Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte logga in på Mac OS X

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ljungby
  • 2010-08-05 11:38

Hej på er

Har precis gått över från PC så är lite grön vad gäller mac, har en 13" MBP som funkat sjukt bra i runt 2 månader fram tills nu.

Jag kan inte längre logga in på datorn, det står "Inloggningen misslyckades eftersom ett fel uppstod" när jag försöker starta datorn, verkar inte vara lösenordet som är problemet eftersom den agerar annorlunda om jag slår in fel lösen.

Problemet började med att Mail strulade, jag startade om mail och det verkade då som mitt mailkonto förvunnit ur inställningarna. Dvs den frågade efter mailadress, lösen och allt på nytt. Fick inte detta att fungera heller så jag valde en reboot vilket ledde till att jag nu inte kommer in på datorn alls.

Kan tillägga att jag kör med en optibay med 80gb ssd + en vanlig hdd (os på ssd och hemmamappen på hdd) vilket fungerat bra sen start.
Jag har dock tillgång till OS X skivan via en USB cd drive, har försökt ställa om lösenord här ifrån men verkar inte som det är problemet.

Finns det några utvägar annat än ny installation?
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 12:14

Starta från OS X skivan som kom med datorn och när den har bootat upp välj språk. På nästa skärm som dyker upp finns Skivverktyg i menyn. Välj skivverktyg och välj sedan reparera skiva efter att ha markerat din startskiva. I menyn kan du också ändra lösenord om du skulle vilja. Efter skivreparation kan du, om inte allt funkar som det ska, göra en nyinstallation direkt på den gamla utan att formatera om hdn. Om inte heller detta hjälper bör du kopiera din hd till en annan disk och göra en nyinstallation och sedan hämta hem alla inställningar och lösenord och program med flytt assistenten som ligger i Vektygsmappen som isin tur ligger i Programmappen. Om datorn bara är två månader bör du ha rätt till Apple support per telefon.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-08-05 13:26
Ursprungligen av Macmag:

Hej på er

Har precis gått över från PC så är lite grön vad gäller mac, har en 13" MBP som funkat sjukt bra i runt 2 månader fram tills nu.

Jag kan inte längre logga in på datorn, det står "Inloggningen misslyckades eftersom ett fel uppstod" när jag försöker starta datorn, verkar inte vara lösenordet som är problemet eftersom den agerar annorlunda om jag slår in fel lösen.

Problemet började med att Mail strulade, jag startade om mail och det verkade då som mitt mailkonto förvunnit ur inställningarna. Dvs den frågade efter mailadress, lösen och allt på nytt. Fick inte detta att fungera heller så jag valde en reboot vilket ledde till att jag nu inte kommer in på datorn alls.

Kan tillägga att jag kör med en optibay med 80gb ssd + en vanlig hdd (os på ssd och hemmamappen på hdd) vilket fungerat bra sen start.
Jag har dock tillgång till OS X skivan via en USB cd drive, har försökt ställa om lösenord här ifrån men verkar inte som det är problemet.

Finns det några utvägar annat än ny installation?
Tack på förhand!

Har du aktiverat FileVault?

Om inte så gör som ovan, dvs öppna skivverktyg och se om du kan reparera skivan.
Kör du inget alls på den interna disken eller missförstod jag din optibay-lösning?

Mvh Mauri

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2010-08-05 14:52

tackar för svaren.

skivreparation och enbart nyinstallation funkade inte så det fick bli formatering till slut, verkar dock som min skivavbild av min gamla installation inte kan mountas med orsak "filsystem som inte kan anslutas". Verkar som det blivit nåt fel med avbilden.
Jaja, den mesta datan ligger som sagt på den andra hdd:n så är väl ingen katastrof, bara surt att man får spendera eftermiddagen med installationer och inställningar

Mauri: har os+program på ssd:n och sen filer och annat sparat på en vanlig hdd. (båda interna)

tackar för svaren, har jag iaf lite mer kött på benen när den bråkar nästa gång
Är det förresten någon som vet vad som kan ha orsakat detta i första läget?

1
Bevaka tråden