Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Man kan ju heller aldrig lita på staplarna. Har tappat samtal med 5 staplar och kunnat föra utmärkta samtal med bara 1 pinne, oavsett telefonmodell.

Ursprungligen av pmarriott:

Man kan ju heller aldrig lita på staplarna. Har tappat samtal med 5 staplar och kunnat föra utmärkta samtal med bara 1 pinne, oavsett telefonmodell.

Min 3GS gick ner till "no service" häromdagen när jag pratade i den. Oerhört underhållande faktiskt!
Och för er som undrar hur jag kunde se det.... Så såg jag det när jag skulle bläddra fram en kontakt för att ge polaren ett nummer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 17:10

Jag bor i norra delarna av Irak. Kör Korek som är deras motsvarighet till Telia. Tappar aldrig några staplar what so ever även om jag gör gör death grip. Aldrig tappat ett samtal dock gjorde jag det då och då med min 3GS.

För övrigt intressant att FreddeB fått problem. Det här var ju "bara uppblåst" och "ett intetproblem" som bara "youtube-experter" sysslade med. Skönt att se att någon på forumet upplever problemet, så att vi kan få uteslutet att det inte bara är "AT&Ts kassa nät" som orsakar det.
Samtidigt får man beklaga att FreddeB har problem. Tråkigt, minst sagt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-05 20:16
Ursprungligen av PeeMaN:

För övrigt intressant att FreddeB fått problem. Det här var ju "bara uppblåst" och "ett intetproblem" som bara "youtube-experter" sysslade med. Skönt att se att någon på forumet upplever problemet, så att vi kan få uteslutet att det inte bara är "AT&Ts kassa nät" som orsakar det.
Samtidigt får man beklaga att FreddeB har problem. Tråkigt, minst sagt.

Vad jag kan se har han bara testat den på ett ställe med obefintlig täckning. Och en person gör det väl knappast till ett "antennagate", kan vara ett måndagsex.

Ursprungligen av zappee:

Vad jag kan se har han bara testat den på ett ställe med obefintlig täckning. Och en person gör det väl knappast till ett "antennagate", kan vara ett måndagsex.

En person på forumet, än så länge. Gemene Svensson som inte följer Apple-news vet förmodligen inget om antenn-problemet.... Sen får man ju utgå ifrån att han inte haft problem med tidigare telefoner på samma ställe, annars hade han nog knappast övervägt att lämna tillbaka den?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-05 20:44
Ursprungligen av PeeMaN:

En person på forumet, än så länge. Gemene Svensson som inte följer Apple-news vet förmodligen inget om antenn-problemet.... Sen får man ju utgå ifrån att han inte haft problem med tidigare telefoner på samma ställe, annars hade han nog knappast övervägt att lämna tillbaka den?

Ja, Aftonbladet är det ju ingen Svensson som läser.

Det finns nog ingen som inte vet om dödsgreppet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-06 09:28
Ursprungligen av zappee:

Vad jag kan se har han bara testat den på ett ställe med obefintlig täckning. Och en person gör det väl knappast till ett "antennagate", kan vara ett måndagsex.

Jag kör även 3G och 3GS med samma operatör på samma plats och med iPhone 4ans 'förbättrade' antenn hade jag nog förväntat mig bättre täckning - och inte sämre eller noll.

Jag hade kunnat acceptera fluktuerande täckning och eventuellt fortsatta problem att få god täckning men att ta i telefonen och uppleva No Service där 3G och 3GS fortsätter rulla känns ju inte direkt som ett fall framåt =/ Nackdelarna överväger på ett mycket påtagligt sätt alla fördelar med HD, Retina, Unified Inbox, 512MB etc som introducerats med iPhone 4an - det är ju trots allt en TELEFON.

Visst kan det vara ett måndagsex, jag får ta och testa på andra 4:or i samma område innan jag skeppar tillbaka den till UK.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-06 17:13
Ursprungligen av FreddeB:

Jag kör även 3G och 3GS med samma operatör på samma plats och med iPhone 4ans 'förbättrade' antenn hade jag nog förväntat mig bättre täckning - och inte sämre eller noll.

Jag hade kunnat acceptera fluktuerande täckning och eventuellt fortsatta problem att få god täckning men att ta i telefonen och uppleva No Service där 3G och 3GS fortsätter rulla känns ju inte direkt som ett fall framåt =/ Nackdelarna överväger på ett mycket påtagligt sätt alla fördelar med HD, Retina, Unified Inbox, 512MB etc som introducerats med iPhone 4an - det är ju trots allt en TELEFON.

Visst kan det vara ett måndagsex, jag får ta och testa på andra 4:or i samma område innan jag skeppar tillbaka den till UK.

Folk har uppenbarligen skiftande upplevelser.

Jag har likande problem i min stuga fast... Så enkelt är det inte. Täckningen är skum. Bäst täckning får jag ståendes på en stege under taknocken. Jag tillbringade nämligen förra sommaren med att mappa ut täckningen på tomten med Min 3Gs;)

Här har jag tappat ett samtal och tappar från och till datatrafiken (tack och lov för att Telia har EDGE, det räddar situationen en aning)

Jag hade problem med min 3Gs och jag har problem med både min Ipad och 4:a men 4:an har kontakt med nâtet där Ipaden ger upp och jag kan få samtal till 4:an sittandes i soffan där 3gs:en var död.

Jag kan definitivt se att antennstyrka kan minska om jag håller över stäcket men samtidigt så kan den variera utan att jag gör något.

Så jag har inte upplevt den som sämre men kanske känsligare. Nu ska jag installera sbsettings och ställa om visningen Av signalstyrka till numerisk. Det blir intressant

Men det âr rätt skönt att det råkar vara bra täckning på utedasset. Perfekt kombination Av högteknologi (ipad) och naturromantik;)

jag skulle faktiskt säga att rätt många som inte ä så insatta i sånt här, vet om problemen. flera av mina kompisar som varken är mobilintresserade eller följer sånt här, absolut inte teknikintresserade, frågade mig om jag verkligen skulle köpa en sådan pga. problemen.

så som zappee skriver, Det finns nog ingen som inte vet om dödsgreppet. däremot vet inte många att det ä mycket annat som spelar in me

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-08-05 22:18

Har en iPhone 4 med Telia och tycker mottagningen flackar hela tiden. Från en pinne upp till fem, även om den bara ligger stilla. Jag hade Tele2 förut och då var det full mottagning för det mesta, men med Telia vandrar staplarna fram och tillbaka konstant.

Detta är alltså även om man inte håller i luren. Är det telefonen eller operatören?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-05 22:24
Ursprungligen av Rasmus:

Har en iPhone 4 med Telia och tycker mottagningen flackar hela tiden. Från en pinne upp till fem, även om den bara ligger stilla. Jag hade Tele2 förut och då var det full mottagning för det mesta, men med Telia vandrar staplarna fram och tillbaka konstant.

Detta är alltså även om man inte håller i luren. Är det telefonen eller operatören?

Tills du kör uteslutningsmetoden kan det vara vilket som.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-08-05 22:45
Ursprungligen av ibish:

Tills du kör uteslutningsmetoden kan det vara vilket som.

På vilket sätt gör jag det för att avgöra om det är mobilen eller operatören?

Jag har haft iPhonen liggandes stilla framför mig nu och det vandrar mellan 1-5 staplar konstant utan att man flyttar telefonen. Irriterande? Ja!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-05 22:48
Ursprungligen av Rasmus:

På vilket sätt gör jag det för att avgöra om det är mobilen eller operatören?

Jag har haft iPhonen liggandes stilla framför mig nu och det vandrar mellan 1-5 staplar konstant utan att man flyttar telefonen. Irriterande? Ja!

Testa en annan operatörs simkort.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-08-05 22:50
Ursprungligen av zappee:

Testa en annan operatörs simkort.

Min iPhone är låst till Telia.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-05 22:51
Ursprungligen av zappee:

Testa en annan operatörs simkort.

Blir ju svårt iom att iPhone är låst. Kan inte testa simkort i annan mobil då det är mikrosim och ingen annan telefon stödjer det just nu. Det han får göra är, att prova någon annans iPhone 4 (med annan operatör) på adressen.

Men ja, det är det man måste göra för att utesluta. Eller prova på ett annat ställe, där man misstänker att täckningen bör vara bättre, för att se om det går upp och ner ändå.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-08-05 22:53
Ursprungligen av ibish:

Blir ju svårt iom att iPhone är låst. Kan inte testa simkort i annan mobil då det är mikrosim och ingen annan telefon stödjer det just nu. Det han får göra är, att prova någon annans iPhone 4 (med annan operatör) på adressen.

Men ja, det är det man måste göra för att utesluta. Eller prova på ett annat ställe, där man misstänker att täckningen bör vara bättre, för att se om det går upp och ner ändå.

Kan tilläggas att jag bor mitt inne i Visby. Här är nätet rejält utbyggt för att kunna klara alla turister på sommaren. Ska gå ut på balkongen nu och lägga mobilen under klar himmel och se hur den beter sig

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-05 22:53
Ursprungligen av ibish:

Blir ju svårt iom att iPhone är låst. Kan inte testa simkort i annan mobil då det är mikrosim och ingen annan telefon stödjer det just nu. Det han får göra är, att prova någon annans iPhone 4 (med annan operatör) på adressen.

Men ja, det är det man måste göra för att utesluta. Eller prova på ett annat ställe, där man misstänker att täckningen bör vara bättre, för att se om det går upp och ner ändå.

Tyckte du skrev att du hade Tele2 innan?

Ursprungligen av ibish:

Blir ju svårt iom att iPhone är låst. Kan inte testa simkort i annan mobil då det är mikrosim och ingen annan telefon stödjer det just nu. Det han får göra är, att prova någon annans iPhone 4 (med annan operatör) på adressen.

Men ja, det är det man måste göra för att utesluta. Eller prova på ett annat ställe, där man misstänker att täckningen bör vara bättre, för att se om det går upp och ner ändå.

Just är det iofs lättare än någonsin att låsa upp sin telefon via jailbreak och unlock.

Att prova någon annans telefon mot ett annat nät ger inte så mycket eftersom man då ändrar två variabler. Poängen var väl att försöka säkra ett individproblem genom att se att telefonen betedde sig likadant på ett annat nät?

Denna typ Av problem är jämrans irriterande att råkar ut för;(

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-08-06 02:40

Det blir till att gå till Telia i morgon. Min telefon är helt tokig, växlar mellan Edge, 3G och från 1 pinne mottagning upp till max. Samtidigt står kompisarna bredvid med Tele2 och 3 och har hur bra mottagning som helst.

Man behöver inte ens hålla i telefonen för att detta ska inträffa, det räcker gott att ha den liggandes på bordet men om man sen tar i den - oavsett var - så påverkas mottagningen direkt. Alltså inte enbart i kontakt med metallramen/antennen.

Kan dessutom tillägga att folk ringer till mig och kommer till telefonsvararen fastän mobilen ligger oanvänd på ett bord bredvid mig.

Suck…

Pff, det är verkligen inget fel på Iphonen, det är bara Youtube-experter som tror det!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-06 08:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Pff, det är verkligen inget fel på Iphonen, det är bara Youtube-experter som tror det!

Va?

Det är ju fel på alla, fattar inte hur någon kan köpa den...

Ursprungligen av zappee:

Va?

Det är ju fel på alla, fattar inte hur någon kan köpa den...

Att kalla det ett fel tycker jag är att gå för långt. Designen verkar ge mycket bättre täckning för de flesta. Att den sedan har vissa brister är naturligt. Det finns ingenting som bara ger fördelar. Jag har beställt en och väntar med spänning på att den ska dyka upp. Givetvis kommer det att finnas enskilda telefoner som har urkass mottagning - en kollega var nästan tvungen att klättra upp i mobilmasten med sin SE K800i för att kunna föra ett vettigt samtal. Dessa enskilda telefoner är det fel på och bör lämnas in för reparation/byte. Jag tror att detta är ett enda stort icke-problem. Vi får se om jag ändrar uppfattning när jag har fått min.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-08-06 13:06

Har varit hos Telia nu. Min telefon ska bytas ut men måste skickas in till verkstad för att bytas. Blir 2 veckor utan min nya iPhone. Kul att få använda den 1 dag iaf....

Kört nu sedan lanseringen, Bor på Hisiingen i Göteborg.
Har behandlat antennproblemet som om det inte finns, och det gör det inte.
Inga tappade samtal, ingen nedladdningstvärnit. Luren blir lite ljummen om jag använder GPS mycket. annars inte märkt något "konstigt" eller "fel" eller ens "buggigt".
Det finns ngn bugg i MMS jag kunde återskapa, om man vill lägga till bild nummer två i ett MMS så smäller MMS-appen.

De sista dagarna har jag kört med en vit bumper jag gav 2 dollar för eller liknande på eBay.
Det följde med två plastbitar också för fram och baksida. Satte på baksidans bara.

Luren blev snygg att se på ändå och skyddas lite bättre.
Min förra slog jag sönder genom att upprepade ggr tappa den.

Så, min rekommendation; Köp.

Håller jag Deathgrip går den tids nog ner till Edge, beroende på var jag är någonstans, men har fortfarande inte märkt någon försämring i hastighet när man surfar t.ex.

Har kört Bredbandskollen och den tappar 1,5 mb/s med deathgrip. Körde min gamla 3GS med Tre som visade full teckning: 1,3 mb/s. Fyran med Halebop och deathgrip: 3,5 mb/s.

Som föregående har skrivit så beror det väldigt mycket på var man är någonstans och nätet där.

Min flackar mellan Edge, 3G hos Telia men det har även 3-4 3GS gjort sedan tidigare så det är nog mer att man befinner sig i en sämre plats för mottagning.
Inget specifikt för iPhone 4 i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-08 12:47
Ursprungligen av zappee:

Vi vet ju egentligen inte så mycket mer än att han gått eller?.

Om han fick sparken, eller om han valde hopp av för att han blev beskylld för ngt han inte kunde rå över eller ... < 100 andra anledningar >
Han kanske tyckte att han skrek sig hes om det här, men inte fick ngt gehör?
Han kanske mörkade ner det hela, inte sa ngt till nån?
Han kanske vill studera mörtel-sviskon i Tibet?

Hoppas alla blev nöjda på slutet.

Bevaka tråden