitter millimeter från alla andra komponenter. Det finns idag ingen teknik som kan - för konsumentbörs - göra denna rigg tyst. Det enda som förvånar mig är att den inte lever om mera.

Jag upplever min (splitt ny i7:a) som väldigt tyst vid normalt användande. Faktiskt även med Creative Suite igång. Drar jag däremot igång en Handbrake-kodning pinnar fläkten igång, men det låter inte outhärdligt högt som en del tidigare iMacar jag stött på...

1
Bevaka tråden