Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se behöver en wiki

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-08-04 03:12

följde en liten stund den här tråden http://www.99.se/feedback/279342-varfoer-sa-fientlig-staemning.html

och insåg att 99 behöver en wiki där man kan samla generell kunskap istället för masa klistrade trådar som blir gamla och massa inlägg av typen "sök själv idiot".

jag är själv allergisk mot trådskapare som inte orkar googla. fanns det en wiki kunde man peka dom dit istället och snabbt stänga tråden så det inte blev ett massa tjafs.

Det har funnits en wiki en gång, men det fungerade, om jag minns rätt, inte särskilt bra. Ingen uppdaterade väl den.

Ursprungligen av studiox:

och insåg att 99 behöver en wiki...

Som Capeman redan påpekat så har det diskuterats, och det har väl t.o.m gjorts något försök, tror jag.

Men den initiala arbetsinsatsen är för stor. Det kostar mycket tid att bygga upp en Wiki.

Och kräver ganska mycket tid att uppdatera och hålla aktuell också.

Du ställer kanske upp som Wiki-administratör?

Ursprungligen av studiox:

...och massa inlägg av typen "sök själv idiot"...

Den tråden lärde oss väl att det finns inte en massa sådana inlägg. Knappast några alls, skulle jag vilja påstå.

Ursprungligen av studiox:

...fanns det en wiki kunde man peka dom dit istället....

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt att göra en "99.se"-sökning på Google och ge frågeställaren den länken i stället.

Ja, Wiki hade varit bra, men arbetsinsatsen är mycket större än nyttan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-04 13:06

Det har väl vid åtminstone tre tillfällen startats 99mac-wikiar/faq men alla har efter ett tag plötsligt bara varit borta. Ett tag fanns det även en funktion som gjorde att man kunde länka direkt till faq:n med en speciell tag, typ [faq]något[/faq]. Det var rätt praktiskt, t.ex. om man nämnde ett begrepp såsom "reparera skivbehörigheter" och så kunde man bara göra begreppet till en länk till faq:n i stället för att behöva skriva hela förklaringen gång på gång.

Anledningen till att de försvann har jag för mig var en kombination av inaktivitet och att forumprogramvaran uppdaterades och det blev för mycket arbete att integrera wikin med den nya.

  • Oregistrerad
  • 2010-08-04 13:15

http://www.99.se/search.php?searchid=7526843 finns det rätt många hundra trådar som innehåller "sök på google" - Det betyder såklart inte att varje tråd innehåller just det inlägget.

Det där med FAQ var ju riktigt smidigt. Låter snarare som att Wiki'n försvann baserat på ett tekniskt beslut.

En wiki behöver ju ingen moderator

Ursprungligen av studiox:

Det där med FAQ var ju riktigt smidigt. Låter snarare som att Wiki'n försvann baserat på ett tekniskt beslut.

En wiki behöver ju ingen moderator

Nej, men den behöver folk som uppdaterar den och tar bort felaktigheter. Vem anser sig ha tid att göra det på fritiden? Inte jag i alla fall... Jag är ganska övertygad om att ett nytt försök skulle falla platt igen inom ett halvår.

Ursprungligen av studiox:

finns det rätt många hundra trådar som innehåller "sök på google"

Ja, det beror på att just de orden läggs in automatiskt när man lägger in en länk till Google, t.ex så här:

99 wiki site:99.se - Sök på Google

Men som den där andra tråden verkar ha bevisat, så finns det nästan inga inlägg där man bara hänvisar till "Sök på Google" utan att lämna en länk.

1
Bevaka tråden