Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har dålig täckning med iPhone 4

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 19:32

Sedär ja, införskaffade mig en iPhone idag ändå, på ett mer "jag känner någon" sätt. Skall fatta mig kort. PÅ jobbet har jag ingen sändning alls om jag håller i telefonen (behöver inte vara deathgrip) om jag lägger telefonen på bordet blir det fullt, men såfort jag tar upp den så går det ner till 0 och ingen täckning.

När jag är hemma och håller i den går den ner till 1 streck, men den dör inte helt så ofta, den gör det då och då. Men inte som på jobbet där den totaldör

Skall tilläggas att kamrater på jobbet som har iPhone 3GS med samma operatör inte har några problem alls, de har fullt i täckning hela tiden..

Tog kontakt med 3 (som jag har SIM kort ifrån för tillfället) dem hade en speciell support för detta, där man fick komma med i någon speciell grupp eller vad de var. Så skall bli intressant och se hur det här skall sluta

EDIT: Det är en väldans skillnad att ringa till 3 som återförsäljare, de har en enormt bra service då!

Senast redigerat 2010-07-30 20:40

Kul att de har bra service, hjälper ju föga när man har uselt nät.

Har dina kamrater iOS 4.0.1?

Provat om ett fodral hjälper? Eller om du har en handske på? För att utesluta death grip alltså.
Jag har försökt provocera fram det, utan resultat. Som tur är för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 20:35

Nu hemma går den även ner till 1 streck

Det är ett tips för er alla, ta ett bredbandskolltest när du inte håller i luren.. och en med. Se sedan om ni får någon skillnad men för mig handlar de som sagt inte om deathgrip det är om man tar på den i över huvud taget

Skall testa detta med en handske....... handsken drabbade inte så mycket , jag har gjort ett litet test i följande ordning

1 Utan kontakt alls på telefonen den står upp av sig själv (20.22)

2 handske utan death grip (20.24)

3 handske med death grip (20.25)

4 hand utan death grip (20.27)

5 hand med death grip (20.30, notis detta test tog mycket längre tid att bli klart)

Detta gjordes hemma, imorgon skall jag testa på jobbet ( jag bor i Vasatsan i GBG centrum)

Senast redigerat 2010-07-30 20:47
Ursprungligen av Esa:

Nu hemma går den även ner till 1 streck

Det är ett tips för er alla, ta ett bredbandskolltest när du inte håller i luren.. och en med. Se sedan om ni får någon skillnad men för mig handlar de som sagt inte om deathgrip det är om man tar på den i över huvud taget

Skall testa detta med en handske....... handsken drabbade inte så mycket , jag har gjort ett litet test i följande ordning

1 Utan kontakt alls på telefonen den står upp av sig själv (20.22)

2 handske utan death grip (20.24)

3 handske med death grip (20.25)

4 hand utan death grip (20.27)

5 hand med death grip (20.30, notis detta test tog mycket längre tid att bli klart)

Detta gjordes hemma, imorgon skall jag testa på jobbet ( jag bor i Vasatsan i GBG centrum)

Esa, det gjordes troligen redan för en månad sen då flera st fick sin iPhone 4 (bland annat jag), och finns postat nånstans i forumet..

Du har fortfarande inte svarat på min fråga, använder dina kompisar 4.0.1 och 3? Jag antar att du använder 3?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 21:05
Ursprungligen av keptang:

Esa, det gjordes troligen redan för en månad sen då flera st fick sin iPhone 4 (bland annat jag), och finns postat nånstans i forumet..

Du har fortfarande inte svarat på min fråga, använder dina kompisar 4.0.1 och 3? Jag antar att du använder 3?

sorry, han på jobbet har 4.01 ja. Jag har 3 just nu annars har jag Telenor kommer låsa upp luren .

Ursprungligen av Esa:

sorry, han på jobbet har 4.01 ja. Jag har 3 just nu annars har jag Telenor kommer låsa upp luren .

Jag tror problemet löser sig när du låser upp den och lämnar 3 faktiskt.

Min kollega har 3 och har grymma problem med mottagning (hemma hos honom = funkar bara i köket med 3), medans jag har Telenor och har mottagning..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-31 00:31

Jag kan lägga till mig själv i denna tråd dock har jag Telia och jag har problem även när jag inte håller i telefonen ligger som "bäst" på 1 - 2 staplar när jag väl e på 3G-nätet. Men oftast håller sig telefonen på Edge-nätet. Det gäller alltså när jag INTE håller i telefonen överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 01:43
Ursprungligen av Kajan:

Jag kan lägga till mig själv i denna tråd dock har jag Telia och jag har problem även när jag inte håller i telefonen ligger som "bäst" på 1 - 2 staplar när jag väl e på 3G-nätet. Men oftast håller sig telefonen på Edge-nätet. Det gäller alltså när jag INTE håller i telefonen överhuvudtaget.

Sorry uppfattade dig fel men då har du det ännu värre.

Ursprungligen av Kajan:

Jag kan lägga till mig själv i denna tråd dock har jag Telia och jag har problem även när jag inte håller i telefonen ligger som "bäst" på 1 - 2 staplar när jag väl e på 3G-nätet. Men oftast håller sig telefonen på Edge-nätet. Det gäller alltså när jag INTE håller i telefonen överhuvudtaget.

Jag har också en iPhone 4 som är bunden till Telia. Min hoppar mellan 3G och EDGE. Dock har jag oftast 3 staplar i 3G. Jag kan ha helt fel; men kan det inte vara så att Telias 3G nät är någon överbelastat och det är därför som iPhonen hoppar mellan 3G och EDGE?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-31 01:06

hm. Är det många som har problem med Tre när det gäller iPhone 4? På min gamla 3GS hade jag inga större problem med täckningen iaf.

Min får sämmre hastighet så fort man håller på ramen. dock sämst om man håller på underdelen.

0,238 Mb/s med deathgrip

4,251 Mb/s om den ligger på bordet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 09:44
Ursprungligen av puttedge:

Min får sämmre hastighet så fort man håller på ramen. dock sämst om man håller på underdelen.

0,238 Mb/s med deathgrip

4,251 Mb/s om den ligger på bordet

vad har du för operatör?

Ursprungligen av Esa:

vad har du för operatör?

Oj.. glömde skriva..
Telia.

För mig stryper ett stadigt death-grip mottagningen helt när jag testar med Bredbandkollen i min lägenhet i Göteborg.

Jag har en Iphone 4 och bor i Göteborg och har Halebop/Telia som operatör och kör fortfarande iOS4.0. Vid test via Bredbandskollen så fick jag nyss (lörd, kl 1415) vid fem staplars mottagning ca 5Mb/s ner och 1,3Mb/s upp när jag håller Iphone 4 i min vänstra hand utan att röra vid nedre-vänstra antennglappen.

När jag flyttar ner handflatan så att den trycks mot nedre-vänstra antennglappet på Iphone 4 och kör Bredbandskollen så påverkas mottagningen drastiskt och de tidigare fem staplarna minskas till 0-1 st samtidigt som Bredbandkollens resultat visar 0,03Mb/s ner och 0,03Mb/s upp. Värt att nämna är att jag gjorde denna test igår också och då kunde inte ens Bredbandskollens mätning fullföljas.

Eftersom jag är så pass nöjd med Iphone 4 i övrigt och antagligen kommer att använda nån form av skyddsfilm eller skal så tror jag inte att death-grip-strypningen (intressant uttryck) får mig att returnera mobilen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 14:41
Ursprungligen av Mattias_N:

För mig stryper ett stadigt death-grip mottagningen helt när jag testar med Bredbandkollen i min lägenhet i Göteborg.

Jag har en Iphone 4 och bor i Göteborg och har Halebop/Telia som operatör och kör fortfarande iOS4.0. Vid test via Bredbandskollen så fick jag nyss (lörd, kl 1415) vid fem staplars mottagning ca 5Mb/s ner och 1,3Mb/s upp när jag håller Iphone 4 i min vänstra hand utan att röra vid nedre-vänstra antennglappen.

När jag flyttar ner handflatan så att den trycks mot nedre-vänstra antennglappet på Iphone 4 och kör Bredbandskollen så påverkas mottagningen drastiskt och de tidigare fem staplarna minskas till 0-1 st samtidigt som Bredbandkollens resultat visar 0,03Mb/s ner och 0,03Mb/s upp. Värt att nämna är att jag gjorde denna test igår också och då kunde inte ens Bredbandskollens mätning fullföljas.

Eftersom jag är så pass nöjd med Iphone 4 i övrigt och antagligen kommer att använda nån form av skyddsfilm eller skal så tror jag inte att death-grip-strypningen (intressant uttryck) får mig att returnera mobilen.

Jag förstår dig men de känns skönt att man har rätt till det i vilket fall.

Ja, men jag är mest nyfiken på om/hur Apple kommer att ändra konstruktionen i höst och om/hur de i så fall löser problemet i efterhand för oss som redan köpt mobilen. Det är pinsamt om Apple fortsätter att låta en så uppenbar felkonstruktion produceras utan modifiering.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-31 16:40
Ursprungligen av Mattias_N:

Ja, men jag är mest nyfiken på om/hur Apple kommer att ändra konstruktionen i höst och om/hur de i så fall löser problemet i efterhand för oss som redan köpt mobilen. Det är pinsamt om Apple fortsätter att låta en så uppenbar felkonstruktion produceras utan modifiering.

Jag tror inte det är en felkonstruktion. Du får samma resultat om du tar i antennen på en bärbar radio.
Det Apple skulle kunna gjort från början är att ha antennen innanför skalet. Men det ville de undvika eftersom en utanpåliggande antenn ger högre signalstyrka.
Jag vill inte att de sätter dit en sämre antenn, jag tänker lära mej att hålla den så jag stör antennens jobb så litet som möjligt. Hellre en bra antenn och jag vet hur jag ska hålla telefonen, än en sämre antenn där jag inte vet hur jag ska hålla telefonen.

Att det är en yttre antenn beror inte enbart pga signalstyrkan. Jag har hört att det också berodde på att innandömet är så hårt packat att det inte fanns plats. Dvs en trade-off mellan olika egenskaper för att få den telefon som man ville ha

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 17:32

Ja elelr att hela antennen skulle vara för 3G och GPS och WIFI satt på insidan, det hade varit något. Känns fortfarande skumt att 3 cm silvertejp kan fixa allt. Då tycker man att Apple borde kunna komma på en lösning.

Jag är också en aning tveksam till att silvertejp fixar det hela men hittar inte min tejp för att testa:)

Men som sagt, jag har sett att staplarna kan ändras men har inte märkt några problem i den normala användningen

Esa, jag tycker du verkar ha grym otur med dina macprylar, du hade ju trassel med din bärbara med.

Jag sitter i soffan, ett antal vån upp på Höstvädersgatan på Hisingen.
4 pinnar på Telia. Kopplar death-petet på luren.
Sjunker en pinne efter kanske 30s.

Märker inga samtal eller surfproblem öht.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 17:56
Ursprungligen av Goflorp:

Esa, jag tycker du verkar ha grym otur med dina macprylar, du hade ju trassel med din bärbara med.

Jag sitter i soffan, ett antal vån upp på Höstvädersgatan på Hisingen.
4 pinnar på Telia. Kopplar death-petet på luren.
Sjunker en pinne efter kanske 30s.

Märker inga samtal eller surfproblem öht.

hehe ja, min macbook air va det, fick ju en ny tillslut, men den har problem med skärmen, och trackpaden, så de lagade den, men de gick inte så bra då de inte kunde sätta ihop den igen så det är som en stor glipa på baksidan. OCh skärmen gick inte att fixa heller. Men Apple har lovat mig att när nästa revision kommer så skall jag få den av dem utan att det kostar något, då alla dessa problem skall vara åtgärdade. (Åter igen är en jäkla skillnad att ringa som återförsäljare än som privatperson) detta var lite OT

Men detta med iPhone tror jag alla har bara att de är olika stark signal. Om jag står mitt i stan med denna iPhone alltså vid centralen utomhus, så är sändningen full hela tiden. Det är hemma och på jobbet det inte fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-31 19:05

Som nu när jag testar, hemma i min betongbunker till hus där jag bitvis har två eller tre staplar, rasar den en stapel när jag testar från tre till två. 3g byts också mot edge. Det konstiga jag märkt ett flertal gånger är dock att på andra platser kan den nu sjunka två staplar vid death grip, men sedan hoppa upp igen till fyra eller fem, dock står edge kvar. Någon annan som märkt detta? Ökar antennen effekten tillfälligt eller något för att kompensera för störningen?

För mig är det inget problem, synd bara att man nu fått nojja över något som alltid funnits mer eller mindre, men man inte tänkt på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-31 23:50
Ursprungligen av Fjonk:

Som nu när jag testar, hemma i min betongbunker till hus där jag bitvis har två eller tre staplar, rasar den en stapel när jag testar från tre till två. 3g byts också mot edge. Det konstiga jag märkt ett flertal gånger är dock att på andra platser kan den nu sjunka två staplar vid death grip, men sedan hoppa upp igen till fyra eller fem, dock står edge kvar. Någon annan som märkt detta? Ökar antennen effekten tillfälligt eller något för att kompensera för störningen?

För mig är det inget problem, synd bara att man nu fått nojja över något som alltid funnits mer eller mindre, men man inte tänkt på.

Telefonen kan öka sin sändareffekt vid behov (basstationen talar om för den hur bra signal den har), men jag har inte hört att basstationen ska öka sin effekt. Det verkar konstigt eftersom det skulle påverka alla andra telefoner som är inloggade på den basen. Och det borde finnas någon som "ständigt" ligger i utkanten och vill att basen ska köra på full effekt. Så det tror jag inte på... konstigt att du får mer staplar. Men radiovågor följer konstiga vägar (inte bokstavligt då).

Ursprungligen av kenjon:

Telefonen kan öka sin sändareffekt vid behov (basstationen talar om för den hur bra signal den har), men jag har inte hört att basstationen ska öka sin effekt. Det verkar konstigt eftersom det skulle påverka alla andra telefoner som är inloggade på den basen. Och det borde finnas någon som "ständigt" ligger i utkanten och vill att basen ska köra på full effekt. Så det tror jag inte på... konstigt att du får mer staplar. Men radiovågor följer konstiga vägar (inte bokstavligt då).

Korrekt, det är alltså basstationerna som styr flera av mobilernas funktioner eller uppträdande när det gäller sändning och mottagning m.m.

T ex så är det basstationerna som ger order till mobilen att byta från den till en annan basstation som ger bättre signal. Likaså ger de order till mobilen att öka eller sänka sin effekt i sändardelen. Till lägre när det är starkt signal för att spara ström, och högre när när det är svagare signal för att få bättre mottagning.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av kenjon:

Telefonen kan öka sin sändareffekt vid behov (basstationen talar om för den hur bra signal den har), men jag har inte hört att basstationen ska öka sin effekt. Det verkar konstigt eftersom det skulle påverka alla andra telefoner som är inloggade på den basen. Och det borde finnas någon som "ständigt" ligger i utkanten och vill att basen ska köra på full effekt. Så det tror jag inte på... konstigt att du får mer staplar. Men radiovågor följer konstiga vägar (inte bokstavligt då).

För GSM och tal så kan basstationen ändra sin uteffekt för varje enskild mobil (som ligger på separata tidluckor).

På min sjunker staplarna direkt när jag tar i den. Trycker ingenting, endast håller i den - från 5 staplar till 1 stapel om man vill ta i telefonen.

Har inte märkt ngn skillnad i samtalskvalité eller 3G...

/C

Med min 3G så ÖKAR staplarna med DeathGrip - detta på en speciell plats i lägenheten. Flyttar jag mig tre meter och upprepar samma sak så sjunker staplarna. På andra ställen händer ingenting.
Även med 4an får jag olika värden inom en yta på 30 m2.

Allt detta är helt normalt och ingen som sysslat med radio är det minsta förvånad. Det finns enorma mängder fysika parametrar - en del stora en del mikroskopiska - som påverkar elektromagnetism - frasmför allt i dessa mycket höga frekvenser. Lägg därtill att de flesta av dessa parametrar hela tiden förändras. Allt flukturerar. Ingenting är statiskt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Med min 3G så ÖKAR staplarna med DeathGrip - detta på en speciell plats i lägenheten. Flyttar jag mig tre meter och upprepar samma sak så sjunker staplarna. På andra ställen händer ingenting.
Även med 4an får jag olika värden inom en yta på 30 m2.

Allt detta är helt normalt och ingen som sysslat med radio är det minsta förvånad. Det finns enorma mängder fysika parametrar - en del stora en del mikroskopiska - som påverkar elektromagnetism - frasmför allt i dessa mycket höga frekvenser. Lägg därtill att de flesta av dessa parametrar hela tiden förändras. Allt flukturerar. Ingenting är statiskt.

Ja detta är lustigt, men helt normalt i de flesta fall.

Ännu mer komiskt blir det för oss som känner till allt detta om radio och hur knepigt det kan vara, när man ser två tre personer stå på en plats och tjoa om hur bra täckning de har på sina mobiler genom att kika på staplarna i displayerna. Jag har fullt jag säger en triumferande, en annan säger fan jag har bara 3 staplar och den tredje säger att han har en skitmobil för den har bara 1 stapel.

Detta då när de står ett par meter ifrån varandra vända åt olika håll, med olika mobiltelefoner som de håller olika och har olika abonnemang på. Om de bytt plats med varandra, eller bara bytt mobiler med varandra, så kanske de alla fått olika värden mot tidigare på samma lur.

Dr Tinnitus

Bevaka tråden