Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med AIrport-kryptering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-08-01 10:47

Hej,

Jag har nyligen bytt till comhem och fick hem ett modem från Netgear för BB-TV och tel. när jag försöker koppla mitt imac via airport (av typen WPA PSK) och skriver in mitt lösenord får jag medelandet att anslutningen misslyckades. När jag gör samma sak med min ipad så fungerar allt utan problem och helt perfekt.

Jag har pratat med comhem och deras kille trodde att något är fel med krypteringen som gör att jag inte kan koppla på airport, att på något sätt har netgear kryptering inte uppdaterats i mitt imac system. Jag har därefter försökt uppdatera min imac med de senaste men där fanns inga uppdateringar för airport.

För övrigt fungerar comhem-mdemet utmärkt med kabel och i WLAN med min ipad men inte med imac. Vet någon hur jag kan lösa problemet?

mvh
SIa

Senast redigerat 2010-08-01 11:14

Jag har precis samma problem med min MacBook. Det finns flera på Apples diskussionsforum med samma problem och allt tyder på att det är en bugg i 10.6 som Apple ännu inte lyckats lösa. Oftast fungerar det igen om man stänger av och sedan startar AirPort från menyraden. Om du tror att du har ställt in allt rätt men att det ändå inte fungerar kan det vara det.

  • Medlem
  • 2010-08-01 11:51

Tack Marcus för ditt svar, jag har startat om datorn ett par gånger utan framgång. Det lustiga är att alltt fungerar med ipad och nu har jag kollat att det fungerar med iphone 3Gg och iphone 3GS utan problem, det är bara min imac som är knasig. Jag har även uppdaterar firmware och uppdaterat till senaste airportverktyget men inget händer

Ska prova ringa apple men har ingen garanti kvar så vi får se...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-01 14:11

Prova med att slå av krypteringen i routern först, och se om det funkar då. Gör det det, slå på olika krypteringar tills du hittar någon som funkar.

  • Medlem
  • 2010-08-01 14:18

Jag fick hjälp av comhem-killen och loggade in på mitt modem och tog bort krypteringen och då fungerade airport men sen när jag tog tillbaka den så slutade den igen.

Jag måste även tillägga att samma dator (airport) har fungerat fint med bredbandsbolagets modem av ADSL-typ med WPA. Så problemet verkar enbart vara beroende av kommunikationsproblme i krypteringen mellan imac och netgear modemet. hmmmmm......

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-01 15:55
Ursprungligen av Sia:

Jag fick hjälp av comhem-killen och loggade in på mitt modem och tog bort krypteringen och då fungerade airport men sen när jag tog tillbaka den så slutade den igen.

Jag måste även tillägga att samma dator (airport) har fungerat fint med bredbandsbolagets modem av ADSL-typ med WPA. Så problemet verkar enbart vara beroende av kommunikationsproblme i krypteringen mellan imac och netgear modemet. hmmmmm......

Testat WPA2?

1
Bevaka tråden