Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apache: Documentroot och Alias på annan server?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-08-04 23:50

Hej!

Jag har kört några hemsidor på en Mac Mini Server ett tag nu och utrymmet börjar tryta så jag satte ihop en freeNAS burk som en tillfällig lösning, problemet är att jag har sjukt svårt att få det att fungera.

Jag har aktiverat AFP i freeNAS och jag har tillgång till freeNAS och kan lägga till mappar och flytta över filer, MEN Apache vägrar låta någon annan än den egna datorn få ha och leverera några filer.

Först trodde jag att det var något fel på freeNAS men Documentroot får inte ens ligga på min andra Mac Mini Server, det verkar som om Apache spärrar all trafik till/från någon källa utifrån.

Vet inte vart jag skall börja söka så någon vet vad jag har gjort för fel eller vilken inställning jag missat? Trodde det skulle vara relativt enkelt att ha en OS X Webbserver + lagringsserver men icke :S

Har inte testat men skulle tro att det funkar om du använder nfs istället för afp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 10:47

Det fungerar men dock inget jag skulle rekommendera.

Smartast är att skapa symblinks till freeNAS och mounta nätverksdisken. Det är smartast att köra smb genomgående om du kör Linux på Minin. Annars bör afp fungera om du kör OS X.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-08-05 15:41

Japp NFS hade inga som helst problem med denna setupen, men hmm är inte AFP lite snabbare än NFS?

Jajjemen, hade helt missat symlinks, fungerar perfekt nu, kör OS X på Mac Minin så är inte AFP lämpligast ändå?

Har stött på endel nu undertiden det strulade som också säger att dom inte rekomenderar att jag gör såhär? Men det är väl ganska normalt att ha en lagringsserver kopplad till en webbserver? Hur gör man annars i större miljöer? Skapar standalone lagringsservrar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 17:02

Kör du OS X så kör AFP.

När jag sätter upp servers brukar jag ha backupstationer ung på liknande sätt som du efterfrågat. Inga problem alls att göra det på så sätt. Bara du inte kör WIFI till och från burkarna.

Vet inte varför jag fick för mig att du gjorde det.

1
Bevaka tråden