Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om svenska apps till iPad

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-04 23:24

Jag vill ha tipps om svenska apps till ipaden Som ni har testat och ge betyg:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-05 09:14

Qiozk - köp och läs ett antal magasin, t ex MacWorld, Fokus, Allt om vetenskap. Man köper tidningarna inne i programmet med iTuneskontot. Fungerar riktigt bra, tidningarna är billigare än i pappersformat, bra upplösning, snabbt och smidigt att bläddra. Ett minus för att webbadresser i tidningarna inte är klickbara.

Krysset - korsord i olika svårighetsgrader. Man köper paket med tiotalet korsord för 38 kr direkt inne i programmet. Smidigt program, man zoomar och fyller i enkelt, kan fuska om man kör fast på två sätt; visa fel eller visa bokstav. En bugg gör att korsorden markeras som halvfärdiga trots att man är klar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-05 11:44

Soer jag testade precis Qiozk. Riktigt skysst om man är en tidningsläsare. Jag laddade hem gratis exet av macworld och det var lätt o se texten. Bra upplösning som du sa. Jag rekomenderar det också. Bra tidningar. Finns en bög tidning också som jag aldrig har sett förut. Såg petter och roberto är med i ett nr. Lite roligt. Finns massor av tidningar man kan läsa där. Bor i norge så det kan vara skysst o ladda hem tidningen där. Hoppas fler sport tidningar hittar dit. Bra tipps.

Aggressive development här i Gbg ligger bakom Kiosk.

De har en gedigen lista på sin hemsida:

Aggressive Development - iPhone-utveckling med kärlek - Svenska iPhone-utvecklare

Tagut är väl det mesta kända de gjort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-05 23:09

Japp hoppas att aggressive development gör fler svenska apps till ipad. Jag har sett att det är några andra morgon tidningar som har lagt upp deras tidningar som en ipad app. Men har själv inte hittat dom. Göteborgs posten var en av dom har jag för mig. Vad vet Goflorp om det? Du är väl gbgare?:)

Ursprungligen av croffe:

Japp hoppas att aggressive development gör fler svenska apps till ipad. Jag har sett att det är några andra morgon tidningar som har lagt upp deras tidningar som en ipad app. Men har själv inte hittat dom. Göteborgs posten var en av dom har jag för mig. Vad vet Goflorp om det? Du är väl gbgare?:)

Träffat dem en gång när det var mac-Pubnere på Bishops arms på Järntorget.
De är - namnet till trots - väldigt trevliga.

Qiozk ? Köp tidningar i iPad, iPhone, iPod har lite skrivet om tidningarna som funkar hittils.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 15:50
Ursprungligen av croffe:

Japp hoppas att aggressive development gör fler svenska apps till ipad. Jag har sett att det är några andra morgon tidningar som har lagt upp deras tidningar som en ipad app. Men har själv inte hittat dom. Göteborgs posten var en av dom har jag för mig. Vad vet Goflorp om det? Du är väl gbgare?:)

GP kan du läsa i PressReader (som inte är en svensk app). Där finns hundratals tidningar från många länder, i Sverige är det väl DN, GP och SvD har jag för mig. Man får läsa fem nummer gratis sen kan du antingen prenumerera eller köpa lösnummer. Mycket, mycket billigare än att prenumerera på papperstidningen. Det är ganska långsamt att ladda ner tidningarna bara.

Ett antal landsortstidningar (tex Skaraborgs Allehanda, Nya Wermlands-Tidningen, Helsingborgs Dagblad och runt tio andra) finns också som iPad-apps. Öppna AppStore och sök på ”nya medier ab - hd/nwt” så får du upp alla. Jag läser SLA varje dag på min iPad, eftersom jag ursprungligen kommer från Skövde, men jag gör det via sla.se där man kan logga in och läsa den i PDF-format. Det fungerar så smidigt att jag inte har orkat gå över till iPad-appen, man är tvungen att mejla kundtjänst så att de kan knyta min prenumeration till min iPad.

Bredbandskollen finns för iPad. Riktigt kul app.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-06 00:18

Haha härligt! Vad tycker du om tidningarna som finns? Saknas sport. Jag skrev ett mail till innebandymagazinet idag om Qiozk. Har inte fått något svar men dom borde vara intresserade;)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-06 17:54

Jag laddade ner bredbandskollen direkt och jag vet att jag har grymt dåligt bredband och fick 0 poäng. Har ice.no bredband(mobilt bredband fast med en trådlös router) värdelöst. Men ett plus till bredbandskollen. Kul o se.

Soer! Jag laddade hem pressReader och du hade rätt. Långsamt att ladda hem men testade med dagens nyheter och jag tycker själv att dom borde söka sig till att göra en egen app eller göra som enköpingsposten som har fått hjälp av "nya medier ab - hd/nwt". Det gick snabbt att få upp sidorna och inga konstigheter.

Ursprungligen av croffe:

Jag laddade ner bredbandskollen direkt och jag vet att jag har grymt dåligt bredband och fick 0 poäng. Har ice.no bredband(mobilt bredband fast med en trådlös router) värdelöst. Men ett plus till bredbandskollen. Kul o se.

Du får bara poäng vid mätningar över 3G eller EDGE

---

Fler svenska apps:
eniro.se (för iPhone)
hitta.se (för iPhone)
Västtrafik (också för iPhone)

Dessa funkar utmärkt även på iPad

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-08-12 14:17
Ursprungligen av Knutsson:

Du får bara poäng vid mätningar över 3G eller EDGE

---

Fler svenska apps:
eniro.se (för iPhone)
hitta.se (för iPhone)
Västtrafik (också för iPhone)

Dessa funkar utmärkt även på iPad

Ja, precis. Men det gör ju alla iPhone-apps. Tanken med tråden var väl att belysa iPad-anpassade svenska appar.

Själv tycker jag det som är mest synd med att det dröjer så med svensk iPad-lansering är att det innebär att de svenska företagen dröjer med att iPad-anpassa sina program. Så fort iPad:en släpps här kommer det förmodligen bli lite fart på det hela, men i nuläget är det ju total öken på svenska iPad AppStore.

Appar jag saknar iPad-version av är framförallt:

SVT Play
Blocket
TV4 Play
Hemnet
GP
SF

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-20 15:39
Ursprungligen av akesson:

Ja, precis. Men det gör ju alla iPhone-apps. Tanken med tråden var väl att belysa iPad-anpassade svenska appar.

så sant.
svenska iPhone-apps finns det gott om och dom intresserar mig inte så mycket.

Wikipedias App Kan man ha svensk text på och det är nice borde finnas på fler apps.
Frågan är om dom amerikanska appsen kommer ha Svensk språk när ipaden kommer till sverige. vet någon?

GP - Göteborgsposten har en egen app. För iPhone iofs.
Oklart hur den funkar på iPad.

lite om den : Nyhetsappen redan en succé - Läsardialog - www.gp.se

Sök på "GP" i Appstore

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-07 11:28
Ursprungligen av Goflorp:

GP - Göteborgsposten har en egen app. För iPhone iofs.
Oklart hur den funkar på iPad.

lite om den : Nyhetsappen redan en succé - Läsardialog - www.gp.se

Sök på "GP" i Appstore

Men den visar innehåll från GP.se, inte själva tidningen. På iPaden föredrar åtminstone jag att titta på riktiga gp.se i Safari i så fall. I Pressreader (och de andra tidningsapparna jag skrev om) är det den riktiga tidningnen man ser, alltså en PDF av pappersutgãvan.

Ursprungligen av soer:

Men den visar innehåll från GP.se, inte själva tidningen. På iPaden föredrar åtminstone jag att titta på riktiga gp.se i Safari i så fall. I Pressreader (och de andra tidningsapparna jag skrev om) är det den riktiga tidningnen man ser, alltså en PDF av pappersutgãvan.

Det är en svensk App och jag var osäker på om den skalar upp till iPad.
Gör den det så funkar det nog ypperligt för många. De säger att den har saker som inte finns i papperstidningen.

Men GP via PDF går att få, men det är dyrt. Vet att universitetet har en del sådana prenumerationer.

Om Pappers-GP kommer komma i PDF-kopia vi angn Qiozk eller liknande det vet nog inte ens GP själv idag. troligen gör det det, men svårt säga när.

Ville söka på Jönköpingsposten häromdagen - en statisk hemsida på nätet med lite länkar - redaktionellt material, nepp.... ingenting ... 2010....
Så det är inte alla tidningar som omfamnar den nya tekniken direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-07 13:22
Ursprungligen av Goflorp:

Om Pappers-GP kommer komma i PDF-kopia vi angn Qiozk eller liknande det vet nog inte ens GP själv idag. troligen gör det det, men svårt säga när.

Om du läser lite längre upp så ser du att det redan finns. I PressReader.

Ursprungligen av soer:

Om du läser lite längre upp så ser du att det redan finns. I PressReader.

Gött så !

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-02 12:18

Tv.nu har kommit med en ny app den 24 september. Jag har testat den och är nöjd med den.
Den går lite segare än väntat. Dom kommer nog utveckla den mer med tiden. Några fler svenska apps på maknaden?

Jag blev besviken nu. Trodden den här tråden skulle lista IPAD-apps, så är det en massa iPhone-appar det pratas om. Kan ingen moderator ta och rensa ur allt som har med iPhone och göra och lägga det i rätt tråd.

Ursprungligen av PeeMaN:

...Kan ingen moderator ta och rensa ur allt som har med iPhone och göra och lägga det i rätt tråd.

Och hur hade du tänkt att vi skulle få reda på ditt önskemål om du bara skriver om det här i tråden, utan att rapportera till oss? Vi läser inte allt som skrivs på forumet.

Nu råkade jag läsa den här tråden idag, 18 dagar efter att du skrev ditt önskemål...

Det känns lite svårt att börja städa i tråden nu... Något av det som skrivits är bara för iPhone, men en del är både iPhone och iPad. Så jag tycker det är bättre att låta det stå kvar.

Men jag uppmanar er att i fortsättningen bara tipsa om iPad-apps här.

Klicka på "Rapportera" om det kommer in annat, så får vi börja städa.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-22 16:12

Vi har nyligen uppdaterat vår omåttligt populära nubbevise-app "Sjunga". Nu är den anpassad till iPad och har även fått ny grafik och översyn.

Helt gratis att ladda ner och mycket bra att ha på fredag!

Sjunga Midsommarsånger, Aggressive Development gör appar till iPhone, iPad och Android

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-10-20 13:46

Lokaldelen.se har också en svensk iPad-app

1
Bevaka tråden